DETTE ER MEG Om identitet, følelser og valg for folk med utviklingshemming CAROLINE TIDEMAND-ANDERSEN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Advertisements

Seksuelle SMiso Rogaland.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Bevegelse I samlingen snaket vi om bevegelse. Hva tenker barna når vi sier ordet bevegelse? De reiser seg og forklarer at når vi gjør sånn og sånn med.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Kapittel 20 Å reise kollektivt Kjører du kollektivt?
Foreldremøte SFO høsten 2015 Onsdag den 2.september 2015.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
Er du klar for nye utfordringer? Du får verdifull erfaring, kunnskap og kompetanse! Bli frivillig i Kirkens SOS krisetelefon eller SOS-chat!
KAPITTEL 50 Josephs julaften. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene som betyr omtrent det samme desember 2. å gå 3. trist 4. nettopp 5.
Bruk av livshistorie til personer med demens Astrid Håland april 2016.
Plan for 1.klasse Uke november Fylket vårt Rogaland.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
0 Psykologisk førstehjelp - å snakke vennlig til seg selv og andre Solfrid Raknes, psykologspesialist.
Norskfaget i 1. klasse.
Sokrates.
3 STRESSMESTRINGSTIPS FOR LEDERE
Berit Voktor, helsesøster / prosjektleder Bodø
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Undervisningen begynner
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Venner & valg Avslutning.
Julekalender 2014 En meningsfull julekalender
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Foreldremøte skolestartere 2018
Nysgjerrighet Hva er du nysgjerrig på akkurat nå?
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
En gang skal det bli min tur
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
Kapittel 27 Kommunikasjon med hjemlandet og å sende pakker
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Anita forteller (FORSIDE) om søndagsskolen og de sinte mennene.
Hva er en konfirmant? Hvem er din konfirmant?
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Den matematiske samtalen
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Matematikk på ungdomstrinnet
Velkommen – presentasjon av deg selv
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Fest & følelser Velkommen
Oppslutning & Verving Forrige gang, på uke 7 i januar… der var de aller fleste av dere…, jobbet vi også med hvordan være synlige, hvordan vise frem forbundet.
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
«Hva ungdom lurer på om sex»
Venner & valg Velkommen.
Kapittel 12 Melissa og Petter gifter seg
Sinne Film:
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Livsstilsendring Uke 6.
Denne presentasjonen er ment for ungdom
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Blid å le
Steng ruteren før skolegangen ryker,- eller?
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
Sokrates.
Velkommen til foreldremøte
Fysisk og psykisk helse
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
«Å være sin egen bestevenn»
Livsstilsendring Uke 6.
Tilpasset opplæring Kurs 5
Utskrift av presentasjonen:

DETTE ER MEG Om identitet, følelser og valg for folk med utviklingshemming CAROLINE TIDEMAND-ANDERSEN

Nina Skauge Eier av Skauge forlag Grafisk designer Mellomfag i pedagogikk To barn: Kristine (32) og Bendik (25) Har samarbeidet tett med Caroline Har holdt mange foredrag Var leder for LK2010 i Bergen

Målgruppe Middels til godt fungerende unge/voksne med utviklingshemming Unge/voksne med lærevansker

Begrunnelse Å tilpasse stoffet til en videre gruppe ville være å gå ut i spagat Det er gjerne de middels og godt fungerende som har problemer med identitet og tilhørighet NB! For personer med alvorligere grad av utviklingshemming kan deler av stoffet tilpasses individuelt.

