Sammensatte tekster 10.05.2010. Mål for økten Få økt forståelse for begrepet sammensatte tekster Få et begrepsapparat for å snakke om sammensatte tekster.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sammensatte tekster (Word, PhotoStory, Moviemaker)
Advertisements

BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Sammensatte tekster (multimodale eller diskontinuerlige tekster)
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Program for dagen 9.00 – 10.30: Multimodale (sammensatte) tekster
Medier og informasjonskunnskap
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Nils Ole Nilsen Programansvarlig LUKK - Høgskolen i Bodø
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Lesing en ferdighet i utvikling
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
Roman- og novelleanalyse
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læring av grunnleggende ferdigheter!
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Om å skrive om litterære tekster
Maja Michelsen Norsk november 2010
MULTIMODAL ANALYSE VISUELL ANALYSE BILDEANALYSE
Et sosialsemiotisk perspektiv på multimodalitet
Sammensatte tekster.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
Tekst, bilde og komposisjon
12 Reflekterende lesing.
”Bestefar er en stokk” Johan Borgens novelle “Av en født forbryters dagbok” Hvordan filmatisere de 19 første linjene i novellen? Hva ser vi på som temaet?
”Morderne” Fra novelle til film.
Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde.
Sammensatte tekster ?.
Skriving i begynneropplæringa
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Digital Historiefortelling Hva ønsker du å fortelle?
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Førskrivingsfasen – enkelt refleksjonsnotat Arbeid først alene: Hva leser du ut av bildet? Se på skrifttype, grafikk, språk, ordenes betydning og fargebruk.
Sammensatte tekster LUT LK 06 - Sammensatte tekster Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt.
Navnet på gruppe/artist Bilde av gruppe/artist. Biografi Fortelle mer utfyllende om artisten Hvor er de fra Alder Instrument de spiller Flere ting du.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Sammensatte tekster Etter Anne Løvland: På mange måtar.
Sammensatte tekster. Mål: gjenkjenne, beskrive og analysere elementer fra egenlaget sammensatt tekst. Faguttrykk: Format Blikkfang Bildeutsnitt Leseretning.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Sammensatte tekster Mål for økten Få økt forståelse for begrepet sammensatte tekster Få et begrepsapparat for å snakke om sammensatte tekster.
Sammensatte tekster S.S. EUS 2017.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Estetiske virkemidler
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Sammensatte tekster

Mål for økten Få økt forståelse for begrepet sammensatte tekster Få et begrepsapparat for å snakke om sammensatte tekster Få noen tips til hvordan man kan jobbe med sammensatte tekster i norskfaget

Plan for dagen Intro: sammensatte tekster – teori, sentrale begreper – Samspillet i sammensatte tekster Hvordan jobbe med sammensatte tekster på ungdomstrinnet

Sammensatte tekster i norskfaget Norskfaget forholder seg til et bredt spekter av tekster, både muntlige, skriftlige og sammensatte tekster, der skrift, lyd og bilder spiller sammen. Et norskfag for vår tid bygger på et utvidet tekstbegrep som inkluderer alle disse tekstformene. Faget skal hjelpe elevene til å orientere seg i mangfoldet av tekster og gi rom for opplevelse, refleksjon og vurdering. (LK06- formål med faget)

Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt sammen av skrift, lyd og bilder i et samlet uttrykk. Det innebærer arbeid med tekster som bildebøker, tegneserier, aviser, reklame, nettsider, sangtekster, film og teater. Hovedområdet omfatter både elevens egen tekstproduksjon og opplevelse, kritisk vurdering og analyse av sammensatte tekster.

