Valg mellom direkte og indirekte virkemidler 1 ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Forelesning 7 Valg mellom direkte og indirekte virkemidler.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Forslag til ny havressurslov Innledning til representantskapsmøtet i Sør-Norges Trålerlag 4. februar 2008 Seniorrådgiver Gunnar Frogner Dahl.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Brente bygg og brannavfall - hva sier regelverket Byggavfallskonferansen 2014, Jon F Larsen, Miljødirektoratet.
Miljøstatusrapportering i Norge 1992: Første, digitale State of the Environment Norway presentert i Rio av GRID-Arendal 1996: Miljøtilstanden i Norge.
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Nasjonale miljømål og oppfølging av arbeidet med forurensede sedimenter Ren Drammensfjord, Frokostmøte
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Stavanger kommune Byggesak, Krav til avfallsplaner/sluttrapport
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
SFTs veileder - avfallsgebyr Pål Spillum Avfallsseksjonen, SFT.
8 Det politiske systemet i Norge
Yield Management.
LCC Basiskurs Dette kurset er opprettet med bakgrunn i et ønske om å bidra til økt kompetanse om livssykluskostnader innen bygg, anlegg og eiendom. Difi.
Kortversjonen av foredraget Borger HMS-standarden i petroleumsvirksomheten for en bærekraftig utvikling? Nei, men den hjelper.
Sosiologi i barnehagen
eksempler på HMS-faktorer:
Arbeidsmiljø Kap 9 i miljødelen.
Copyright Sissel Eeg-Larsen HiO/SU Lov om helsetjenesten i kommunene av 1982, med endringer av 21.desember 2000.
Eksterne virkninger og offentlige goder
1 SIB 5003 BM2 Miljø og ressursteknikk Undervisningsopplegg for våren 2003 Professor Helge Brattebø (fagkoordinator) Institutt for vann og miljøteknikk.
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Forurenset grunn: Hvem har ansvaret for hva?
Farlig avfall - nasjonale og globale utfordringer Statssekretær Heidi Sørensen Farlig Avfall 2008,
Bygg- og anleggsavfall Kontroll med nytt regelverk ved Geir-André Thorstensen.
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
EUs miljø- og klimapolitikk - aktuelle saker Knut F. Kroepelien, Miljøråd Difi 18 oktober 2010.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Miljørettet helsevern - hvordan kan helse- og avfallsetater i kommunene samarbeide Arild Øien Rådgiver i Helsedepartementet.
Brann og branntilsyn Hva er et brannforebyggende tilsyn?
1.Øving – Miljø og Design
Rollen som ”ansvarlig søker”
Stortingsrepresentant Steinar Gullvåg, Arbeiderpartiet
Bruk av klimapåstander i markedsføringen Bjørn Erik Thon.
KLIMAKAMPANJE Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen? Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen?
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Klimapolitikk og teknologisk utvikling.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Statens forurensningstilsyn En kort presentasjon av SFT - med vekt på tilsyn Senioringeniør Beryl C. Nygreen, seksjon for produkt- og offshorekontroll.
Verdsetting av miljøgoder1 ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Forelesning 11 Verdsetting av miljøgoder Kapittel 6 Foreleser: Finn R. Førsund.
©Helsevernetaten Bergen kommune Hvilken rolle og hvilket ansvar har helsevernetaten ved denne type branner? Ingvar Tveit, leder Helsevernetaten.
ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Forelesning 3 Modellering økonomi – miljø Avsnitt 3.2, 3.1, 3.3 Foreleser: Finn R. Førsund.
Virkemidler1 ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Forelesning 6 Virkemidler Avsnitt 3.3 Foreleser: Finn R. Førsund.
KOSTRA og miljødata og rapportering Julie L. Hass Seksjon for miljøstatistikk, SSB.
Strategien for ei konkurransedyktig norsk havbruksnæring og oppfølging av denne AqKva Konferansen, Stord Statssekretær Vidar Ulriksen 17. Januar 2008.
Presentasjon 2008 Livskraftige kommuner – modell for samarbeid med andre land Gunnbjørg Nåvik Møte i KS’ internasjonalt nettverk september 2009.
FNS og miljø Hege Merete Knutsen sgo Hege M. Knutsen, UiO, sgo 2300 Innhold Begrepsavklaring: FNS, EAC, miljøteknologi Teoretiske argumenter for.
ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Foreleser: Finn R. Førsund.
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Modellering økonomi – miljø Avsnitt 2.5 – 2.7 Foreleser: Finn R. Førsund.
Musikkfa get Korleis blir innhaldet, organiseringa og undervisninga no, då?
Konferanse om kunnskapsløftet 23. og 24. mars 2006 Grunnlaget for verksemda i skulen ligg i læreplanen. Følgeleg vert det viktig å ha kompetanse på dette.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Kunnskapsløftet og kroppsøvingsfaget v/ Reidun Nerhus Fretland Konferanse i Loen mars 2006.
FYLKESMANNEN I SOGN OG FJORDANE Høyringskonferanse 7. mai 2007 Fylkesmannen og den regionale inndelinga –Basis for Fylkesmannen –Prinsipp –Stoda i Sogn.
Virkemidler1 ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Forelesning 5 Virkemidler Avsnitt Foreleser: Finn R. Førsund.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Forurensninger over landegrenser1 ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Forelesning 10 Forurensninger over landegrenser Kapittel 5 Foreleser: Finn.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Årsaker til miljø- og ressursproblemer Produksjon og forbruk – dagens høye velstandsnivå i de vestlige landene er et resultat av industrialiseringen som.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Risiko og risikostyring
Nytt i ny utgave av standarden for ledelsessystem for miljø: NS EN ISO 14001;2015 Resertifisering i 2017 av Kiwa TI AS Møte klinikkenes miljøkoordinatorer.
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Oppsummering ECON 3610/4610 – høst 2015
Erfaringer fra Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
Allmenningens tragedie
Foreleser: Finn R. Førsund
Petroleumstilsynet og det ytre miljøet
Forurensningstilsyn og avfall
8 Mål og virkemidler i miljøpolitikken
Utskrift av presentasjonen:

