Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Advertisements

Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Bildekomposisjon.
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Virkemidler og komposisjon
Tegneserier.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
1 Tema Vg1, kap 2.
EPISK DIKTNING inkl novelle
REKLAME.
Roman- og novelleanalyse
Om å skrive om litterære tekster
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Kapittel 2: Episk diktning
Bilder og bildespråk 123norsk.com.
Avdeling for medier og kommunikasjon 2008 Reklame AIDASAIDAS ttention nterest esire ction atisfaction.
Sammensatte tekster.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
ANALYSE/PRESENTASJON AV REKLAMEFILM
Reklameanalyse av Baneservice
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Reklameanalyse av Baneservice
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Filmanalyse.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Førskrivingsfasen – enkelt refleksjonsnotat Arbeid først alene: Hva leser du ut av bildet? Se på skrifttype, grafikk, språk, ordenes betydning og fargebruk.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
Virkemidler i film  Mange vanlige enkeltbilder, og kjører dem fort etter hverandre.  Filmen har sitt eget språk,  sine egne ord.
Sammensatte tekster. Mål: gjenkjenne, beskrive og analysere elementer fra egenlaget sammensatt tekst. Faguttrykk: Format Blikkfang Bildeutsnitt Leseretning.
| Sammensatte tekster. Sammensatt tekst består av flere elementer enn bare ord kan bestå av ord, bilde, musikk og animasjon som brukes sammen for å få.
Sammensatte tekster. Hva er en sammensatt tekst?  Når flere utrykk opptrer sammen kaller vi det en sammensatt tekst.  Eksempler på slike uttrykk er:
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Sammensatte tekster S.S. EUS 2017.
| Samansette tekstar.
Retorikk.
Å skrive noveller.
Kapittel 7: Ord og bilete
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
| Samansette tekstar.
Enkel innføring i reklame
Virkemidler tegneserier.
Adaptasjoner av et juleeventyr
Virkemidler - i reklame.
Estetiske virkemidler
Kunst og håndverk 10.trinn
Teksttype «I den reviderte læreplanen i engelsk finnes ikke lenger begrepet sjanger. I stedet brukes det videre begrepet «type tekst». […] Til eksamen.
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
Visuell kommunikasjon Budskap gjennom bilder
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Bilder og bildespråk 123norsk.com.
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia

Diskuter følgende i smågrupper: Hva er en sammensatt tekst? Hva skal til for at du lar deg påvirke av en reklame? Hvordan vil du beskrive oppbyggingen av en spillefilm?

Hva er en sammensatt tekst? En sammensatt tekst kombinerer skrift, bilde og lyd. Eksempler på sammensatte tekster er reklame, tegneserier, reportasjer, skjermtekster, film og drama.

Viktige punkter i en analyse: Hva blir fortalt? Hva slags informasjon blir gitt, både i tekst og bilde? Hvem henvender annonsen/teksten seg til? Hva er blikkfanget i annonsen/teksten? Hvordan blir innholdet fortalt/kommunisert, og hvilken virkning har fortellemåten? Hvorfor blir det fortalt (tolkning)?

Kort om bildeanalyse –Hvem har laget bildet og når? –Hvor ble bildet vist/publisert? –Hva ser du på bildet? Beskriv kort innholdet (denotasjon). –Hva forteller bildet? Hvilke assosiasjoner/tanker vekker innholdet (konnotasjon)?

– Beskriv formen ved å se etter hvordan bildet er komponert. –Beskriv fargene. –Kommenter bildeutsnitt og perspektiv. –Hvorfor ble bildet laget? –Hvilke virkemidler blir brukt for å få fram budskapet? –Hvem er bildets målgruppe? –Hvordan opplever du bildet?

O. Væring Eftf. AS © Munch-museet Munch-Ellingsen gruppen/BONO 2015

Bildeutsnitt Vi skiller mellom følgende begreper: Totalbildet dekker gjerne et stort område. Et halvtotalt bilde viser for eksempel én eller flere personer i full størrelse. Et halvnært bildeutsnitt viser kanskje en person fra hode til hofte. Nærbildet viser detaljer. Et ultranært bilde går enda nærmere enn nærbildet.

Bildevinkel Vi har tre hovedtyper av bildevinkler: Froskeperspektiv: Her ser du motivet nedenfra. Normalperspektiv: Dette er, som navnet sier, perspektivet sett fra normal høyde. Fugleperspektiv: Her ser du motivet ovenfra.

Kort om filmanalyse Å analysere en film kan sammenlignes med å analysere en fortellende tekst: I innledningen: presenter filmen med tittel, årstall, regissør og sjanger.

Deretter gir du et kort handlingsreferat og kommenterer virkemidler og tematikk. I tillegg kommenterer du: skuespillernes innsats bruken av lyd (musikk og ulike effekter) og lys regi og scenografi bildekomposisjon og klipping

Til slutt: Hvem mener du filmen passer for? Hvordan virket filmen på deg? Oppnår filmskaperen det hun ønsker? Har du referanser til andre filmer eller litteratur, kan du nevne dem her.

Reklameanalyse Hva kjennetegner en reklame? ●Språket er ofte fengende. ●Den henvender seg personlig til mottakeren. ●Setningene er gjerne korte. ●Ordvalget er preget av positive ord og vendinger slik at vi blir interessert i produktet.

● For å virke imponerende/seriøs bruker reklamen gjerne vitenskapelige ord og fremmedord ● Bildet fungerer som blikkfang og vekker oppsikt. ●Bildet spiller ofte på følelser (patos) og bruker mange klisjeer. Bjarne Nygård/Samfoto/NTB scanpix

●Farger og symboler appellerer til stemninger og følelser. ●Menneskene på bildet er valgt med omhu og skal påvirke underbevisstheten vår.

Ordet reklame kommer fra latin reclamare som betyr å rope igjen

Reklameanalyse trinn for trinn

Tress Design AS/foto: Anne Lise Norheim

Innledningen: I denne delen kommenterer du det ytre planet. Hva slags reklame er det er snakk om? Hvilket produkt reklameres det for? Hvor ble reklamen ble offentliggjort?

Hvem er sender? Hvem er ønsket målgruppe, altså mottaker? Hva er ditt førsteinntrykk av reklamen?

Hoveddelen Kommenter og vurder de ulike elementene i reklamen og si noe om hvordan de virker på mottakeren. Analysere overskrift, bilde og illustrasjoner.

●Hvordan er bildeutsnitt og bildevinkel? ●Hvordan er bildet plassert? ●Hvordan er forholdet mellom bilde og tekst? ●Hvilken stemning skaper og formidler bildet? ●Hvordan er språket?

Avslutningen I avslutningen av en reklameanalyse skal du gi en samlet vurdering av reklamen. I denne delen kan du gjerne uttrykke egne meninger om reklamens egnethet. Er det en god eller dårlig reklame ut fra hva den har som hensikt?

Huskeliste for reklameanalyse Hvem er avsender? Når og hvor (i hvilket medium) fant du reklamen? Hvem tilhører målgruppen? Hva er hensikten eller formålet med reklamen? Er det snakk om informasjon eller påvirkning? Er reklamen informativ eller ekspressiv/appellativ?

Hvilken informasjon gir reklamen om det som det reklameres for? Er opplysningene du får relevante eller ikke? Hvordan er språket i reklamen? Hvilke virkemidler brukes? Er virkemidlene tilpasset målgruppen?

Hvilket bildeutsnitt og bildevinkel er brukt? Kommenter lyd og tale. Har reklamen et budskap? Hvordan er din vurdering av reklamen?