Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parkeringspolitikken i fem norske byer
Advertisements

Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Arne Grønlund Bioforsk Jord og miljø
Innspill DFDS Seaways Dagens og fremtidens aktiviteter !
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Kort om virkninger av handlingsprogram og nytten for programmet Orientering 25.august 2009 Koordineringsmøte Hovedkontaktene.
Mobilitetsplanlegging/ felteksperiment med Kunnskapsbyen Lillestrøm
Maria Wirkola Plansjef
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Mjøsnett-ideen Kollektivsatsing i Mjøsregionen
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Tilbudskonferanse 23. april 2014 Nytt båttilbud Aker brygge - Fornebu Gylve Aftret-Sandal Analysesjef Ruter.
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Samferdsel Transportsektoren bidrar til at utslippene øker Veitrafikken står for 1/3 av Norges klimagassutslipp Veiutbygging ødelegger verdifull matjord.
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
TØI-rapport nr 761/2005 Nils Vibe, Øystein Engebretsen og Nils Fearnley: Persontransport i norske byområder Samferdselsdepartementets Program for overordnet.
KLIMAKAMPANJE Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen? Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen?
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
Transport og miljø: Utfordringer og løsninger Samferdselsseminar 17
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
En kort introduksjon til byplanlegging
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Alternativ finansiering av transport i by Samfunnsøkonomisk evaluering av alternative ”spleiselag” for Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Kollektivtransport Hallgeir H. Langeland LO Kommune Rogaland 18. oktober 2009.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
Busser og miljø Eivind Selvig AS Civitas Rådgivergruppen Foredrag 21. februar 2007.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
KLIMAVENNLIG AREALPLANLEGGING. FAKTA OM NORSKE BYER Høy bilandel Høye transportkostnader Vanskelige å betjene med kollektivtransport.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
© 2016 Deloitte AS Stein Bjørnstad, 30. mars Dialogkonferanse om mobilitet Ruter.
Tenke nytt? Arve B. Nyland – kommunalsjef Sola kommune Innovativt og spennende – eller ubehagelig? Sola kommune - Ansvar for hverandre.
1 Pensjonsreformen – Effekter på offentlige finanser og arbeidsstyrken Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå Artikkel i Økonomiske.
SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Nasjonal transportplan
Ny nasjonal transportplan ved Jan Fredrik Lund, Statens vegvesen
Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
Fortetting med kvalitet
Petter Christiansen Bisek 13. september
Fortetting med kvalitet
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Kommunemøter RPBA - om RTP
Grenseløs Attraktivitet.
Samhandlingsstatistikk Del I: Komparativ statistikk
Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011
Ambisjoner for utvikling i Alta
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Bilkollektivet SA
Kostnadsdrivere i kollektivtransporten
Utskrift av presentasjonen:

Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim

Kort om innlegget Sammenheng mellom arealplanlegging og transportbehov Byplanlegging og rammebetingelser for bilbruk påvirker hvor mye tilskudd kollektivtransporten har behov for Utfordringene framover vil være å få til en effektiv transportavvikling når byene vokser

Kollektivtransporten har klart å snu en negativ trend….

Men biltrafikken øker fortsatt….

Klimagassutslippene fra vegtrafikken øker

Utfordringer i norske byområder Befolkningen øker kraftig Økonomisk vekst gir økt reiseaktivitet Klimagassutslippene øker Fremkommeligheten på veiene reduseres Det er ikke mulig å bygge seg ut av køproblemene! Kollektivtransporten klarer ikke å løse utfordringene alene!

Befolkningsvekst frem til 2030

Økt transportbehov 2030 (1000 reiser/dag)

Transportbehov og arealplanlegging Direkte effekt av alternative strategier 2030 BilKollektivt Fortetting-8 %12 % Byspredning3 %-19 % Indirekte effekt av endret kollektivtrafikk Setter i gang en positiv eller negativ inntektsspiral –Ca 50 % ekstra effekt –Fordobling hvis det kombineres med ruteeffektivisering

Sett i gang en positiv inntektsspiral Passasjer- endring Figur: Direkte etterspørselseffekt og langsiktig effekt (på kollektivreiser) av 20 prosent endring i rammebetingelser. Den langsiktige etterspørselseffekten forutsetter at man bruker de økte inntektene til å forbedre tilbudet. Kilde: Norheim 2005.

God parkeringsdekning undergraver kollektivsatsingen Figur: Kollektiv- og bilandel til skole/arbeid avhengig av tilgang til parkering. RVU Kilde: Denstadli m fl 2006.

Parkeringsdekning påvirker tilskuddsbehovet Parkeringsdekning i sentrum (parkeringsplasser per arbeidsplass) N=44 byer. Tall for Oslo er fra 2001, øvrige norske tall er fra mill - 8 mill Hvis Kristiansand og Oslo var som snittet av norske byer (26%)

Utfordringer Vi vet for lite om –Dagens sykkeltilbud –Rammebetingelser for bilbruk –Omfang/investeringsbehov Kostnadseffektiviteten avhenger av hvor skreddersydde tiltakene er –Belegg på kollektivtransporten –Andel overført fra bil –Passasjerbelegg på bilene

Effekt på klimautslipp hvis G/S eller kollektivtransport tar veksten i biltrafikken

Alternative klimastrategier Rendyrket kollektivsatsing Ingen restriksjoner på biltrafikken Optimale tilskudd –25% lavere takster –70% hyppigere avganger Effekt –60 % flere passasjerer –9 % reduserte klimagassutslipp – kr per tonn redusert CO 2 -ekv Kombinert satsing 50% økte bilkostnader 20% lavere parkeringsdekning i sentrum 1 % økte tilskudd –33% høyere takster –70% hyppigere avganger Effekt –27 % flere kollektivreiser –11 % reduserte klimagassutslipp –182 kr per tonn redusert CO 2 - ekv

Konkurranseflater bil og kollektivt Grønt=God kollektivt

Framkommelighet mot kollektivknutepunkter

Oppsummering Kollektivtilbudet må bli bedre for å få flere trafikanter Arealpolitikken og framkommeligheten på vegene bestemmer i hvilken grad de vil lykkes…….. Takk for oppmerksomheten!

Rapporter og analyser Kollektivtransport i nordiske byer – Markedspotensial og utfordringer framover Kollektivtransport – Utfordringer, muligheter og løsninger for byområder Evaluering av belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk Klimakur – Tiltak for å øke kollektiv- og sykkelandelen