Valg mellom direkte og indirekte virkemidler 1 ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Forelesning 7 Valg mellom direkte og indirekte virkemidler Avsnitt 3.4 Foreleser: Finn R. Førsund

Valg mellom direkte og indirekte virkemidler 2 Direkte reguleringer i Norge Bedrifter må søke om konsesjon for å slippe ut forurensninger, gjelder for 10 år Øvre grenser for utslipp med referanse til forskjellige tidsperioder Påbud om tekniske løsninger, renseutstyr Konsesjonssystemet gjelder selv om indirekte virkemidler vil bli brukt SFT må foreta beregninger hvis bruk av avgift skal gi optimale utslipp

Valg mellom direkte og indirekte virkemidler 3 Indirekte reguleringer Avgifter/omsettbare utslippstillatelser –Gjelder for den perioden vi ser på, dvs. avgiftssats fast og total kvote fast –Men miljøskade kan fluktuere over korte tidsperioder Luftinversjoner Endring i vannføring og sirkulasjon i vann –Lite praktisk å endre avgiftssatser over korte tidsperioder

Valg mellom direkte og indirekte virkemidler 4 SFT SFT er eit direktorat under Miljøverndepartementet som blei oppretta i 1974 SFT har 290 medarbeidarar. Hovudkontoret vårt er på Helsfyr i Oslo, men vi har og kontor i Skien Vi arbeider for at forureining, skadelege produkt og avfall ikkje skal føre til helseskade, gå ut over trivselen eller skade naturen si evne til produksjon og sjølvfornying Vi har eit særleg ansvar for forureining av hav og vatn, helse- og miljøfarlege kjemikal, avfall og gjenvinning, klimaendringar, luftforureining og støy Vi skal vere ein aktiv etat som har oversikt over miljøtilstanden, analyserer utviklinga og seier tydeleg ifrå om nye miljøtruslar eller negativ utvikling av miljøet SFT prioriterer arbeidet med helse- og miljøfarlege kjemikal og klimaendringar, som er dei viktigaste miljøtruslane

