Hva kreves av institusjonene for å implementere retningslinjene? Per Grøttum Seksjon for medisinsk informatikk Det medisinske fakultet Universitetet i.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 Tiltaksplan for forebygging av uredelighet i forskningen Prorektor, prof. Haakon Breien Benestad Universitetet.
Advertisements

Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Private aktørers rolle i medisinsk forskning
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Privat finansiering av medisinsk og helsefaglig FoU Ole Wiig NSG – Seminar “Private aktørers rolle i medisinsk og helsefaglig forskning” Gardermoen.
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
Hva er god undervisning? Doris Jorde, Viserektor.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Kompetansekatalog – UiO. Foreslåtte grunnprinsipp: Enkel modell Koblet til andre databaser på nettet Muligheter til utvidelse og videreutvikling.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
University of Tromsø – Institute of Medical Biology Vitenskapelig publisering - forskernes behov og forskernes praksis Bård Smedsrød Instituttleder IMB.
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Utfordringer med forskningsdata i nasjonal forskningsinfrastruktur
NTNU, May 2009 ntnu.no/cb m 1 Våre utfordringer Espen Henriksen.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Om Luthersk dåpsteologi og dåpens betydning for trosopplæring
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
SVs politikk for forskning og høyere utdanning Kyrre Lekve Sogn og Fjordane SV, november 2010.
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
Arne Jakobsson. Universitetsbiblioteket i Oslo, Bibliotek for medisin og helsefag Open Access Journals Arne Jakobsson Universitetsbiblioteket i Oslo Bibliotek.
Regelstyring: Noen innledende betraktninger
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram:
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk B - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
Geografiske informasjonssystemer (GIS) SGO1910 & SGO4930 Vår 2004 Foreleser: Karen O’Brien Seminarleder: Gunnar Berglund
Oppsummering tiltaksseminar - I 1.Vurdering av forslag til modell –God beskrivelse av status i dag og utfordringer –Stor sett enighet om modellen –Forslaget.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Institute of General Practice and Community Medicine IASAM Strategiske planer Forskningsseminar ved Med Fak Ullevål 27. august 2009.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Forskningsstøtte -Ekstern finansiering -Nytt prosjekt -Prosjekt databasen EUTRO -Lagring av data Forskningsadministrativ støtte:
Anna K. Buverud og Anja Gil Spilling Avdeling for fagstøtte.
Publisering innenfor norsk utdanningsforskning Foredragsholder: Erik Ruud Nasjonalt forum for utdanningsforskning, 24. april 2013.
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
Horisont 2020 Hamar, 20. januar REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Source: OECD (2010), Measuring Innovation: A New Perspective, based on Scopus Custom Data, Elsevier, July 2009; OECD, Patent Database, January 2010; and.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling
Find Fraud B4 it Finds You!
Rekruttering og tilrettelegging for yngre forskere i etableringsfasen
Meta-analyser og systematiske oversikter
Global oppvarming Mål:
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Forskningsrådets retningslinjer for datahåndtering
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
Skipskontroll og klassifikasjon
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Sektorutfordringer i helseforskning – hvordan bedre samspillet?
Sektorutfordringer i helseforskning – hvordan bedre samspillet?
Innføring i datahåndtering
Hca revisjon & rådgivning
Margaret Louise Fotland, AF Elin Stangeland, Universitetsbiblioteket
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Dag Wiese Schartum, AFIN
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Karin Rydving Universitetsbiblioteket i Bergen
SØKNAD OM OPPTAK Utdanningskrav (PhD kandidaten er formelt kvalifisert) Ansettelsesforhold og finansiering (PhD kandidaten ansatt og finansiert i 3 år.
Regionale retningslinjer for (medisinsk og helsefaglig) forskning
Utskrift av presentasjonen:

Hva kreves av institusjonene for å implementere retningslinjene? Per Grøttum Seksjon for medisinsk informatikk Det medisinske fakultet Universitetet i Oslo

Forskernes syn på OECDs retningslinjer Resultat av en spørreundersøkelse ved UiO Organisatorisk perspektiv på Universitetet Mintzbergs analyse Forslag til implementasjon av retningslinjene

Forskernes syn på OECDs retningslinjer Resultat av en spørreundersøkelse ved UiO Organisatorisk perspektiv på Universitetet Mintzbergs analyse Forslag til implementasjon av retningslinjene

Teologi Jus Medisin Matnat HF Odontologi SV UV Andre Personer Materiale Svarprosent 25

Relevans I hvilken grad produserer du "factual records (numerical scores, textual records, images and sounds) used as primary sources for scientific research"? Aldri I all min forskning Prosent av svarene 65%

Relevans I hvilken grad produserer du "store" datasett (eks epidemiologiske, meteorologiske)? Aldri Henimot alltid Prosent av svarene

Relevans Hvor ofte produserer du ikke-anonymiserbare individdata? Aldri Henimot alltid Prosent av svarene

Relevans Hvor ofte produserer du data som har en klausul om sletting? Aldri Henimot alltid Prosent av svarene

Praksis I hvilken grad gjøres forskningsdata innenfor ditt område åpent tilgjengelig for andre forskere? Aldri Henimot alltid Prosent av svarene 35%

Praksis I hvilken grad finnes det omforente standarder for publisering av forskningsdata innenfor ditt område? Ingen Henimot fullt dekkende Prosent av svarene 12%

Praksis Hvilke kanaler brukes for å gjøre forskningsdata innenfor ditt område åpent tilgjengelige? Mean andel i prosent Tidsskrift/forlag Fagdatabaser Egne websider NSD Andre

Praksis NSD: : Data fra 456 forskningsprosjekt Herav 58 fra UiO I 20-årsperioden : 2.7 prosjekt/år fra UiO.

