Prosjekt INF5720 Vikingskipshuset Høsten 2004
vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 2 Deltakere Ingvild Hardeng Geir Atle Hegsvold Vu Mai Sara Rana
vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 3 Oppgave "Hvordan variasjon i bruk av medier kan føre til bedre formidling av informasjon, og på den måten forbedre museumsopplevelsen” Utgangspunkt: Vikingskipshuset
vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 4 Vikingskipshuset Bygget i perioden Vikingskipshuset på Bygdøy er en av de to bygningene som rommer Kulturhistorisk museum. I Vikingskipshuset finnes gravfunnene fra Tune, Gokstad, Oseberg og Borre. Arkitekt: Arnstein Arneberg
vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 5 Prosjektets framgang Prosjektets varighet: 5 uker Brainstorming for å finne oppgavetekst Idémyldring til hva vi skulle gjøre Ekskursjon Diskusjon av ideer Laget modell og dokumentasjon
vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 6 Før vi dro på museet Ideer fra gule lapper Hva vi kunne lage av løsninger Mange ideer med mye teknologi ”Teknoteket”-inspirerte
vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 7 Museumsopplevelser Negativt: Minner om en kirke – bryter med vikingstilen Statisk Lite informasjon Positivt: Interessant historisk utstilling om utgravinger i andre etasje
vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 8 Hva vi vil forandre etter besøket Ikke lenger så viktig å innføre teknologi Må passe inn på museet Stemningen – mer levende og autentisk Ikke bare tekstinformasjon Ha mulighet til å ta på tingene Mer underholdende Lyst til å komme tilbake Rekkefølgen på utstillingen
vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 9 De nye løsningene Scenario 1: Demobåt Prosjektører ”Stasjoner” langs veggene Audioguide Bluetooth Scenario 2: Uteverden
vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 10 Demobåten Muligheten for å prøve en ekte vikingbåt Ta og føle på Simulator Oppleve hvordan det er å sitte i en båt
vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 11 Prosjektører Endeveggene i de to midtfløyene kan bli utstyrt med prosjektører Muligheten for visning av kortfilmer, informasjonsvideo, m.m.
vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 12 ”Stasjoner” langs veggene Fysiske modeller Touch screen- flatskjermer med informasjon Bluetooth-noder for dataoverføring til mobile audio guider
vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 13 Audioguide Informasjon om objekter underveis Praktisk ved mange besøkende
vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 14 Bluetooth Mulighet for kobling mot de forskjellige stasjonene Praktisk ved mange besøkende
vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 15 Uteverden Sightseeing rundt museet Museet Stasjoner Båter i spor
vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 16 Uteverden (fortsetter) Vikingomgivelser Følelse av å være i vikingtiden fra første stund Guider kan være utkledd som vikinger Få oppleve hvordan man laget mat og smykker i vikingtiden Samarbeid med Folkemuseet Flere vikingstatister
vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 17 Oppsummering Lærerik prosess Uklarheter Avgrensninger Tid Ressurser Nytt fagområde
vikingskipshusetvikingskipshuset INF Vikingskipshuset 18 Konklusjon Hva vi har lært? Viktig å ikke begrense seg i designfasen før mulighetene er utforsket Hvilke medier øker ”museumsopplevelsen” og hvordan? Ting som kan tas og føles på øker attraktiviteten for besøkende Lyd- og bildeinformasjon gir variert og mer spennende informasjonsformidling enn kun tekst