Valg mellom direkte og indirekte virkemidler 5 SFT, forts. SFT har ansvaret for å følgje opp forureiningslova, produktkontrollova og klimakvotelova Vi gir mellom anna utsleppsløyve og kontrollerer at løyva blir følgde. Vi følgjer og opp ein del reglar som er knytte til lovene. Stadig fleire einskildsaker blir overførte til regionalt nivå. SFT følgjer opp saksområda og overfører kompetanse til dei som skal behandle sakene. Ei anna sentral oppgåve for SFT er å gi Miljøverndepartementet råd, rettleiing og fagleg grunnlagsmateriell Miljøproblema kjenner ingen grenser, og det internasjonale arbeidet er svært viktig. SFT deltek aktivt i mange internasjonale fora og vidareutviklar bistandsarbeidet i samarbeid med Norad.

Valg mellom direkte og indirekte virkemidler 6 SFT viser hvordan miljøtilstanden utvikler seg i forhold til nasjonale miljømål og internasjonale forpliktelser, og sier fra dersom utviklingen går i feil retning har oversikt over de ulike sektorers bidrag til miljøproblemene, og synliggjør de vesentlige miljøutfordringene gir Miljøverndepartementet vurderinger av utviklingen i miljøet, og analyserer og gir råd om mulige tiltak og virkemidler

Valg mellom direkte og indirekte virkemidler 7 SFT forvalter og håndhever forurensningsloven, produktkontrolloven og klimakvoteloven med forskrifter, blant annet ved å gi tillatelser, stille krav og sette grenser for utslipp gir aktuell og forståelig regelinformasjon driver risikobasert tilsyn overfor store forurensningskilder og aksjonspreget tilsyn overfor de mange mindre kildene til forurensning reagerer raskt og strengt på alvorlige brudd på regelverket

Valg mellom direkte og indirekte virkemidler 8 Måle – og kontrollproblemet Utslipp må kunne måles for å kunne kontrolleres –I Norge er det bedriftene som gir tall for utslipp Det må brukes en form for inspeksjon av bedriftene Måle – og kontrollproblemet er det samme for direkte virkemidler som for indirekte

Valg mellom direkte og indirekte virkemidler 9 Valg av virkemiddel når miljømyndigheten ikke kjenner rensekostnadsfunksjonen Miljømyndigheten er avhengig av informasjonen bedriften gir Om bedriften overvurderer eller undervurderer rensekostnadene er avhengig av om direkte regulering ved utslippstak eller indirekte regulering ved avgift på restutslipp brukes –Sikkerhet om at direkte regulering brukes kan gi overdrivelse av kostnader –Sikkerhet om avgift kan gi undervurdering av kostnader

Valg mellom direkte og indirekte virkemidler 10 Ukjent rensekostnadsfunksjon Forutsetning: Faktisk utslipp blir ikke målt/kontrollert Weitzman’s regel for valg av virkemiddel –Hvis marginal skadekurve stiger brattere enn marginal rensekostnadskurve synker, så velges direkte regulering –Hvis marginal skadekurve stiger mindre bratt enn marginal rensekostnadskurve synker så velges avgift

Valg mellom direkte og indirekte virkemidler 11 Illustrasjon U d’(U) c’ R (S-U) U* t* c H ’(S-U) cL’cL’ U H (t*) UHUH ULUL U L (t*) Tap hvis H er sann og bruk av t* Tap hvis L og bruk av t* Tap ved bruk av U* hvis L og hvis H er sann

Valg mellom direkte og indirekte virkemidler 12 ULUL Slakkere marginal skadekurve U d’(U) c’ R (S-U) U* t* c H ’(S-U) cL’cL’ U H (t*) UHUH U L (t*) Tap hvis H er sann og bruk av t* Tap hvis L og bruk av t* Tap ved bruk av U* hvis L og hvis H er sann