Informasjon og samarbeid med arbeidsgivere i urolige tider - litt om regler og prosedyrer for arbeidsgiver NAV Møre og Romsdal.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Fellesforbundets industripolitiske konferanse 14.august 2009
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Advokat Tonje Urdal Sand
Virkemidler fra NAV Dialogen som verktøy NAV som støttespiller
Nye krav til oppfølging av sykmeldte fra 1.mars 2007
Overføringen av vergemål fra kommunene til staten
Rolleavklaring Nedbemanning er ikke en enmannsjobb og ved planlegging forutsettes samarbeid med PO-senter/etat PO –senteret skal ha en veileder og kvalitetssikringsfunksjon.
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
Nytt regelverk for innleie - og kampen for et seriøst arbeidsliv
Arbeid og fritid i helge- og høytidsdager
Norsk Skolelederforbund Samling – Troms 24. november 2009

NSF og tillitsvalgtes rolle
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Attføringsbedriftene og Ernæring – hva har vi gjort? •5. oktober 2006 arrangerte vi et dagsseminar om ernæring sammen med GIAX hvor om lag 20 medlemsbedrifter.
Tilsettinger Felleskurs for rektorer og tillitsvalgte, våren 2008.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
IA- avtalen
L O S Ledelse, organisasjon og styring i Bærum kommune
Oppsigelse - virksomhetens forhold
Omstilling og omorganisering-tillitsvalgtes rolle
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
Rammeavtalen, internkontroll og bedriftshelsetjeneste PSLs time 2010 Frode Solberg Fagsjef/advokat Legeforeningen.
ANSVAR ETTER HMS REGELVERKET
Aktuelle problemstillinger ved bemanningsreduksjon
Driftsinnskrenkning og omorganisering Saksbehandling og vurderinger
Midlertidige ansettelser i usikre tider
BIO – tilskot til bedriftsintern opplæring Kontaktpunktet 5
1 Oslofjordkonferansen 18. juni 2012 Likebehandling av innleide – om de nye tariffbestemmelsene og forutsetningene for at de skal fungere forbundssekretær.
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Særavtalen – situasjonen etter 1. august 2007 – Fagpolitiske foreninger kunnskap gir vekst
Oppsigelse og omstillingsprosesser
Regler ved permittering 09
Forholdsregler ved arbeidsnedleggelse. Regelverket Tjenestetvistloven Hovedavtalen i staten – del 3 Personalmelding (PM 2012:10)PM 2012:10 Hefte: ”Arbeidskonflikter.
Universitetet i Tromsø
PERMITTERING OG OPPSIGELSE – hvordan håndterer vi det?
Bernt Kristian Berntsen Personal- og organisasjonssjef
Frokostseminar 10. september 2009 Advokat Marco Lilli
innholdet i enkeltvedtak
Ansettelse, oppsigelse, avskjed m.m.
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
OMSTILLINGSPROSESSER PÅ ”GODT OG VONDT”
Roller Arbeidsgiver – Arbeidstaker – Verneombud (AML) AMU
Forhandlingsavdelingen Landsorganisasjonen i Norge Kap. IXInformasjon, samarbeid og medbestemmelse § 9-1Målsetting § 9-2Organisering og gjennomføring §
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?. Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?
Omtanke solidaritet samhold Oslo 1 HTV – Samling 25. februar 14 Endringer i Arbeidsmiljøloven Vikar (Innleie) Og Midlertidig/Deltids ansettelser.
Arbeidstidsordninger Fagforbundets politikk 24.februar 2015 Jorunn Iversen Bente Stokker Knutsen.
AVTALEVERKET OG FORHANDLINGSTEKNIKK KS-området v/advokat Liv Torill Evenrud Tlf FORHANDLINGSKURS 2016.
5.1 Innledning I arbeidsretten ser vi på ulike regler som regulerer ansettelsesforhold. Vi skiller mellom individuell og kollektiv arbeidsrett. I den.
Permittert eller oppsagt.. Hva nå?. NAV, Side 2 Ledighetssituasjonen pr  2.7% ledighet i landet  2.1% ledighet i Rogaland  Ledigheten.
INNLEIE OG BRUK AV VIKARBYRÅ Lover og avtaleverk Arbeidsgivers og tillitsvalgtes roller og plikter.
Konfliktberedskap Geir Waage Aurdal – forhandlingssjef Virke.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Arbeidsrett vs. elevrett Når lærernes arbeidsrettslige vern står mot elevenes rett til et godt skolemiljø Cecilie R. Sæther, KS Advokatene Lederkonferansen.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Lover og avtaler i arbeidslivet 1. Arbeidsmiljøloven 2.
Hva er IA-avtalen? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Arbeidsrettede virkemidler
Nettverksmøte den
Ungdom Samarbeidsavtale NAV – Fagopplæring om lærekandidater eller ungdom som har mål om grunnkompetanse.
Hvor går NAV i Hedmark? Satsinger i NAV, konsekvenser for forventninger til fastlegene 13.September 2017 Bjørn Lien, direktør NAV Hedmark.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Utskrift av presentasjonen:

