Felles Identitet Gjennom Merkevare & Omdømme Bodø, 13. sep 2012 Kjetil Aukland BI Kristiansand.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Advertisements

Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Sommervikar i Blend.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Alfhild - leder Østlandet
12. Oppsummering.
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Service møte-trekanten
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Innovative offentlige anskaffelser
Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand
1 8. Annonsen. 2 Magasin/fagpresse (ukepresse) •Omfang/struktur –Nasjonale –Rettet mot interesser –Segmentert •Konsum –Lav frekvens på utgivelse –Leses.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Branding av Nord-Norge - synliggjøring av det unike nord.
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
8. Kommunikasjonsvirkemidler
Markedsføring og pressearbeid
Profil og omdømme Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 6
Markedsføring er den veien du må lage til, for å lede kjøperen frem til kjøpstidspunktet.
Hva tenker du på ?.
Å gjøre de usynlige tjenestene synlige KS Bedrift årskonferanse Tor Dølvik, AGENDA Tor Ole Steinsland, BWPR.
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
Valgfag på Kastellet skole
Hvordan bruke mediene? Av Gladston.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Gruppeundervisning /
Øving 2 – Markedsplanen I
Case 2 Jordan GO! Det norske selskapet Jordan, som har merkevarer som selger over hele verden, lanserte i Norge en helt ny type tannbørste i mai 2006.
Hvordan skaper man merkevaren? © TNS Hvordan skaper man merkevaren?
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen.
Posisjonering Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Bilde inn Kommunikasjonsstrategier. Kommunikasjon Overføring av en meddelelse fra en sender gjennom en kanal til en mottaker. Kommunikasjonen kan skje.
Powered by: SMS Tjenester for Mobilt Bedriftsnett.
Markedsføring.
Framtid - Samspill - Skaperglede
Å gjøre de usynlige tjenestene synlige
Del 2 – Introduksjon Kapittel 6 Kjennskap
Gruppe- og bedriftssalg
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
Omdømmebygging og -analyse
Gode venner som hjelper andre
Segmentering og posisjonering
Velkommen til Academic Day!
Omdømmebygging for kristne friskoler: Hvordan sikre at skolen oppnår og bevarer en positiv differensiering? Prof Magne Supphellen.
Kommunikasjon i helsetjenesten
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Styresamling i Gresvik idrettsforening
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Strategisk markedsføring
Effektiv klimakommunikasjon – Trender og fakta 2018
Utskrift av presentasjonen:

Felles Identitet Gjennom Merkevare & Omdømme Bodø, 13. sep 2012 Kjetil Aukland BI Kristiansand

Kjetil Aukland Faglig leder – BI Kristiansand Høyskolelektor –Markedsføring, Statistikk & Metode PhD kandidat Aalborg universitet – Merkevare og Opplevelse Selvstendig konsulent (Workshop, Undersøkelser, Foredrag) Forsvaret

Tema Identitet –Internt –Eksternt, Målgrupper Merkevare & Omdømme –CBBE –Beslutningsprosess –Assosiasjoner –PoP & PoD

Film Film

Assosiasjoner Merkevarer bygges gjennom å utvikle assosiasjoner til merket hvor kundens hukommelse er organisert som et nettverk Nettverket rundt merket kan aktiveres fra ulike noder (sentraler) –Hvilke merkenavn tenker du på når du for eksempel aktiverer noden sjokolade?

Pris Produkt Plass Promotion/ Reklame Kundeledelse Produktledelse/ Verdiledelse Merkeledelse Marked i endring = nytt fokus

Forutsi hvordan markedet og kundene utvikler seg – og være i forkant av utviklingen!