Hvilke kanaler vil du foretrekke for åpen tilgang til forskningsdata? Mean andel i prosent NSD Tidsskrift/forlag Fagdatabaser Egne websider Andre Framtiden Praksis Ønske

Hvor ofte tror du nytten andre kan ha av dine data, vil oppveie kostnaden ved å legge de ut? Prosent av svarene Framtiden Aldri Henimot alltid

Hvor avgjørende er det for at du skal legge ut dine data at det finnes "standards for cataloguing data"? Prosent av svarene Framtiden Uten betydning Avgjørende 52%

Hvor viktig er det for deg å ha eksklusiv tilgang til dataene i en avtalt periode? Prosent av svarene Framtiden Uten betydning Avgjørende 47%

Hvor viktig er det at du får ekstra ressurser til arbeidet med å legge ut forskningsdata? Prosent av svarene Framtiden Uten betydning Avgjørende

Gitt at forutsetningene dine blir oppfylt, i hvilken grad vil du gjøre forskningsdataene dine åpent tilgjengelige? Prosent av svarene Framtiden Aldri Henimot alltid 57%

Forskernes syn på OECDs retningslinjer Resultat av en spørreundersøkelse ved UiO Organisatorisk perspektiv på Universitetet Henry Mintzberg, Faculty of Management, McGill University, Canada: Minztberg on Management. Inside our strange world of organizations. Forslag til implementasjon av retningslinjene

Universities = professional organizations Bureaucratic, but work processes too complex to be standardized directly by analysis. Decentralized. Key to functioning is a system of pigeonholes within which individual professionals work autonomously, subject to controls of the profession.

UiO 8 fakultet 68 institutt og andre hovedenheter Flere hundre forskningsgrupper ca 4500 forskere ca vitenskapelige publikasjoner/år = Enorm bredde Pigeonholing ved UiO

Universities = professional organizations Bureaucratic, but work processes too complex to be standardized directly by analysis. Decentralized. Key to functioning is a system of pigeonholes within which individual professionals work autonomously, subject to controls of the profession. Administrators have limited direct control of the professionals, they serve in key roles between the professionals inside and the influencers outside. Administrations are relatively small.

Forskningsadministrativ avdeling: 30 årsverk/4500 forskere = 12 timer/forsker/år Fakultetsnivå (eksempel med.fak): 8 årsverk/1500 forskere = 10 timer/forsker/år Sum administrativ støtte (minst?) 22 timer/forsker/år Forskningsadministrasjon:

Universities = professional organizations Bureaucratic, but work processes too complex to be standardized directly by analysis. Decentralized. Key to functioning is a system of pigeonholes within which individual professionals work autonomously, subject to controls of the profession. Administrators have limited direct control of the professionals, they serve in key roles between the professionals inside and the influencers outside. Administrations are relatively small. Strategy mostly made by professional judgment and collective choice. Problems of coordination between the pigeonholes, of reluctance to innovate. Public responses to these problems often dysfunctional (machinelike), destroying the effectiveness of the work. Change does not sweep in, change seeps in. When desired changes are resisted, society may be best off to call on its professionals' sense of public responsibility or to bring pressure on the professional associations rather than on the professional bureaucracies.

Forskernes syn på OECDs retningslinjer Resultat av en spørreundersøkelse ved UiO Organisatorisk perspektiv på Universitetet Mintzbergs analyse Forslag til implementasjon av retningslinjene

Premisser: Gjennomføring av OECDs retningslinjer krever individuell og omfattende fagkunnskap: Har dataene verdi for andre forskere? Hvor omfattende er arbeidet med å katalogisere de? Hvordan skal de katalogiseres? Hvor skal de arkiveres for å ha størst nytte? Bare forskeren selv kan besvare spørsmålene. Løsningene vil være like varierte som forskningen – én størrelse passer ikke alle.

Premisser: Universitetets administrasjon har ikke kompetanse kapasitet styringsform til å påta seg gjennomføringen eller garantere at den blir gjort

Konklusjon: Regulering gjennom lover, forskrifter er uegnet fordi − området er svært komplekst − kontroll- og styringssystemer er lite utviklete Implementering må skje gjennom støtte- og tilrettelegging for den enkelte forsker Få erfaring: Begynn med forskning finansiert gjennom NFR fordi − prosjekter allerede er omfattet av en formell prosess − ekstra midler kan skaffes til katalogisering − et administrativt hjelpeapparat finnes

Passivt tiltak: NFRs søknadsskjema: be søkeren rutinemessig ta stilling til - om prosjektet produserer data som bør gjøres tilgjengelige for andre forskere og eventuelt - reserveringsperiode for forskeren selv og andre begrensninger - katalogiseringsoppgave og -standarder - lagringssted - ekstrabevilging til katalogisering og lagring

Aktivt tiltak: NFR ber Universitetets forskningsadministrative avdeling (FA) oppsøke forskningsmiljøene og lete fram potensielle pionerprosjekt: - entusiastiske forskere - datasett med stor nytte (etterspurt, stort volum, lang innsamlingstid) - etablert internasjonal katalogisering og lagring, eventuelt et satsingsområde for Norge NFR inviterer pionermiljøene til å søke NFR om midler til f.eks. å - katalogisere og lagre data - delta i internasjonalt utviklingsarbeid - utvikle nasjonale prosedyrer og rammer for katalogisering og lagring - være kjernefasilitet