Falske forklaringer Beslutningstakning / beslutningsfeller Forebygging Innhold:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnesamtalen i barnevernet Styrket barneperspektiv på barnevernsarbeid En dialogisk samtalemetode med barn Anne-Lill Nilsen seniorrådgiver RVTS Sør
Advertisements

Rusmissbruker? BiologiskBiologisk sett utgjør helheten av alle mennesker en art. Denne har av Linné fått det vitenskapelige navnet Homo sapiens (latin:
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Å møte fremtiden med innovasjon Psykologspesialist Kim Edgar Karlsen Konst. Ass avdelingssjef Voksenpsykiatrisk avdeling Vinderen Diakonhjemmet sykehus.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Ledelse Metode Arbeidsgrupp e Profesjonell kunnskap Fag, ferdighet, verdi, etikk Organisasjons kunnskap System, prosess, samarbeid m.m.
® MonikaKorra.org Copyright © All rights reserved. ® DET HANDLER OM Å BESTEMME SEG Monika Kørra.
Ulik praksis i bruk av mageleie. Melding om bruk av tvang i skadeavvergende nødsituasjoner (bokstav A) – ca. 900 pr. år, stabilt Vedtak som innebærer.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Aldersvurderinger Jonas Lea, rådgiver, Barnefaglig enhet 1 (1)1 (1)
1 Klimapsykologi – hvorfor det er så vanskelig å gjøre det riktige Christian A. Klöckner.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Veileder for gevinstrapportering
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
Informasjonsprogram modul 11
Egil W. Martinsen Oslo universitetssykehus Universitetet i Oslo
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
En introduksjon.
Benchmarking som kilde til forbedring
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Verktøy for å kartlegge holdninger
Sant Sann Guds Ord Teori Teori På kollisjonskurs?
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Muntlig vurdering – å veilede andre
Samarbeid og medbestemmelse
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Grunnleggende om veiledning
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Trym Nordstrand Jacobsen
Tittel på kurspresentasjon
Studenters læring "The greatest obstacle to discovery is not ignorance – it is the illusion of knowledge." Daniel Boorstin Elaine Munthe UiS.
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Valgfag innsats for andre
Refleksjoner rundt bruk av alternative behandlingsmetoder
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Verdensdagen for psykisk helse
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Fra idé til publikasjon
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Sak Ytrebygda gnr 38 bnr 223 Søvikhaugen 30 Oppføring bolig Hus Klage
Arbeidsmetodikk Navn Dato.
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
Bra for legen – bra for pasienten
Kapittel 6 Lønn og belønning
Forutsigbarhet av atferd i voksen alder
Høstrapport – tall og statistikk
Dag Wiese Schartum, AFIN
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Oppsummering fra forrige gang
Hvordan SKRIVE en god CV?
Utskrift av presentasjonen:

Falske forklaringer Beslutningstakning / beslutningsfeller Forebygging Innhold:

Hvem lyver Et vanskelig område å forske på Stor del av aktuelle saker mangler ”the ground truth” – den objektive sannhet “You start your influence and “work him up” from the very beginning. Your goal is to become the only one providing him with comfort and support in his difficult situation. You control Nok tilfeller er dokumentert til at fenomenet forblir gjenstand for seriøs forskning. - Memon m.fl. 1998

Hvordan kan vi bruke dette i RITS samtaler?  Hvor avhengig er vi av sannheten?

Historisk Tidlig forskning på løgnens psykolog Skille løgn fra sannhet Metoder for å avsløre løgn SVA – Statment Validity Assessment Ingen vitenskapelig forankring, krever mye trening, inneholder alt for mange kriterier – basert på sannhet og ikke løgn.

RM - Reality monitoring(RM) CBCA= Criterion-based Content Analysis Løgndektektor/ polygraf

Falske tilståelser Et vanskelig område å forske på Stor del av aktuelle saker mangler ”the ground truth” – den objektive sannhet “You start your influence and “work him up” from the very beginning. Your goal is to become the only one providing him with comfort and support in his difficult situation. You control Nok tilfeller er dokumentert til at fenomenet forblir gjenstand for seriøs forskning. - Memon m.fl. 1998

TVUNGEN PROSEDYRE MINNE FRIVILLIG TVUNGEN INTERNALISERT Falske forklaringer Av egen vilje Uten direkte press fra politiet Mulige årsaker Mot egen vilje Direkte eller indirekte press - I avhør/samtaler - I varetekt - Fra andre enn politiet - Grunnet rusavhengighet Vet de er uskyldige Alt fra forrige kategori Minnet er dårlig - eller brytes ned Får ”hjelp” til å huske Berømmelse Psykoser Dekke andre Ut av varetekt Utpressing/Frykt/Belønning Fysisk eller psykisk tortur Tviler på eget minne Aksepterer politiets teori som sin egen

