Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017."— Utskrift av presentasjonen:

1 Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017

2 Dette skjedde i 2016 Kurs i emnenettsidene for studiekonsulenter, ca. 130 har vært på kurs Instituttvise emnerydding-dugnader på HF, MED, ODONT, SV, TF, UV Over 2200 emner! JUS ønsket ikke hjelp MN – nytt tilbud

3 Hvorfor har vi prioritert et løft på emnesidene
Hvorfor har vi prioritert et løft på emnesidene? Med både kursing og rydding? Jo: det er noe av det viktigste innholdet på nettstedet. Alle topp 3 brukeroppgavene på uio.no er emneinformasjon! ¼ av brukerne. 8 av 20 oppgaver er knyttet til det å studere på et emne, finne informasjon om emnet. Sesongvariasjoner. Virksomhetskritisk at dette innholdet er tilgjengelig og riktig på nett. Å forbedre dette innholdet gir store gevinster for brukerne våre!

4 Alt studie-innhold skal være:
korrekt brukervennlig nødvendig Det er VÅRT ansvar Vedtatt av universitetsdirektøren Vedtatt i april 2014 av universitetsdirektøren. Fakultet og institutt: eier mest av innholdet på studier. Ansvar for kvalitetssikring og planer for kvalitetssikring er på enhetene, så vi når disse målene. Del av dette arbeidet er felles kursing for alle som redigerer nettsidene. Hva betyr det i praksis? Ingen døde lenker Ikke noe feil informasjon Innholdet skal svare på brukernes behov Overflødig innhold skal bort

5 Tilstanden før dugnad Fokus fremover, neste semester, endringer
Ikke system for å oppdatere gammelt innhold f.eks. skjema for egenerklæring om fusk, døde lenker osv. Mange bruker ikke fellestekster Struktureringsfeil: wordkode, vegg av tekst osv. Gammelt, administrativt og vanskelig språk

6 Kurs - førsituasjon Delegert opplæring av studiekonsulenter, varierende oppfølging Manglet system for å fange opp nyansatte Manglet oversikt over hvem som jobber med emnesidene Fakultetene ønsket at AF skulle lage et kursopplegg

7 Nå: 130 har fått kurs Alle som redigerer emnesidene skal ha opplæring i maler og skrive for web AF tilbyr fakultære emnekurs på etterspørsel Fakultetene skal ha rutiner som fanger opp nye studiekonsulenter, sørger for opplæring. Stor fordel å koble emnekurs med fakultære rutiner På bestilling: siden det varierer hvor stor turn over det er ved fakultetene.

8 Emnerydding Valgte ut noen fokusområder:
Fjerne gammelt innhold og feil: Emner som ikke tilbys lenger «Info til deg som tar eksamen våren 2012» Feil informasjon Døde lenker Formateringsfeil, wordkode Strukturerte innhold bedre Tatt i bruk fellestekster f.eks. fellestekster om kildebruk, tilrettelegging

9 Tall for hele emneryddingen
6 fakulteter 90 studiekonsulenter 17 nettredaktører (6 fra sentralt) 15 ukesverk / 555 timer (242 t fra sentralt) 2200 emner! (no + eng)

10 Tid og ressurser HF: ILOS: 480 emner, 6 sk + 7 nett = 13 pers 5 t (65 t) IFIKK: 289 emner, 5 sk + 6 nett = 11 pers 5 t (55 t) ILN: 198 emner, 6 sk + 7 nett = 13 pers 5 t (65 t) IAKH: 189 emner, 3 sk + 4 nett = 7 pers 4 t (28 t) IKOS: 223 emner, 7 sk + 7 nett = 14 pers 5 t (70 t) IMK: 68 emner, 1 sk + 4 nett = 5 pers 3 t (15 t) IMV: — Totalt 1447 emner Ca. 8 ukesverk + 1 uke forberedelse ½ dag for inst. Planlegging i forkant, organisering

11 Tid og ressurser SV: ISS: 72 emner, 5 sk + 4 nett = 9 pers 4 t (36 t)
ISV: 86 emner, 2 sk + 4 nett = 6 pers 4 t (24 t) ØI: 58 emner, 2 sk + 4 nett = 6 pers 4 t (24 t) PSI: 92 emner, 4 sk + 5 nett = 9 pers 2 t (18 t) TIK: 12 emner, 1 sk + 2 nett = 3 pers 1 t (3 t) Totalt 320 emner, 3 ukesverk + ½ uke forberedelser ½ dag for inst. Planlegging i forkant, organisering

