REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
NDLA I EN SKOLEKONTEKST
Arbeidskrav 4 I min skisseprosess har jeg lånt dette bilde fra internett
Hilde Elise Lundervold og Inga Heggstad Olsvikåsen VGS
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Faginformasjon om programfagene for
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Hvordan gjøre en god eksamen?
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Muntlige presentasjoner
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
Læreplanen Historie Vg2.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Essay er en skriftlig sjanger.
Hvordan bruke mediene? Av Gladston.
Sammensatte tekster ?.
Sammensatte tekster.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
ANALYSE/PRESENTASJON AV REKLAMEFILM
Skriving i begynneropplæringa
Sammensatte tekster PPU
Bedre vurderingspraksis
Sammensatte tekster ALU
Reklameanalyse av Baneservice
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
REKLAMEFILMPROSJEKT NORSK OG MARKEDSFØRING Sundvollen
Gro Dahle: «Blå amason»
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Førskrivingsfasen – enkelt refleksjonsnotat Arbeid først alene: Hva leser du ut av bildet? Se på skrifttype, grafikk, språk, ordenes betydning og fargebruk.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Sammensatte tekster. Mål: gjenkjenne, beskrive og analysere elementer fra egenlaget sammensatt tekst. Faguttrykk: Format Blikkfang Bildeutsnitt Leseretning.
| Sammensatte tekster. Sammensatt tekst består av flere elementer enn bare ord kan bestå av ord, bilde, musikk og animasjon som brukes sammen for å få.
Sammensatte tekster. Hva er en sammensatt tekst?  Når flere utrykk opptrer sammen kaller vi det en sammensatt tekst.  Eksempler på slike uttrykk er:
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Leseprosjekt VG1.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Tema: Grunnleggende ferdigheter
Sammensatte tekster S.S. EUS 2017.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Artikkel.

Kapittel 7: Ord og bilete
Enkel innføring i reklame
Estetiske virkemidler
Kapittel 14: Tale og lytte
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Oppdrag i historie - Muntlig
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

REKLAME

Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner og framføringer som aktør og tilhører gjøre rede for et bredt register av språklige virkemidler og forklare hvilken funksjon de har bruke et bredt register av språklige virkemidler i egen skriving, i sakprosa og kreative tekster, på bokmål og nynorsk beskrive estetiske uttrykk i teater, film, musikkvideo, aviser og reklame og drøfte ulike funksjoner knyttet til språk og bilde kombinere muntlige, skriftlige, visuelle og auditive uttrykksformer i framføringer og presentasjoner bruke digitale verktøy til presentasjon og publisering av egne tekster

Muntlig presentasjon gruppeoppgave Dere kan velge mellom to oppgaver: Dere kan velge mellom to oppgaver: 1: Velg en reklameannonse eller reklamefilm –Lag en presentasjon v.h.a power- point 2: Lag en reklame selv. –Reklamer for programområdet du går på: Bygg – og anleggsteknikk. –Målgruppe: 10. klassinger –Overbevis dem om at Byggfag er et godt valg!

Hvis dere velger oppgave 1: Innledning Innledning –Forklart først hva reklame er og hvor vi finner reklame –Vis reklamen dere har valgt og si kort hva produktet er og hvem som er produsent. Hvor er reklamen hentet fra? –Fortell også hva dere skal formidle i hoveddelen Hoveddel Hoveddel –Hva er hensikten med denne reklamen? –Målgruppe? Hvorfor? –Kommenter og vis layouten (Forholdet mellom overskrift, (brød)tekst, bilde, grafikk og logo) –Språkbruk - inneholder brødteksten plussord? Hensikt - gi eksempler –Vis alle virkemidler i reklamen dere har valgt – forklar hvorfor du tror de er brukt og hvilken funksjon de har –Forklar tre andre virkemidler som ofte brukes i reklame Avslutning Avslutning –Hva synes dere om reklamen? Husk å begrunne meningene deres –Kilder

Hvis dere velger oppgave 2: –Lag reklamen –Bruk virkemidler –Tenk målgruppe Selve framføringen: Selve framføringen: –Vis reklamen dere har laget –Vær forberedt på å bli stilt spørsmål om reklamen, f.eks. om virkemidler og målgruppe