Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Evaluering av FoU-fellesskapene - III Strategiske områder på LUI

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Evaluering av FoU-fellesskapene - III Strategiske områder på LUI"— Utskrift av presentasjonen:

1 Evaluering av FoU-fellesskapene - III Strategiske områder på LUI
Områdene representerer temaer og tilnærmingsmåter som er nært knyttet til ansattes forskning og undervisning. Fakultetets forskergrupper gir liv til de ulike områdene og sikrer kvalitet og relevans. De prioriterte områdene er navet i vårt arbeid for å tilby relevante, forskningsbaserte og internasjonalt attraktive utdanninger. Personalmøte GFU – Vibeke Bjarnø

2 Det utdanningsvitenskapelige fakultet (UIO)
Prioriterte forskningsområder Undervisning, læring og fag Ledelse, styring og organisering av skolen Nasjonale og internasjonale studier om kompetanseutvikling fra barnehagen til voksen alder Demokrati og dannelse i et humanioraperspektiv Høyere utdanning og arbeidslivslæring Moderne oppvekst: Barn og ungdoms identitet, læringsforløp og utdanning Språkutvikling og tekstbasert læring Spesialundervisning og spesialpedagogiske tiltak Lærerutdanning og profesjonsutvikling i skolen Kultur, kognisjon og teknologi: Læring i digitale omgivelser Fakultetets ti prioriterte forskningsområder reflekterer vår forskningsprofil. Områdene synliggjør vår faglige bredde, og har samtidig en dynamikk som gir potensiale for etablering av spissmiljøer. Dette gir fakultetet en unik posisjon i utdanningsvitenskapelig sammenheng, og gir en forskningsbasert beredskap til å møte nye problemstillinger innen oppvekst, opplæring, arbeidsliv og samfunnsdeltakelse for øvrig. GFU

3 Institutt for pedagogikk og livslang læring (NTNU)
Forskergrupper Kompetanse og karriere i arbeidslivet Innovasjon i organisasjoner Samtale som bærekraft i fornyelse Studies in Pedagogical Practices (SIPP)  Psykisk helse i skolen Lærer- elevrelasjoner Motivasjon, psykisk helse og frafall i skolen Barneforskning Kvaliteter i utdanning Danning Frafall i skolen Forståelse av læringsprosesser i utkanten av det institusjonaliserte utdanningssystemet GFU

4 Forskning ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora (UiS)
Områder ved fakultetet Barnehage Musikk og dans Historie, språk og litteratur Samfunn, kultur og religion Skole Det forskes innenfor flere områder ved fakultetet. Les mer på våre forskningssider: Under disser områder så er det Programområdet Læringskulturer i barnehagen  eller prosjekter og/eller forskergrupper. GFU

5 Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Univ. i Gøteborg)
Forskningen inom respektive intresseområde Allmän didaktik De samhällsorienterande ämnenas didaktik Matematikdidaktik Naturvetenskapens och teknikens didaktik Svenskdidaktik Fenomenografi, variationsteori och learning study Utbildning för hållbar utveckling Pedagogiska bedömningar Inom institutionens intresseområden bedrivs forskning om undervisning och lärande. Nedan hittar du mer information om forskningen inom respektive intresseområde: Allmän didaktik De samhällsorienterande ämnenas didaktik Matematikdidaktik Naturvetenskapens och teknikens didaktik Svenskdidaktik Fenomenografi, variationsteori och learning study Utbildning för hållbar utveckling Pedagogiska bedömningar GFU

6 Satsingsområder fra GFU til LUI pr. 1.11.17 var:
Lærerkvalifisering Begynneropplæring på småskoletrinnet Skole- og klasseromsforskning Tekst og fagdidaktikk i en språklig, religiøst og kulturelt mangfoldig barnehage og skole Kreativitet og innovasjon i profesjonsutdanninger Kropp, læring og mangfold Digitalisering og læring for framtida GFU

7 Etter «knaing» i storledergruppa på fakultetet – er nå satsingsområdene fra LUI tilbake til GFU:
Mangfold, makt og ulikhet Fag- og yrkesdidaktikk Lærerkvalifisering, profesjonskompetanse og utdanningsforskning Digitalisering og ny teknologi for yrkesutøvelse og lærerutdanning Hverdagsliv i barnehage, skole og samfunn Kommunikasjon og tolking Livslang læring for et bærekraftig samfunn Kreativitet, kultur, lek og læring Ledelse og organisasjonsutvikling «Brosjyra til LUI!» Kjenner vi igjen det vi var opptatt av/meldte inn fra et GFU-perspektiv i LUI-perspektivet der alle institutter er baka inn? Klarer hver av de nye FoU-gruppene vi skal opprette å relatere seg til ett eller flere av disse satsingsområdene? Har i behov for å gi ytterligere tilbakemeldinger? GFU

8 Prosess ferdigstilling av satsingsområder
Fra dere til Vibeke Fra GFU samla til LUI kl. 12 Sende inn eventuelle kommentarer på satsingsområdene via: Seksjonsledere Koordinatorene av FoU-fellesskapene kl. 12 Vibeke samler og sender inn kommentarer fra GFU til LUI Ønske: Send med første tanker om FoU-grupper som dere tenker bør opprettes. Og hvilke satsingsområder den foreslåtte gruppa relaterer seg til (minst 1-2 av satsingsområdene) Brukes til å sette i gang neste del av prosessen; revidering av fakultetets FoU-struktur; gruppering. GFU

9 Får e-post rett etter møtet:
Høringsnotat sendt inn fra GFU Høringsnotat fra LUI v/Halla Lenke til denne presentasjonen «Skjema» for tilbakemelding med frist 21 September, September, 2018


Laste ned ppt "Evaluering av FoU-fellesskapene - III Strategiske områder på LUI"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google