Lesing av utvalgte fagartikler og essay Master i faglitterær skriving Fellesemnet 8. og 9. oktober.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om tekst og tolkning Noen begreper fra semiotikken
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Retorikk og tekstanalyse
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
1. En øvelse i kjærlighet Harald Kaasa Hammer Knattholmen
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Faginformasjon om programfagene for
Roman- og novelleanalyse
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Oppsummering m.m. ABI – 24. mai 2013 – HR. 1. Gode, solide kilder som brukes i 2. grundig og reflektert drøfting, sammenligning, vurdering Bruke tekstene.
Kulturhistorisk perspektiv
Om å skrive om litterære tekster
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Fakultet for humaniora og pedagogikk. «Humaniora eller humanistiske fag/vitenskaper er en betegnelse på visse akademiske disipliner, som kan skilles fra.
Analyser en sakprosatekst
12 Reflekterende lesing.
Essay er en skriftlig sjanger.
Forklaringstyper i historievitenskapen
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Litterære virkemidler
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Politisk påvirkning.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Argumenterende tekster
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Kapittel 9 Postmodernisme og realisme – 1980 til i dag.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Kap. 6 Tankar, tru og tvil i Bibelen
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Stoisismen og kristendommen
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Paneldebatt.
Kapittel 12 Litteratur på 1700-tallet
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Leseutvikling og læringsstrategier
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Punkt og linjer Panorama Vg3 Heltar i litteraturen Læreplanmål
Gjennomgang før eksamen
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Lesing av utvalgte fagartikler og essay Master i faglitterær skriving Fellesemnet 8. og 9. oktober

Eksempeltekster. Fagartikler og essay Jon Hellesnes, “Storytelling” Toril Moi, “Jeg er en kvinne. Det personlige og det filosofiske” Michel de Montaigne, “Om øvelse” Lars Svendsen, “Kjedsomhetens problem”

Om å skrive og fortelle personlig Å reagere følelsesmessig på en tekst er det samme som å bry seg om den. … Noen tekster fortjener reaksjoner som raseri eller kjedsomhet, andre ikke. Den intellektuelle utfordringen ligger i å vise hvorfor eller hvorfor ikke. (Toril Moi, Jeg er en kvinne, s. 21)

Jon Hellesnes (1939) Professor i filosofi, Universitetet i Tromsø (til 2007). Skjønnlitteratur: Den postmoderne anstalten (1986) Essaysamlinger: Farar i metropolis (1984) Maska bak andletet (2002) Illusjon? (2004) Om livstolkning (2007) Det femte monarki og andre essay (2010). Øvrige tekster: Sosialisering og teknokrati (1975) Jakta etter svikaren (1978), Hermeneutikk og kultur (1988), René Descartes (1999) Om Hans Skjervheim (1999)

Atle Måseide og Jan Inge Sørbø Prosa 04/09 JON HELLESNES, som fyller 70 dette året, har vore ein uvanleg aktør på den norske intellektuelle scenen i snart femti år. Det uvanlege er at han, til skilnad frå fagfilosofar elles, vandrar mellom ulike sjangrar. Han har skrive og publisert tradisjonelt fagfilosofisk om ei rekke emne, så som sinnsfilosofi, sosialfilosofi, etikk, pedagogisk filosofi, filosofisk antropologi, politisk filosofi, filosofihistoriske emne frå fortid og samtid, både i bok- og artikkelform.

Hellesnes er òg ein av dei fremste essayistane i norsk filosofi. I essaya handsamar han ulike temata frå ein filosofisk synsstad på måtar som gjer dei lesverdige og opplysande både for fag- og lekfolk. Det essayistiske grepet er ikkje utvendig hos Hellesnes. Det handlar ikkje om popularisering. I møtet mellom den strenge og lærde tyske tradisjonen og det meir daglegspråklege i den angelsaksiske, fører han inn eit tredje element: Det folkeleg saftige. Samstundes hyser språkbruken humor. Han har lite imot å slå hardt til mot det han oppfattar som lærd toskeskap, politisk dumskap eller byråkratisk maktbrynde.

Bruken av anekdoter, skrøner og stubbar er ein del av den essayistiske utforskinga og representerer utviding av filosofiens felt. Sikre slutningar og kvasse distinksjonar er avgjerande, men det finst òg område for skjønn og klokskap.