Innhold 1Å være ung/voksen og utviklingshemmet 2Identitet. Hvem er du? 3Følelsene dine 4Å ta hensyn til andre 5Å bestemme selv 6Hvordan kan du lære bedre? 7Venner 8Kjærester

9Sex 10Kroppen og helsen din 11Alkohol og andre rusmidler 12Å være trist og ha det vanskelig 13Ta kontroll over tiden! 14Hvordan ser fremtiden din ut? 15Fritiden din 16Internett og mobil 17Ordforklaring

Å være ung/voksen og utviklingshemmet

Dette sier de unge selv: Ord henger seg fast bak i halsen min Jeg må ha egen lærer hele tiden Jeg trenger mer tid til lære og forstå ting Jeg gjør ikke ting fort nok Jeg ser ikke ut som de andre De andre sier at jeg er hjerneskadet og at jeg ser så rar ut Noen i klassen ler av meg En i klassen sier at jeg ikke er normal, jeg vil være normal

Vi tar dem på alvor! Hvordan møter vi dem som sier – Jeg vil være normal

Identitet. Hvem er du?

Spørsmål fra ungdom: Hvorfor må jeg vite at jeg er utviklingshemmet? Hvorfor må det stå i papirene mine? Jeg vil være vanlig.

Mange personer med Downs syndrom har aldri hatt en samtale med foreldrene sine om diagnose og om hvem de er. Det kan være et problem å aldri ha fått bearbeidet sine tanker og følelser om det å være annerledes.

Psykoterapeut Christina Renlund fra Sverige har utgitt tok bøker om dette:

Renlund sier: Barn vet ting som voksne ikke aner. Og noen ganger vet de ikke det mest selvfølgelige. Hvordan prater vi med barn om funksjons- nedsettelsen? Hvordan hjelper vi barnet med å fortelle?

Vi kan hjelpe barn med å uttrykke tankene og spørsmålene sine. Da får vi vite hvilke spørsmål de har, og kan rette opp i misforståelser og gi riktig informasjon.

Å uttrykke seg kan gi håp og selvtillit. Å uttrykke seg kan minske frykt og uro. Det tunge kan bli lett. Delt viten kan bli fellesskap. Og kunnskap gir beskyttelse.

Dette er vanlig hos dem som har utviklingshemming: vanskelig å lære seg nye ting vanskelig å lære noe veldig fort liker ikke å skynde seg husker ikke alltid det de nettopp har hørt greier ikke alt selv vanskelig å ha mange tanker i hodet på en gang forstår ikke alt det andre snakker om

Vi som er rundt kan: – gi aksept for at noe er vanskelig – gi lov til å være lei seg – oppfordre til å sette ord på egne tanker – snakke om funksjonsnedsettelser – gi diagnoser navn – gi rom for å se seg selv og venner rundt seg

De vanligste diagnosene: Downs syndrom Fragilt X syndrom ADHD Williams syndrom Autisme Andre diagnoser

Tre typer utviklingshemming: Lett Middels Alvorlig

Men vi må også ha fokus på alt som er fint og vanlig. Du er: – en søster eller bror – en god venn eller kjæreste – en elev eller en som jobber – en som er flink til å danse – en liker å høre musikk – en er god til å trøste andre – en som kan lage middag selv

Følelsene dine

Ordet er tankens redskap Uten ordene kan vi ikke forstå oss selv. Vi kan ikke uttrykke oss. Personer med utviklingshemming har færre ord enn andre. Særlig mangler de ord for det abstrakte, for følelser. I boken er dette gitt god plass.

… men så må vi komme videre: Det er lov å være lei seg. Men er du lei deg hele tiden og bare tenker vonde tanker, så blir alt veldig trist. Av og til må vi tvinge oss til å bli ferdig med de vonde tankene. Vi må prøve å tenke positive tanker også.

Fokus på alt du kan: Ta buss eller tog alene Gå tur med hunden Lage pizza Dekke bord Vaske håret Koke spagetti Skjære brødskiver

Hvordan kan du lære bedre?

Utgangspunkt: Hjernen er en nesten som en muskel. Jo mer du bruker den, jo sterkere og smartere blir den.