Informasjon og samarbeid med arbeidsgivere i urolige tider - litt om regler og prosedyrer for arbeidsgiver NAV Møre og Romsdal

NAV, Side 2 Organisering - Servicenivå NAV-fylke har et overordnet ansvar og må ha en strategi for beredskap for å møte større oppsigelser og permitteringer. I Møre og Romsdal har vi et system (gjennom markedsteam/markedskoordintorene) på dette i tjenesteområdene som bistår NAV kontoret og sikrer mest mulig lik håndtering i fylket. Etablere nabohjelp: Flere NAV-kontorer kan bistå hverandre med ressurser for å utføre NAVs oppgaver ifm masseoppsigelser eller permitteringer  NAV må vurdere hvilket servicenivå som kan tilbys ut fra virksomhetens situasjon og NAVs tilgjengelige ressurser (kontaktperson/koordinator for bedriften i permitteringssituasjonen), herunder også om det er aktuelt å; Opprette mobil IKT-løsning og kontordager i bedriften («stedlig NAV-kontor») Arrangere egen jobbklubb (jobbsøkerkurs) for berørte arbeidstakere i virksomheten gjerne ute i bedriften Husk å sjekke relevante opplysninger om bedriften i arbeidsgivermappa i Arena, herunder eventuelt tidligere eller pågående samhandling med NAVarbeidsgivermappa i Arena

NAV, Side 3  Gi generell informasjon og veiledning om permitteringslønnsloven  Avklare tolkningsproblemer om eventuelt unntak fra arbeidsgivers lønnsplikt, arbeidsgiverperiodens lengde, avbrudd i permitteringen, beregning av perioden for fritak for lønnsplikt, gjenopptak med mer  Gi informasjon om innsending av div. skjema, protokoller mm.  Gi orientering om rettigheter og plikter vedrørende dagpenger.  Innhente ytterlige opplysninger fra arbeidsgiver om permitteringsårsaken, dersom det er nødvendig for å kunne foreta en vurdering av om vilkårene i folketrygdloven § 4-7 er oppfylt Oppgaver i NAV ved permittering og søknad om dagpenger

NAV, Side 4 Derfor: Informer NAV så tidlig som mulig  Formålet med informasjonen er at NAV skal kunne hjelpe virksomheten og arbeidstakerne, for å motvirke eller dempe skadevirkninger av arbeidsløshet.  Med masseoppsigelser mener man oppsigelser som foretas overfor minst 10 arbeidstakere innenfor et tidsrom på 30 dager.  Tilsvarende skal NAV ha melding dersom minst 10 arbeidstakere vil bli permittert uten lønn i mer enn 4 uker, eller vil få sin arbeidstid innskrenket med mer enn 50 prosent.  Planlagde masseoppsigleser får tidligst virkning 30 dager etter at NAV har fått melding.  NAV har utarbeidet eit eget skjema Arbeidsgivar sin meldeplikt til NAV ved masseoppsigelser, permitteringer uten lønn og innskrenkning i arbeidstiden som skal nyttes ved innsending av meldingen. Kontakt NAV så tidlig som mulig

NAV, Side 5 Samhandling med NAV  Når NAV har mottatt melding om masseoppsigelser eller permittering tar NAV kontakt med virksomheten, for å avtale et snarlig møte ledelse og tillitsvalgte.  Formålet vil være å avklare situasjonen, informere om hva slags bistand NAV kan gi oppsagte eller permitterte arbeidstakere, og diskutere andre mulige løsninger. Deretter avtales vidare samhandling mellom virksomheten og NAV.  NB!! Nå er det ennå viktigere med tidlig samhandling, med bakgrunn i de endringene som er gjort. Her kan mye avklares tidlig!!!!

NAV, Side 6 Innholdet i meldingen til NAV ved masseoppsigelser  Meldingen til Arbeids- og velferdsetaten skal inneholde de samme opplysninger som arbeidsgiver etter arbeidsmiljøloven § 15-2 tredje ledd plikter å gi arbeidstakernes tillitsvalgte. Dette omfatter alle relevante opplysninger, herunder: Skriftlig melding om grunnene til eventuelle oppsigelser Antall arbeidstakere som vil kunne bli oppsagt og hvilke arbeidsgrupper de tilhører Antall arbeidstakere som normalt er ansatt, hvilke arbeidstakergrupper som normalt er sysselsatt Over hvilken periode oppsigelsene vil kunne bli foretatt Forslag til kriterier for utvelgelse av de som eventuelt skal sies opp Forslag til kriterier for beregning av eventuelle ekstraordinære sluttvederlag  Det er ikke noen spesielle formkrav til meldingen, utover at den skal være skriftlig. Det er således tilstrekkelig med kopi av arbeidsgivers melding til de tillitsvalgte, f.eks. i form av et brev eller møtereferat. Arbeids- og velferdsdirektoratet har imidlertid utarbeidet et standardskjema (NAV ) som kan benyttes som en sjekkliste for arbeidsgiver og/eller Arbeids- og velferdsetaten, for å sikre at meldingen inneholder alle de relevante opplysningene som loven krever.  Dersom arbeidsgiver ikke har eksakte opplysninger på tidspunktet når melding skal gis, må han likevel sannsynliggjøre hvilket omfang han vurderer at masseoppsigelsene vil ha. Dersom det inntrer vesentlige endringer i opplysningene bør meldingen korrigeres.  For mer informasjon om de formelle sidene ved arbeidsgivers meldeplikt til Arbeids- og velferdsetaten, og Arbeids- og velferdsetatens oppfølging ved masseoppsigelser og permitteringer - arbeidsmarkedsloven § 8 og arbeidsmiljøloven § 15-2, vises det til egne retningslinjer om dette under «Relatert innhold».