Det potensielle produkt Det utvidede produkt Forventet produkt Basis produkt Produktets sammensetning Kjerne produkt

Hva er identiteten deres? Er det noe som er lovpålagt? Er det noe som er selvpålagt? Er det noen krav? –Fra eiere, ledelse, brukere, andre brukere Er det noen ønsker? –Fra ledelse, ansatte, brukere, andre grupper

Det sømløse bibliotek Det døgnåpne bibliotek Det selvbetjente bibliotek Det innovative bibliotek Biblioteket som møteplass

Råvarer Produksjon av varer Service Tilrettelegge for opplevelse Differensiert Konkurranse posisjon Udifferensiert MarkedPremium Pris Behov til kunde Relevant Urelevant Progresjon i økonomisk verdiskapning, (Pine & Gilmore, 1999, 22)

Fig 1: kilde: Pine og Gilmore, 1999

Mål med Merkevare- og Omdømmebygging Skape posisjon i markedet. Bli lagt merke til. Få mer effekt ut av kommunikasjonen. Nå lettere ut til bruker/forbruker. Få mer fornøyde brukere/forbrukere. Få brukere/forbrukere til å komme tilbake (oftere)

Omdømme - Merkevare Omdømme –Verdibasert Kan måles på –Produkter og tjenester –Samfunnsansvar –Innovasjon –Arbeidsmiljø –Ledelse og visjon –Etikk Merkevare –Behovsbasert fenomen, forsøker å dekke funksjonelle og emosjonell behov Kan måles på –Lederskap –Stabilitet –Marked –Geografisk spredning –Trend –Støtte –Beskyttelse

Merke/Omdømme verdi modell Virkemidler/strategier -Produkter og tjenester -Samfunnsansvar -Innovasjon -Arbeidsmiljø -Ledelse og visjon -Ansatte -Etikk Kjennskap og assosiasjoner -Egne opplevelser -Hva andre sier -Virksomhetens kommunikasjon -Medieomtale Effekter -Omdømme Hvordan skape ønsket Omdømme Planlegging Effekt

CBBE - Merkevarepyramide

Kjennskap Kjennskap er relativ og situasjonsbetinget Dybde (relativ) –Trenger ”kunden” hjelp til å komme på ditt merke/bedrift eller kommer det frem automatisk Bredde (situasjonsbetinget) –I hvor mange forskjellige ”kjøps/bruks” situasjoner skal merket/bedriften fremkalles

Hvordan er dette mtp bredde og dybde? Det sømløse bibliotek Det døgnåpne bibliotek Det selvbetjente bibliotek Det innovative bibliotek Biblioteket som møteplass

Markedskommunikasjon Markedskommunikasjon kan handle om å rope høyere, klarere, fornuftigere, oftere eller annerledes enn de andre Aldri har kampen om oppmerksomheten vært hardere, derfor har markedskommunikasjon aldri vært viktigere Det handler mye om å differensiere produkter

Kommunikasjon Hva er målet med kommunikasjonen? Hvem er målgruppen? Målgruppens beslutningsprosess? Hvilket budskap fører til måloppnåelse? –Hvordan skal budskapet utformes? –Kreativ utforming Medievalg –Hvordan –Hvor –Når –Hyppighet

Kjøpsprosess vs Mål med kommunikasjonen Kunnskap Følelser Handling

Kanalvalg Eide kanaler –Webside –Mobil –Blogg –Twitter konto Betalte kanaler –Tradisjonell print (avis, magasin, katalog etc) –Betalt søkemotor plass –Sponsing, event –Produktplassering –TV, Radio, Kino Fortjente kanaler –Vareprat i kanaler mellom kunder - C2C

Kommunikasjonsprosessen Rasjonell, Emosjonell eller Moralsk appell? Sender (Kilden) Mottaker (Forbruker) Budskap Kanal ( Medium ) Tilbakemelding KodeDekode STØY

Reklamen er den mest synlige markedskommunikasjonen, samt også det de fleste forbinder med markedskommunikasjon. Men husk; reklamen er bare ett av flere kommunikasjonsvirkemidler!

Distribusjon System for hvordan bedriften skal være i kontakt med sine kunder –Hvilke kanaler skal løse hvilke oppgaver? Fysiske lokaler InternettKatalogKunde service Personlig salg Informasjon Ordre mottak Leveranse Ettersalg