Dette kan du gjøre for at hjernen din skal bli sterk og smart: Være sammen med andre Snakke med noen Reise på ferie og se noe nytt Være ute i naturen Lære noe du ikke kunne før Oppleve noe gøy og spennende Være nysgjerrig og spørre om ting

Alle situasjoner kan by på læring: Bruk dekking av bord til å telle kniver og gafler Bruk middagspraten til samtaler Bruk kjøreturen til å lære navn på fjell og steder Bruk nyhetene på TV til å lære om verden … og bruk fantasien til å utvide eksisterende interesser

Venner

Hva er en venn? –Å skille mellom ulike typer bekjentskap

En venn er: –en du liker å være sammen med –en du er en du er trygg på –en du kan snakke til om nesten alt –en du kan stole på –en du kan fortelle hemmeligheter til –en som gjør deg ofte glad

Å finne en venn – å bli kjent med noen Hvor kan du finne en venn? Hvordan kan du holde kontakt? Hva kan dere gjøre sammen?

Dette kan venner gjøre sammen: Gå på kino sammen Jogge eller trene sammen Snakke på Skype, skrive sms eller sende mail Spille dataspill eller se på TV Gå på besøk til hverandre Fortelle hverandre hemmeligheter Handle klær, CD eller PC-spill sammen Overnatte hos hverandre Gi hverandre en klem, gå arm i arm, klappe hverandre

Dette kan venner ikke gjøre sammen: Sitte på fanget til hverandre Holde rundt hverandre sånn som kjærester gjør Kysse hverandre Ha sex sammen

Hva skjer når vi blir uvenner? Venner kan bli uvenner. Det er vondt. Å bli uvenner betyr at du ikke har lyst til å være sammen med vennen din: Du blir lei deg når du tenker på vennen din Du føler deg skuffet eller misforstått Du stoler ikke på vennen din mer Du er sint på vennen din

Kjærester

Hva er det å være forelsket? Når to blir kjærester, begynner det ofte med at de flørter. Å blir forelsket er å være utrolig glad i noen, på en helt spesiell kjæreste-måte. Hvis du har vært forelsket, så vet du hva det er. Du blir nesten bare opptatt av den du er forelsket i.

Hva gjør kjærester? De gjør mye av det samme som venner, men de liker også å gjøre spesielle ”kjæreste-ting” som å kysse eller ha sex. Det viktigste er at kjærester er snille mot hverandre. Kjærester flørter ikke så mye med andre, for nå har de jo en kjæreste å flørte med.

Flørte-råd: Vær litt ekstra grei Si noe fint: – Veldig fin, den jakka der. Bruk øynene dine. Se litt ekstra lenge og godt på den du er opptatt av. Smil så pent du kan. Alle liker et smil.

Hvem kan du være kjæreste med?

Hvem kan du ikke være kjæreste med? Ungdommer med utviklingshemming kan ikke være kjærester med ungdom uten utviklings- hemming. Det skjer i alle fall veldig sjelden. Når det sies kan noen bli skuffet. De tenker at kanskje kan de aldri få seg noen kjæreste.

Du kan ikke bli kjæreste med en filmstjerne, men: det er lov å tenke på hvem man vil det er lov å drømme om hvem man vil det er lov å fantasere om hvem man vil

En ung gutt sa: Jeg elsker ikke lenger. Jeg vil gjerne ha en normal jente som jeg aldri får. Jenter med Downs syndrom kan man ikke tro på lenger. Jeg tenker på normale jenter. Jeg får ingen kjæreste. Det vet jeg bare. Det er ikke vits å hjelpe meg. Jeg får ingen. Jeg vil ha en, men det får jeg ikke.

Gutten som sa dette, tok feil. Nå har han hatt kjæreste i flere år, og de har det godt sammen.

Sex

Hvem kan ha sex sammen? Når kjærester og har vært sammen ganske lenge, kan de ha sex sammen hvis begge vil. Det siste er viktig, for begge må ha lyst. Det er viktig å kunne si NEI når det ikke føles godt eller riktig.