Falske forklaringer TVUNGEN PROSEDYRE MINNE FRIVILLIG TVUNGEN INTERNALISERT Av egen vilje Uten direkte press fra politiet Mulige årsaker Mot egen vilje Direkte eller indirekte press - I avhør - I varetekt - Fra andre enn politiet - Grunnet rusavhengighet Vet de er uskyldige Alt fra forrige kategori Minnet er dårlig - eller brytes ned Får ”hjelp” til å huske

Falske forklaringer Hvordan er det mulig og er det mulig i våre type samtaler?

Beslutningstakning / beslutningsfeller Uansett om vurderingen av bevis er balansert før en beslutning treffes, kan vurderingene bli svært skjeve (highly biased) når beslutningen er truffet. - Nickerson 1998

I det daglige nyter mennesket godt av disse (og andre) ubeviste forenklingsstrategier. Uten dem ville vi ikke klare å skaffe oss nødvendig oversikt eller forståelse. Vi ville blitt handlingslammet, frustrerte og deprimerte. - Lai 1999 KOGNITIV- OG SOSIALPSYKOLOGI Falske forklaringer Beslutningstaking / beslutningsfeller Primacy effect Kognitiv dissonans Heuristikker Confirmation bias (Bekreftelsesfellen) Group think Kognitive skjema m.fl.

Knyttet til person Erfaring (skript/skjema) INDRE FORUTSETNINGER Mennesket fyller igjen ”huller” i minnet med bilder vi selv lager. Bildene hentes gjerne fra det vi opplever som normalt. Dette gjør vi for å skape en sammenheng i det vi ser og gjør.

KOGNITIV- OG SOSIALPSYKOLOGI Falske forklaringer Beslutningstaking / beslutningsfeller I det daglige nyter mennesket godt av disse (og andre) ubeviste forenklingsstrategier. Uten dem ville vi ikke klare å skaffe oss nødvendig oversikt eller forståelse. Vi ville blitt handlingslammet, frustrerte og deprimerte. - Lai 1999 De ubeviste forenklingsstrategiene har flere og ulike funksjoner. De kan virke gjensidig forsterkende. Felles for fler av dem er at de utfordrer vår ”objektivitet”. Etablerte teorier viser at mennesket har en tendens til å; b)tolke ny informasjon i lys av mistanken (hypotesen) d)ignorere eller bortforklare informasjon som ikke passer inn - Ask og Granhag 2008 c)ta nøytral informasjon til inntekt for etablert oppfatning a)søke etter informasjon som støtter opp under mistanken

INNKOMMENDE INFORMASJON KORTTIDS- MINNET OVERGANG Dual-Memory Theory LANGTIDS- MINNE Repetisjon Assosiasjon Emosjon Etc.

Planlegging Kontaktetablering Fri forklaring Avslutning Evaluering Sondering

Planlegging Kontaktetablering Fri forklaring Avslutning Evaluering Kontaktetablering Fri forklaring Avslutning Evaluering Sondering Søke ny kunnskap Hva er situasjonen Kjenne detaljene i saken? Holde tilbake informasjon -I media

Planlegging Kontaktetablering Fri forklaring Avslutning Evaluering Sondering

Planlegging Kontaktetablering Fri forklaring Avslutning Evaluering Planlegging Fri forklaring Avslutning Evaluering Sondering Vise respekt og empati Ingen ”bearbeiding” Er den vedkommende sårbar?

Planlegging Kontaktetablering Fri forklaring Avslutning Evaluering Sondering

Planlegging Kontaktetablering Fri forklaring Avslutning Evaluering Planlegging Kontaktetablering Avslutning Evaluering Sondering Legge vekt verdien av fri forklaring Bruke metakontrakten Bruke stillhet Ikke avbryte Monitorere deg selv (profesjonell?) Prøve å holde et åpent sinn Identifisere kontrollinformasjon for senere

Planlegging Kontaktetablering Fri forklaring Avslutning Evaluering Sondering

Planlegging Kontaktetablering Fri forklaring Avslutning Evaluering Planlegging Kontaktetablering Fri forklaring Avslutning Evaluering Sondering Sondere riktig (trakte) Identifisere riktig fokus Sondere grundig viktig tema Prøve å holde et åpent sinn Troverdighet vs. pålitelighet Stille spørsmål ved tilståelser Identifisere kontrollinformasjon - Detaljrikdom nok til å kontrollere påliteligheten

Planlegging Kontaktetablering Fri forklaring Avslutning Evaluering Sondering