IHR - Studieadministrasjon Prosesser innen studieadministrasjon Oppsummering fra møter i prosjektgruppen 14.01 og 17.01.2011, oppdatert 24.01.11.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Prosjekt: Digital skoleeksamen etter JUS-modellen.
Studieadministrative prosesser ved NTNU
Debattmøte ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
IHR – Studier Forum for studiespørsmål, SV-fakultetet 10. november 2011 – Jenny Nornes.
Status, verdistrømmer, kartlegging
Allmøte, UV-fakultetet, IHR – Studier: Status, verdistrømmer, kartlegging
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
IHR-Studier Rapportering 1. mai 2011 Endelig versjon.
STYRKET KONTAKT MELLOM FUP OG FAKULTETENE Kort orientering vedrørende utvidet universitetspedagogisk konsultasjon Møte i studiekomiteen 8. desember.
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Anbefalinger fra sekretariatet
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
IHR-Studier Styresak 6. desember 2011 Figurer. Krevende i gjennomføring Effekt Prioritering: Gevinspotensial vs. kompleksitet vedgjennomføring Lav Høy.
Til direktørnettverket 30. mars 2011 IHR-studier: Kartlegging av verdistrømmer.
IHR – Studier Status – videre arbeid med prioriterte områder og ”andre mindre tiltak”
Workshop: Planlegging av gjennomføring IHR-studier - med dokumentasjon.
Direktørnettverkmøte, 11. mai 2011 AURA - Gjennomgang av prosjektet og kort visning av funksjonalitet.
IHR-studier dokumentasjon IHR-studier – kartlegging av ressursbruk.
Forberedelse IHR-studier: Oppstartsseminar Leangkollen sept 2011.
Forberedelse IHR-studier: Oppstartsseminar. Forberedelse deltakere Studentmobilitet: innpassing og godkjenning Lederen for arbeidsgruppen er bedt om å.
1 Prosjektopplegg-A3 for: Studentmobilitet – godkjenning og innpassing, gruppe 1 Eier: Universitetsdirektøren, UiO Dato: 21,september 2011 Studenter er.
IHR – Studier Møte med studentene v/ Jenny Nornes.
IHR – Studier Status – videre arbeid Foreløpig organisering H11 Plangruppe IHR-studier: Leder: Jenny Nornes (SV/STA) Plangruppedokumentarist:
Workshop SFB-opptak; IHR-studier og metodikk.
UTKAST Workshop: Planlegging av gjennomføring IHR-studier Hovedfokus: høst 2011.
IHR-studier Workshop februar 2011 Vettre Hotel.
Innspill til Monica i forkant av direktørseminar 5-6. mai IHR-studier.
ADA, – Jenny Nornes AURA - Gjennomgang av prosjektet og kort visning av funksjonalitet.
Hva er IHR – Studier? Sommer Hva er målet med IHR-prosessen? UiO skal videreutvikle en effektiv og profesjonell forvaltning og administrasjon som.
IHR – Studier Hva er gjort? Hva skjer fremover?
IHR-studier Informasjon om status, Det juridiske fakultet
IHR – Studier Oppstartseminar, Leangkollen
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
3 Ressursgruppe for etablering av felles kvalitetssystem Oppdraget fra Sikker drift: «Etablere felles Kvalitetssystem, herunder avvikssystem»
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Strategi & bemanningsplaner
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Endringsprosesser ved UiT
KNUTEPUNKT SØRLANDET: SAMARBEID INNEN OMSORG, HELSE OG SOSIAL
Oppdatering om status av initiativet: Felles Master program SFE-TIK
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Styrevedtak sak 2011/3533, 29/6-11.
Beredskapsarbeid når UiOs kriseberedskap ikke slår inn
Møte i styringsgruppa for Masterplan for IT
Effektivisere og forenkle
Ny som universitetslærer
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
IT-ledernettverket 18. april 2018
Internt handlingsrom (IHR)
Presentasjon for Studiekomiteen
Oppstartsmøte Prosjektcontrollernettverk Terje Bakke og Thomas Kjensli
Frokostmøte undervisning 12. mai 2017 Erling Hjelmeng, studiedekan
Studie - BOTT 1. Formål 1.1 Studie-BOTT er et samarbeidsorgan som skal bidra til økt kvalitet, effektivitet og likebehandling mellom lærestedene innenfor.
Studieledernettverket 15. februar 2019
Hanne Studielederseminar februar 2019
Studieseksjonen ved UV
Studieseksjonen – hvem jobber der og hva gjør vi?
Oppfølging STUA seminar i februar
Utskrift av presentasjonen:

IHR - Studieadministrasjon Prosesser innen studieadministrasjon Oppsummering fra møter i prosjektgruppen og , oppdatert

Studieadministrative prosesser ProsessKommentar Studieprogram/emneforvaltning (inkl tverrfaglige og internasjonalt) Kvalitetssikring av studier Informasjon-rekruttering Opptak Undervisnings- og ressursplanlegging Undervisningsstøtte Benchmarking ift servicenivå Godkjenningssaker Planlegging og gjennomføring av eksamen Regelverk (Lover, forskrifter, serviceavtale) Ulike nivå: EU, Norge, UiO, fakultet, institutt. Mål: forenkling Studentinformasjon/-veiledning (inkl karriereinformasjon og –veiledning) Arbeidsdeling Målgruppen inkluderer stipendiater Administrasjon av PhD Avklare eierskap med FA Alumni- EVU Helhetlig oppfølging av studenter - læringsmiljø Avvikshåndtering

Fra diskusjonen etter ”Lean-kartlegging” Løsningsideer: –Sentralisert eksamensavvikling (eksempel: NTNU, MN [sentralt på fakultet for lavere grad]) –Sentralisert undervisningsplanlegging (eks: NTNU, UiS) –Emner på 15 sp –Større eksamenslokaler (type hall) Tilrettelagt eksamen i større, felles lokaler

ORGANISERING AV GJENNOMGANG AV STUDIEADMINISTRASJON VED UIO

Forslag organisering (1) Styringsgruppe Arbeidsgruppe 1 Arbeidsgruppe 2 Arbeidsgruppe 3 Arbeidsgruppe 4 Arbeidsgruppe 5 prosjektgruppe Direktør- nettverk Styret IHR- sekretariat U.dir. Studieadminsitrasjon Adminsitrasjon

Forslag organisering (2) Styringsgruppe: –Studiedirektør (leder) –Fak.dir SV –Fak. Dir UV –Studiedekan/dekan SV –Studiedekan UV –Studenter? Involvere hvordan og når? Spørre om hvordan de ønsker å involveres Se ift (forventninger til) organisering fra toppnivået Prosjektgruppe –Jenny Nornes (SV) – leder –Anne Marthe Gibbons (STA) –Line Sletten (UV) –Camilla Thorkildsen (SV) –Kristin Fossum Stene (STA) –Karianne Myrholen (UV) Koordinerer kontakt/informasjon med SG kjernegruppe

Aktiviteter og tiltak (1) Direktører avklarer involvering fra dekan/studiedekan Prosjektgruppen lager forslag til mandat, tidsplan og arbeidsplan (hvem gjør hva hvordan) – diskuteres neste SG- møte Møteplan for SG settes opp ift hovedmilepæler i arbeidsplanen SGs kjernegruppe (Bård, Gudleik, Monica) setter av fast møtetid hver/annenhver uke til å følge opp/diskutere problemstillinger Kickoff med prosjektgruppe + evt enkelte ressurspersoner. Få opp hovedstrømmene innenfor studieadministrasjon –Detaljering av prosessene/strømmene tas senere med mer detaljkunnskap til stede

Aktiviteter og tiltak (2) E-postliste er –Intern liste for SG+ prosjektgruppa foreløpig Må diskutere videre hvordan vi involverer og informerer alle studieadministrativt ansatte ved våre enheter. Stikkord: skape trygghet, fokus på tidstyver og flyten mellom arbeidsoppgaver heller enn arbeidsoppgavene i seg selv. Ved gjennomgang av feltet ser vi etter: –Lavthengende frukter som kan høstes uten mer omfattende prosesskartlegging eller omarbeiding av rutiner –Områder med mye frustrasjon der det er mye å vinne på å forenkle/forbedre prosesser