NAV, Side 7 Når arbeidsgiver og arbeidstaker er enig om at vilkårene for permittering er tilstede, gir det som hovedregel rett til dagpenger ved permittering. Dette forutsetter at arbeidstakeren oppfyller de generelle vilkårene for dagpenger. Det vil fortsatt være et krav om å dokumentere enighet mellom partene på arbeidsplassen om at det er nødvendig å permittere. NAV må fortsatt gjøre vurderinger knyttet til permitteringsårsaken når det ikke er dokumentert enighet mellom partene og i tilfeller hvor dokumentasjon mangler. NAV skal som hovedregel ikke overprøve partenes vurdering hvis; permitteringen er innenfor Hovedavtalens rammer permitteringen skyldes forhold som arbeidsgiver ikke kan påvirke arbeidsgiver har gjort det som med rimelighet kan kreves for å unngå permitteringen Forskrift om dagpenger ved permittering

NAV, Side 8 Bistand til berørte arbeidstakere Ved masseoppsigelser og permitteringer kan blant annet følgende bistand til berørte arbeidstakere fra NAV være aktuelt:  Informasjonsmøter - NAV deltar på informasjonsmøter hvor de berørte arbeidstakerne informeres om: NAVs rolle, tjenester og virkemidler Arbeidsmarkedet og ledige stillinger Økonomiske ytelser, herunder dagpenger - Rettigheter og plikter - Registrering som arbeidssøker Selvbetjeningstjenester på  Arbeidsmarkedstiltak. NAV har arbeidsrettede tiltak som bedriftsintern opplæring (BIO) og arbeidsmarknadskurs (AMO) som kan gi opplæring av bedriften sine tilsette ved større omstillinger. NAV har også andre arbeidsrettede tiltak som kan nyttast ved behov.  Individuell bistand Registrering som arbeidssøker hos NAV Individuell informasjon og veiledning om aktuelle muligheter på arbeidsmarkedet Avklaring av individuelle behov, herunder eventuelle behov for kvalifisering Informasjon om og veiledning i bruk av NAVs selvbetjeningstjenester (nav.no) Deltakelse på jobbkvalifiserende tiltak, herunder jobbsøkingskurs, i regi av NAV Individuell oppfølging ifm jobbsøking, arbeidsformidling eller tiltaksdeltakelse

NAV, Side 9 Søke dagpenger på nav.no

NAV, Side 10 Arbeidsmarkedsloven § 8:  Meldeplikt for arbeidsgiver  Om meldefrist til Arbeids- og velferdsetaten  NAVs rolle Arbeidsmiljøloven §15:  Masseoppsigelse – lovens definisjon  Arbeidsgivers orienterings- og drøftingsplikt  Arbeidstakers rett til å bli orientert  Gir god norm for arbeidsgivers saksbehandling i nedbemanningsprosesser, særlig nevnes saklighetskravet ved eventuell tvist. Folketrygdloven kap. 4:  Retten til dagpenger  Bekreftelse på sluttårsak Lønnsgarantiloven Hovedavtalen i staten :  Avtale mellom partene i arbeidslivet.  Utgjør første kapittel i samtlige tariffavtaler.  Sier blant annet noe om oppsigelser. Omstillingslova:  Regler for nedleggelse/nedbemanning av bedrifter med fler enn 30 ansatte  Fylkeskommunene er gitt myndighet og ansvar for bl.a. gjennomføring av drøftingsmøter hvor NAV skal delta, jf. lovens § 5 Lov om sosiale tjenester - Lov om lønnsplikt under permittering Noen viktige lover og avtaler

NAV, Side 11 Arbeidsmarked Arbeidssøkere Arbeidsgivere Næringsutvikling Kompetanseutvikling Markedsutvikling

NAV, Side 12 Lokalt arbeidsmarked 1504 NAV Ålesund Tilgang personer i periode Beholdning (ord) arb søkere Tilgang stillinger i alt I alt Ledere053 Ingeniør- og ikt-fag Undervisning32313 Akademiske yrker1132 Helse, pleie og omsorg98135 Barne- og ungdomsarbeid4582 Meglere og konsulenter8342 Kontorarbeid Butikk- og salgsarbeid Jordbruk, skogbruk og fiske423 Bygg og anlegg Industriarbeid Reiseliv og transport Serviceyrker og annet arbeid Ingen yrkesbakgrunn eller uoppgitt1142