NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Advertisements

Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
N YE GRUNNSKOLELÆRERUTDANNINGER Laholmen 12. november.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Kortform: Samspillsmeldingen
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Velkommen til praksismøte i kunnskapsområdet: Samfunnsfag, religion, livssyn og etikk (SRLE) Fredag 2. oktober Barnehagelærarutdanninga 2015.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Oslo 4. og 5. mars 2010 Tariff 2010 Møte NLS. Unios medlemsforeninger s2 ForeningAntall medlemmer Utdanningsforbundet Norsk Sykepleierforbund87.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
1 Mai 2013 Utdanning og læringsmiljø. 2 Mai 2013 Utdanningsmål Relevant og anerkjent høy kompetanse Kvalitet på høyt internasjonalt nivå Utvikle kritisk.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
GLU 1-7 deltid, desentralisert og nettstøttet i samarbeid med UiR GLU 1-7 deltid, desentralisert og nettstøttet i samarbeid med UiR GLU 1-7 deltid, desentralisert.
Samfunnskunnskap Emne 5: Utdanning og kompetanse Vaksenopplæringa i Vestnes Vinteren 2014.
Kirsti L. Engelien & Marie S. Thorstensen ProTed – Senter for fremragende lærerutdanning Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO Lektorprogrammet.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
En kommentar til rapport nr. 2 fra følgegruppa for barnehagelærer- utdanning Jorunn Melberg, leder for programgruppe Nasjonale retningslinjer -BLU.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
UTDANNINGSFORBUNDETS LANDRAPPORT Tore Fjørtoft Sentralstyremedlem og leder av Sentralt Lederråd Majvik 2-4.september 2013 Landrapport 2013.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Pedagogisk psykologi Hvordan mennesker lærer og utvikler seg Forslag til ny BA-søyle, presentasjon 15. februar 2016.
Status for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk 2014.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Ski videregående skole
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
MUSIKKFAGET I GRUNNSKOLEN
UHRs utdanningsutvalg 23. september 2008
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Kvalifikasjonsrammeverket
Vurdering for læring.
KDL – ny struktur og innhold
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Utdanningskomiteen 19. mai
Barnehagens egensart – hva må til?
Strategi for Nord universitet 2020
Studiebarometeret
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Universitetskommune 3.0 Trondheim kommune – NTNU
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Utdanningskvalitet-ny modell og nye trender Dr
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Evaluering av FoU-fellesskapene - III Strategiske områder på LUI
Sonni Olsen Instituttleder, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Studentaktive undervisningsformer
Velkommen til infomøte om desentralisert lærerutdanning i Nord-Troms
Om opprykk til førstelektor
Fagansvarlig Annette Hessen Bjerke
Vurdering Praksislærer gir veiledning og vurderer
Tone Milde Seniorrådgiver
Nytt studieutvalg ved HF (2016-høst vår)
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Montessori og teknologi
Religion og Identitet Lisa Stornes
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
Kompetanse for mangfold
LEK d EVALUERING OG OPPSUMMERING AV APRIL Grønn hverdag:
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge

Ny førskolelærerutdanning MANDAT Integrering av teori og praksis Profesjonsrettet Forskningsbasert Innovativ Attraktiv og krevende Grunnlag for studier på høyere grads nivå Sikre studentmobilitet og internasjonalt semester Barnehagens behov - formålsparagrafen NLS Februar 2012s2

Bakgrunnen for ny førskolelærerutdanning Utviklinga i barnehagesektoren Evaluering av Førskolelærerutdanninga Det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket Ny form for rammeplan NLS Februar 2012s3

Ny form for rammeplan Rammeplanen som forskrift Overordna mål Fra innsatsfaktorer til læringsutbytte Struktur og innhold Nasjonale retningslinjer og indikatorer Programplan ved den enkelte institusjon Rammeplanen skal bidra til tilstrekkelig enhetlig nasjonal oppbygging NLS Februar 2012s4

Hva er nytt? 2+1 modell som legger til rette for mobilitet Fra 10 fag til 6 kunnskapsområder Fra innsatsfaktorer til læringsutbyttebeskrivelser Praksis integrert i alle kunnskapsområdene og fordypingen Forpliktende samspill mellom utdanningsinstitusjon og praksisfeltet Pedagogikk integrert i alle kunnskapsområdene Bacheloroppgave 3. studieår Tydeligere profesjonsorientering og verdiforankring Legger til rette for profilering innenfor en felles modell NLS Februar 2012s5

Hva er kunnskapsområder? Begrepet er brukt i hele utdanningssystemet, fra grunnskole til PHD (ingen definisjon) En måte å beskrive og avgrense kunnskap på, som har et annet utgangspunkt enn fagtradisjonen i akademia og skoleverket. Utgangspunktet for å velge kunnskapsområder er kompetansebehov i yrkesfeltet NLS Februar 2012s6

NLS Februar 2012s7 StudieårKunnskapsområdets navnStudiepoeng 1. og 2. studieårKunnskapsområde: Barns utvikling, lek og læring 20 stp Kunnskapsområde: Samfunn, religion og etikk 20 stp Kunnskapsområde: Språk, tekst og matematikk 20 stp Kunnskapsområde: Kunst, kultur og kreativitet 20 stp Kunnskapsområde: Natur, helse og bevegelse 20 stp Institusjonene forsterker ett eller to kunnskapsområder i de to første studieårene med til sammen 20 studiepoeng 3. StudieårKunnskapsområde: Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid 15 stp Fordypning30 stp Obligatorisk Bacheloroppgave15 stp

Barnehagelærer – førskolelærer? Rammeplanutvalget foreslo barnehagelærer Så vidt vi vet har ikke departementet bestemt seg Våre medlemmer er delt

Utdanningens plass i førskolelæreres kompetansekarriere Utdanningen skal gi gode muligheter for videre masterløp og phd. Grunnutdanningen kan gi hele 85. studiepoeng å bygge videre på Departementet er opptatt av at videreutdanningsstrukturen i sektoren «ryddes» og utvikles. Førskolelærere skal bygge mastere gjennom sin videreutdanning Masterprogrammer er viktig for å lette «trykket» i grunnutdanningen. Eks. ledelse på styrernivå og veiledning bør kunne gis på masternivå

Profesjonskunnskap Profesjonskunnskapen er mangfoldig – fragmentert – uten åpenbare sammenhenger Praksis må lage kunnskapssynteser Profesjonskunnskapen er heterotelisk, ikke autotelisk H. Grimen: 2009

Utdanningsforbundets arbeid med ny førskolelærerutdanning Brev til departementet i høst: Mer tid Mere penger SST har hatt en behandling av dette som utviklingssak Bekymring for at utdanningen rommer for mye Bekymring for pedagogikkfagets emner/ innhold Bekymring for muligheter for videre utdanning Både begeistring og bekymring knyttets til kunnskapsområdene I vårt møte med statsråden Ønske om tiltak for å støtte byggingen av nye fagfellesskap. Konferanser og FoU Svare på høringen