Hvorfor er sammensatte tekster et hovedområde i norskfaget? Å uttrykke seg gjennom bilder og å forstå visuell kommunikasjon er en basiskompetanse i vår tid Vi trenger kompetanse i å lese og bruke visuelle kommunikasjonsformer Vi trenger refleksjon omkring hvordan tekstene påvirker oss

Teoretisk ramme Begrepet sammensatte tekster er en omskriving av begrepet multimodale tekster – som har sitt utg.pkt. i sosialsemiotikken Semiotikk: studiet av ulike meningssystemer, hvordan mening skapes Sosialsemiotikk: ser i tillegg på den sosiale sammenhengen teksten blir til i Semiotiske ressurser: alle handlinger og objekter vi bruker for å kommunisere (skrift, bilde, klær, kroppsspråk, stemme, arkitektur osv)

Sammensatte tekster Er basert på et utvidet tekstbegrep, der tekst = skrift, bilde, film og lyd. Kombinerer både to teksttradisjoner: statisk: skrift og bilde dynamisk: lyd og video Datamaskinen har gjort det lettere å kombinere statiske og dynamiske teksttradisjoner. Tekstene blir multimodale når de løsrives fra sin opprinnelige form og kombineres på nye måter. Hittil har vi i liten grad sett fornyelse av sjangerne når tekstene blir multimodale.

Mening skapes ikke bare gjennom ord/språk Skriftlige tekster: skriftstørrelse, fonter, kursivering, understreking, utheving, avsnitt osv – skaper mening Muntlige tekster: intonasjon, tempo, pauser, avbrytelser, latter, pust, sukk osv – skaper mening

Hvordan leser vi ulike teksttyper? Skrift: stabilt element med strenge regler for hvordan det skal leses Bilde: stabilt element, men uten strenge regler for hvordan det skal leses Video: element i bevegelse. Strenge krav til lesing: vi er underlagt det som skjer i bildet Lyd: ikke-visuelt element i bevegelse. Strenge krav til lesing, vi er underlagt den lyden som skapes

Å sette sammen tekster Vi kan bare oppfatte språk fra en kilde om gangen: – Vi kan se en ting om gangen – Vi kan høre en ting om gangen Men: Vi kan se og høre samtidig

Prinsipper for sammensetting: Blikkfang: elementer som styrer oppmerksomheten vår Harmoni/kontrast: skape behagelig opplevelse (harmoni) eller framheve ulike elementer (kontrast) Konnotasjoner: tekstelementer som er med på å skape konnotasjoner (assosiasjoner) hos mottaker

(eksempel på sammensatt tekst: reklame for DKNY)

14 Ny Kjent Sentrum

15 Ideal Virkelighet Sentrum

(eksempel på sammensatt tekst: reklame for IKEA)

17 Multimodalt samspill Utdyping Spesifisering Fortolkning Omskriving Kontrastering Utfylling Utviding

Multimodalt samspill Spesifisering: bildet framhever noe spesifikt i skriften (eller omvendt) Fortolking: bildet og skriften sier det samme, men på ulike måter Omskriving: bilde og skrift sier det samme Kontrastering: bilde og skrift står i motsetning til hverandre Utfylling: skrift og bilde utfyller hverandre ved at de er ansvarlige for ulike deler av det samlete uttrykket

Kombinasjon av verbaltekst og bilde Bildene kan – Beskrive – Forklare – Blikkfang – Konnotasjoner

Tekst og bilde kan spille sammen på ulike måter Forankre Avløse Motsi

(div eksempler på tekster, analyse av samspillet mellom verbaltekst og bilde)

Modaliteter og struktur Tidsbaserte: krever at man leser og bearbeider over et visst tidsspenn (tale, dans, skrift m.m.) Rombaserte: oppfattes umiddelbart (stillbilde, skulpturer, arkitektur)

(eksempel på rombasert og tidsbasert tekst)

Modal affordans De muligheter og begrensninger mht hva man kan representere og kommunisere gjennom en modalitet Ulike modaliteter har sine fortrinn og begrensninger og vil være mer eller mindre hensiktsmessige i ulike sammenhenger

Funksjonell spesialisering Ideasjonell mening Mellompersonlig mening Tekstuell mening

Multimodal kohesjon Rytme – Tidsdimensjon, veksling mellom ulike modaliteter Komposisjon – Romlig dimensjon, organisering/plassering, balanse/ubalanse, foran/bakgrunn m.m. Informasjonslenking – Utdyping – Utviding

NjE&feature=PlayList&p=108ECB0C &index=4 NjE&feature=PlayList&p=108ECB0C &index=4

Hvordan jobbe med sammensatte tekster i skolen? Lære elevene å lese og tolke sammensatte tekster Lære elevene å skape sammensatte tekster