12 Tid og ressurser TF: 70 emner ODONT: 17 emner MED: 166 emner
2 nettred, 4 t. Totalt: 1 ½ dagsverk ODONT: 17 emner 4 studiekonsulenter + 2 nettred= 6 pers 2 t Totalt 2 dagsverk MED: 166 emner 5 studiekonsulenter + 2 nettred = 7 pers 2t 4 studiekonsulenter + 2 nettred = 6 pers 2t + 2 dager forberedelse Totalt 1 ukesverk ½ dag for inst. Planlegging i forkant, organisering

13 Tid og ressurser UV: IPED: 85 emner, 9 sk + 5 nett = 14 pers 3 t (42 t) ILS: 72 emner, 10 sk + 5 nett = 15 pers 3 t (45 t) ISP: emner, 8 sk + 5 nett = 13 pers 3 t (39 t) Totalt 195 emner, 3 ½ ukesverk + 12 t forberedelser ½ dag for inst. Planlegging i forkant, organisering

14 Tid og ressurser Bidrag fra nettgruppa sentralt: TF: 8 timer
OD: 8 timer MED: 20 timer UV: 30 timer SV: 56 timer HF: 120 timer Til sammen 242 timer = nesten 7 ukesverk ½ dag for inst. Planlegging i forkant, organisering

15 Tilbakemelding fra deltagere
Det har jeg ikke sett…. Her må vi gjøre noe… Oj! Ligger det ute slik…. Dette er feil! Ingen har fortalt meg at jeg har ansvar for dette… Men også «jeg må gå jeg nå, tar resten på kontoret….» Blir aldri tid til å gjøre slikt ellers på kontoret… Så bra å få hjelp til dette! Effektivt! Nyttig!

16 Kvalitetsarbeidet må fortsette
Oppdatering vs. forbedring Studiekonsulentene trenger hjelp og et blikk utenfra på innholdet sitt Vi gjorde et første løft, trenger jevnlig jobbing Eksempler på restanser: Masteroppgave-emner, praksis-emner, phd med mye (rar) info De faglige tekstene: lange kort om emnet-tekster Oppdateringsjobben skjer i høy grad, når det er snakk om endringer. Men inntrykket er at det er lite gjennomgang av forbedring av eksisterende innhold på emnesidene. Mye gammelt innhold som har gått i arv fra studiekonsulent til studiekonsulent uten at noen har ryddet opp, i løpet av mange år.

17 Tydelig behov for å ta bedre grep om emneinnholdet. Hvordan?
Fakultetene må ta grep videre. Vi må unngå at det blir en engangsjobb. Suksessfaktorer: Det må jobbes jevnlig, sette av tid i faste planer Tydelig ansvar: hvem organiserer? Studiekonsulentene trenger noen som kan gi redaktørblikk på innholdet sitt: en kan ikke være både studiekonsulent, publisist og redaktør for eget innhold…. Hvem sørger for det? Ressurser: hvem bidrar? Mobilisere! Jf. mål for uio.no

18 Mange måter å tilnærme seg på:
1/4 av emnene hvert semester i 2 år. Utvalgte tema/felter i emnebeskrivelsen hvert semester Starte med de dårligste emnebeskrivelsene der det er mest spørsmål de største emnene, der det er flest studenter Jf. mål for uio.no

19 Oppfølging på fakultetene i 2017
Ha rutiner som fanger opp nye studiekonsulenter Sørge for at nye og eksisterende studiekonsulenter får nødvendig opplæring Lage og gjennomføre plan for systematisk kvalitetssikring og kvalitetsheving av emnesidene Tydelig ansvarsplassering Hvem har ansvar for å oppdatere hvilke emner? Hvem har ansvar for å følge opp emnesidene redaksjonelt? Hvem organiserer jobbingen? Hvem bidrar? Dette er oppgaver som går inn under både studieweb-redaktør og nettredaktørrollen i dag også, se rollebeskrivelser

20 Dere studieledere Følg opp med studieweb- og nettredaktør at det kommer på plass et system for å holde orden på publisister og kvalitetssikring av emneinformasjon på eget fakultet. Frist: innen mai, når neste runde med kvalitetssikringsprosesser starter.


Laste ned ppt "Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google