Hva er LEAN, og hvordan vil UiO bruke metodikken

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Systematisk HMS arbeid
Forbedring på byggeplass
Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Mestring og forebygging av depresjon
«Mennesker i samspill» - Presentasjon for EBA
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Utarbeidet av Hilde Waage,
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Hvorfor arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring i sykepleietjenesten? Hei –Temaet i denne presentasjonen handler om hvorfor det er viktig å prioritere.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
«Forbedringsprosess(en)»
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Den vanskelige samtalen
Sett inn nok på riktig plass.
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Nå situasjonen for xxxxxxx er at bedriften er kommet i gang med LEAN ledelse i fabrikken på xxxxxxx. Det brukes flere LEAN verktøy i det daglige arbeidet.
Internkontroll i norske kommuner
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Semesteroppgave i pers. data Gruppearbeid Plannlegging av gruppearbeid Prosjektoppgaven.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Kulturvertskap Organisering Prosjektdeltagere Økonomi Innhold Målsetting Møteplan Oppgaver frem til neste samling.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
CAKE session no. 9 SAFEtalk Vårt nye sikkerhetsverktøy.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
SNAKKER VI OM………..? Fortid eller Framtid Tradisjon Det vi skal skape Historie Begrensninger eller Resultater Pengemangel Mål Ressursknapphet.
Fiskebensdiagram – eksempel
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Lederkurs - Studentliv1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
IHR – Studier Gruppe 1 – Felles - workshop kartleggingsfase – Jenny Nornes.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Workshop SFB-opptak; IHR-studier og metodikk.
IHR-studier Informasjon om status, Det juridiske fakultet
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Ledelse av pasientsikkerhet Styreinvolvering. Sett et mål Del fakta og pasienthistorier Sett i gang og følg opp tiltak på systemnivå Forbedre pasientsikkerhetskulturen.
Forløpsprosjektet 1 Workshop 29. april 2016: Brunpapirøvelse Forløpsprosjektet - livmorhalskreft.
 Sett inn bilde skolerapporten Det bør være en person på hver enkelt institusjon som har ansvar for skole på systemnivå.
1 Innovasjonsprogram 2014 Kart og oppmåling. 2 Hvordan få ned saksbehandlingstiden?
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Partnerseminar Norges forskningsråd Lean som metode for prosessforbedring – erfaringer fra SSB Marit Rønning Seksjonsleder økonomi og virksomhetsstyring.
Standardisert pasientforløp Langvarige rygg- og nakkeplager Tverrfaglig poliklinikk rygg-nakke-skulder Utarbeidet våren 2015.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Forenkle, forkorte og forbedre
Frokostmøte 5. mai 2017 Lansering Frilux.
Helse miljø og sikkerhet
Etterarbeid Balkongen
Creative response process
Kompetanse Pasientsikkerhet Styring og ledelse
Adm.studieledermøte 31. august 2018
Fra frustrasjon og maktesløshet til sinne og handling!
Utskrift av presentasjonen:

Hva er LEAN, og hvordan vil UiO bruke metodikken NTL 7.4 Hva er LEAN, og hvordan vil UiO bruke metodikken

Hva er LEAN? forenkling og flyt i fokus sørger for å bruke potensialet som allerede finnes i medarbeiderne hjelp til å kartlegge prosesser og arbeidsmetodikk slik at også potensialet i virksomheten vil bli synliggjort kontinuerlig forbedring benytte de ressursene vi allerede har for å oppnå kvalitetsforbedringer og best mulig ressursutnyttelse

De fire målene i LEAN slik vi vil bruke metoden ved UiO: forbedre kvaliteten redusere bortkastet tid redusere gjennomsnittstiden fra en oppgave starter til sluttresultatet foreligger redusere total ressursbruk

Hvorfor er Lean valgt? Et av verktøyene i Lean er verdistrømsanalyse. Verdistrømsanalyse egner seg godt til mye i vår type virksomhet. I en verdistrømsanalyse kartlegger man: hvordan saksflyten er hvor lang tid saken er i flyt hvor mange ganger en sak bytter hender

Eksempel på test av verdistrømsanalyse 5/4: Plangruppe for studieadministrasjon ser på opptaksprosessene

Vil metoden være til bry for medarbeiderne? Nei Gir tvert i mot gode muligheter til å påvirke sin egen arbeidshverdag Medarbeiderstyrte prosesser; den som kjenner arbeidsoppgavene best kartlegger og foreslår endringer Arbeidshverdagen blir mer meningsfull når man ser saken fra start til slutt

Hvordan vil metodikken ha innvirkning på den enkeltes hverdag? Involvere seg Dele sin kompetanse Lære noe nytt Vise interesse for kollegaens arbeidsoppgaver Bidra til en forbedringskultur

Hver gang noe går galt har vi et læringspotensiale Eksempler på bortkastet tid hos oss: Ventetid (vente på andre) Videre bearbeiding etter at kvaliteten har blitt god nok Feilretting (bedre å få ting riktig første gang) Bruk den beste idéen!

Hva er ledernes oppgave? Rammer, krav og retning Informasjon Opplæring Organisere arbeidet slik at alle både vil og kan delta i dette arbeidet Bidra til å bygge en varig forbedringskultur

Hva er vitsen med Lean og hva kan man oppnå? Gjøre oppgaver som skaper merverdi Jobbe med kvalitetsoppgaver Standardisere, der det gir gevinst Unngå frustrasjoner Forbedre rutiner Arbeidsglede!