Å skape sammensatte tekster Arbeidet med sammensatte tekster er ofte knyttet til prosjektarbeid Tradisjonelt blir det verbalspråklige mest vektlagt, også i vurderingen Viktig at det sammensatte/estetiske/ikoniske/visuelle blir vurdert på eget grunnlag Vurdere hvordan modalitetene sammen formidler innholdet i elevarbeidet. (Hva vil eleven formidle? Hva er målet? Hvilke modaliteter er best egnet? Osv. Still gode spørsmål som kan veilede elevene i arbeidet)

Å skape sammensatte tekster Bruk digitalkamera. Ta bilder som kan brukes til en fortelling om for eksempel noe skummelt som skjer, om å krangle og bli venner igjen, om å miste noe og finne det igjen. Skanne tegninger og sette til lydeffekter (bruk for eksempel presentasjonsprogram) Del et eventyr opp i deler. La elever lage tegning til hver sin del, og sett sammen til en serie. Enten som tegneserie eller skann inn i presentasjonsprogram/photostory med opplesning til. Lese inn fortelling, lage lydeffekter i bakgrunnen (bruk for eksempel Audacity).

Klipp ut bilder fra aviser. La elevene lage bildeoverskrifter. Diskuter hvordan overskriften styrer hvordan vi leser bildene. Sammenheng mellom musikk og bilder:La elevene se to bilder av barn på deres egen alder. Til det ene bildet hører de trist musikk, til det andre bildet hører de munter musikk. Be elevene skrive en kort fortelling til hvert av bildene. Diskuter hvordan musikk og bilde styrer tolkningen. Gå inn på nettavis(er) og finn fram til aktuelle nyheter. Lag en tenkt forside til en papiravis.

Å lese og tolke sammensatte tekster Diskuter: Er verbaltekst og bilde – Forankrende/forsterkende (verbaltekst forteller hvordan vi skal forstår bildet etc.) – Avløsende (verbaltekst og bilde utfyller hverandre) – Motsigende (verbaltekst og bilde motsier hverandre)

Musikkvideo En sammensatt tekst som kombinerer sangtekst, bilde og musikk. En slags reklametekst: hensikt å skape interesse for artist(ene) 3 grupper: – Konsertvideoen – Den fortellende musikkvideoen – Den beskrivende musikkvideoen

Analyse av musikkvideo Presentasjon Innhold i sangen Innhold i videoen Sammenheng mellom tekst og bilder Filmatiske virkemidler Personer og miljø Komposisjon Spesielle virkemidler

Reklamefilm Enkeltbilde-reklamefilm (fokus på det informative, hovedvekt på varens primære bruksverdi, ligner den trykte reklameteksten) Lyrisk reklamefilm (fokus på konnotasjoner, varens sekundære bruksverdi) Episk reklamefilm (narrativt, lineært handlingsforløp, vesentlige opplysninger holdes tilbake til den overraskende avslutningen

Takk for turen Kjøreskolen

Analyse av reklamefilm Produkt Varighet Innholdsreferat Sjanger Komposisjon Fortellerholdning Filmatiske virkemidler Budskap, verdisyn Målgruppe

Analyse av ulike sammensatte tekster Musikkvideo Reklamefilm Dataspill

Reklamefilm på nett

Oppgave Velg en musikkvideo eller en reklamefilm og analyser denne med utg.pkt. i utdelt analysemodell

Kombiner sammensatte tekster og sidemålsopplæring eklame-pa-nynorsk/ eklame-pa-nynorsk/

Litteratur: Løvland, Anne (2007): På mange måtar. Samansette tekstar i skolen. Fagbokforlaget/LNU Liestøl, Gunnar, Anders Fagerjord, Gisle Hannemyr (2009): Sammensatte tekster. Arbeid med digital kompetanse i skolen. Cappelen Akademisk forlag. Aasen, Arne Johannes (2009): ”Teori om sammensatte tekster”. I Smidt, Jon (red): Norskdidaktikk – ei grunnbok. Universitetsforlaget. Tønneson, Johan (2006): ”Alle tekster er sammensatte”. I Norsklæreren (LNU) nr 4/2006