Om pubertet JENTER Hva skjer med kroppen fra jenter er år: hårvekst, bryster som vokser og menstruasjon. GUTTER Hva skjer med kroppen fra gutter er ca. 13 år: hårvekst, stemmeskifte, produksjon av sæd- celler og vekst.

Om prevensjon Folk med utviklingshemming får ikke så lett barn. I alle fall mye mer sjelden enn andre. Personer med Downs syndrom får veldig sjelden barn, men det kan skje. Derfor er det viktig å bruke prevensjon.

Hvis du ikke vil ha sex Ikke klem eller kyss eller sett deg på fanget til på noen du ikke kjenner. Ikke kle deg på en sånn måte at du viser frem altfor mye av kroppen din. Ikke si " Du er så sexy ” til folk du ikke kjenner

Hvis noen som ikke er kjæresten din spør om du vil ligge med dem må du svare et klart: "Nei, det vil jeg ikke". Så går du din vei. Hvis noen sier: "Kan vi ikke bare kose litt?", skal du også svare tydelig og høyt: "Nei, det vil jeg ikke". Så går du din vei.

Hvis du ikke sier klart fra kan den som er interessert i deg tro at du vil litt likevel, og ikke gi seg. Da kan det bli enda vanskeligere. Hvis du bare fniser litt fordi du synes det er vanskelig og flaut å si nei, så er du ikke tydelig nok. Det eneste som er helt tydelig er: – Nei, det vil jeg ikke.

Å klare å si nei

Når noen tvinger deg til å ha sex Synes du jeg maser om dette og er litt streng? Da skal du vite at jeg gjør det fordi folk med utviklingshemming oftere enn andre opplever at noen tvinger dem til å ha sex. Det heter seksuelle overgrep. Et seksuelt overgrep er når noen lokker eller tvinger deg til sex – mot din vilje.

Her er noen eksempler: En person tar på brystene dine, tissen din eller rumpa di. En person vil at du skal ta på tissen, rumpa eller brystene hans eller hennes. En person tvinger deg til å ha sex med seg. Det siste heter voldtekt.

Si alltid fra om det som er dumt og skremmende Hvis du har opplevd noe så vanskelig og leit, er det veldig viktig at du sier fra. Holder du det inni deg, kan du bli trist og urolig i lange tider. Dette kan skje hvis du ikke snakker med noen: Du kan få problemer med å sove godt Du kan bli redd Du kan føle deg utrygg når du treffer andre

Spørsmål om sex 1: Jeg liker å se på nakne damer. Jeg kjøper Alle menn. Og så har jeg kjøpt et pornoblad og en pornofilm. Er det greit, synes du?

Spørsmål om sex 2: Kjæresten min så på bildene mine på mobilen. Hun vil at jeg skal slette private bilder av damer og pupper av damer. Hun liker ikke at jeg drømmer om damer om natta. Kan jeg få lov til å drømme om damer?

Spørsmål om sex 3: Er jeg homo? Jeg liker mest Arne, bestevennen min.

Spørsmål om sex: Jeg elsker å ha sex med en jente. Er det jenta som bestemmer når vi skal ha sex?

Spørsmål om sex 4: På klubben i dag hadde Oda og jeg sex inne i et toalett. Ikke bli sint på henne. Det er min feil også. Jeg angrer veldig på det. Henne må bruke p-pille. For da får hun ikke barn?

Spørsmål om sex 5: Hvis man er gift med Eva og har laget barn med en annen jente. Hvem skal man slå opp med da? Jeg sier bare hvis.

Å ta hensyn til andre

Du kan lære om andre ved å: Spørre hvordan de har det? Spørre hvordan noen føler seg? Se litt mer nøye på en venn: – Ser han glad ut i ansiktet? – Sitter han for seg selv? – Er han litt urolig? – Har han vært litt stille i dag?

Du kan lære om andre ved å tenke hvordan du selv har det: Det som gjør deg trist kan ofte gjøre andre triste også. Tenk hva du selv føler, da er det lettere å forstå andre.

Å bestemme selv

Takk for meg!