Jon Hellesnes

Toril Moi (1953) Professor i litteratur ved Duke University i USA. Feministisk litteraturteori, feminisme, dagligdagsfilosofi og litteratur. Ibsens modernisme (2006) Sex, Gender and the Body: The Student Edition of What Is a Woman (2005) Jeg er en kvinne (2001) Hva er en kvinne? (1998) Simone de Beauvoir. En intellektuell kvinne blir til (1995) French Feminist Thought (1987) The Kristeva Reader (1986) Sexual/Textual Politics: Feminist Literary Theory ( 1985 )

Moi ser filosofien og fiksjonene samlet om en felles oppgave: å utvikle dagligspråket med oppmerksomhet, slik at den vanskelige virkeligheten blir noe mer forståelig. Det finnes ikke noe litterært språk, men litteraturen betjener seg av dagligspråket og betaler for leien ved å sende det tilbake til brukerne med renter. Det er litteraturens rolle i "adspredelsenes tid" å gi den gjensidige befordringen av språket og oppmerksomheten den plassen slike prosesser fortjener i dagliglivet og samfunnet. Nye erfaringer dømmer språket, og språket dømmer erfaringene. Litteraturen er det stedet hvor dagligspråket fornyer seg når virkeligheten forvandles. Språket gir oppmerksomheten et fokus og tidens aktører en stemme.

Christine Hamm, Bergens Tidende Moi starter alltid med et tydelig formulert problem, eller en påstand som setter tanker i gang. Fra den første linjen av vet leseren hva teksten dreier seg om. Problemstillingene Moi drøfter beskriver hun som personlig erfarte. Moi forteller gjerne hvordan hun snublet over problemet hun skal gå i kast med, og hvordan hun har tenkt å løse det. Hun lager, en «forskerfortelling», der hun lar leseren delta i forskningsprosessen. Moi skaper alltid en intrige. Hennes akademiske utgivelser ligner skjønnlitteratur i det at de har et gjennomstrukturert plot, en klar handling.

Moi skyr ikke strategier hentet fra triviallitteraturen, ikke engang i akademiske utgivelser. Hun har ingenting imot å kalle en skurk for en skurk, og en helt for en helt. Moi er en tenker som nekter å klore på overflaten av fenomenene, men borer seg frem til grunnfjellet, til filosofien og teorien. Men til tross for denne lokkelsen til teorien og filosofien, lar hun seg aldri styre av teori alene, og derfor er tekstene hennes ikke belastet med vanskelige begreper. Skrivestilen hennes blir til takket være troen på språket, på at det er mulig å forstå verden og å gjøre seg forstått hos andre, takket være de kriteriene som dagligspråket gir oss. Språket krever vår oppmerksomhet, fordi det gir oss mulighet til å forholde oss til verden og til andre rundt oss, enda vi kan bli misforstått. Derfor må vi gjøre alt vi kan for å ordlegge oss klart og presist, og på en slik måte at andre kan ha gleden av å følge argumentene våre.

Michel de Montaigne ( ) Fransk adelsmann, statsmann, filosof og forfatter, en av de mest innflytelsesrike i den franske renessanse, kjent for sin popularisering av essayet som litterær sjanger. Han var den som første gang brukte betegnelsen essay (forsøk, skisse, eksperiment) på sine litterære tekster. Les Essais (1580, komplett utgave i 3 bd. 1595)

Det informale essayet Subjektivitet. Dt skrivende subjektet er ofte ensbetydende med objektet. Mottakeren regnes som likeverdig med forfatteren. Kjennetegn: uforutsigbarhet, avstikkere, sprang og digresjoner Glidning: “en utvikling i teksten som kan virke som en uoverensstemmelse med den først antatte intensjonen” (Bull- Gundersen 1991) Ingen klar konklusjon eller entydig sannhet.

Lars Fr. H. Svendsen (1970) Professor i filosofi, Universitetet i Bergen. Etikk, politisk filosofi, sosialfilosofi, fenomenologi, vitenskapsfilosofi, tysk filosofi, estetikk. Ensomhetens filosofi (2015) Rettferdighet - en innføring (2014) Frihetens filosofi ( 2013) Arbeidets filosofi (2011) Kjedsomhetens filosofi (2009)

“lettfattelig og underholdende framstilling av filosofiske emner”. “Sans for å sette ting på spissen, og samtidig forklare enkelt”. “Bruker ytterlighetene til å få problemstillingen klart fram”. “Med eksempler fra hverdagen, blir det klart hvordan selv de mest vanlige erfaringer kan diskuteres med prinsipielle argumenter og dyptgripende resonnementer.”