Utviklet av pedagoger i

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forside/oversikt Fag / tema Samfunnsfag, Norsk, Engelsk Trinn 5. trinn
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
læringsstrategier, modul 1
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Skrivestien.
Forside/oversikt Fag / tema
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
VURDERING.
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
ELEVMEDVIRKNING.
Foreldremøte 10.trinn ”Åpen skole”
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Organisering og arbeidet i kommunene
Fellesmøte – mandag Oppdatering – OTH-prosjektet –Begrepsinnlæring (Solveig) –Digitale mapper – arbeidsmappe – sluttmappe (Åshild) –Skriverammer.
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008
PORTEFOLIO Ekrom skole.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Slåtthaug ungdomsskole
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
UNGE OG RUS - AUSK. ALTA UNGDOMSSKOLE Alta ungdomsskole har pr. dato ca. 475 elever og ca. 70 ansatte Skolen består av 17 klasser (inneværende år 6 klasser.
Per Håvard Frilund Orientering Åndalsnes ungdomsskole Onsdag
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
ALU 1, mandag Erfaringsdeling etter praksis.
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Målrettet opplæring i grunnleggende norsk
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Utskrift av presentasjonen:

Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune

LIKT ”Opplæringen i IKT var for tilfeldig og veldig mye opp til den enkelte lærer. Med LIKT fikk vi et strukturert opplegg, kokebok-oppskrift for opplæringen”. Geir Mikalsen, Stangeland skole i Sandnes Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune

Bakgrunn og ide ´ Skolene skal ha en felles strategi for IKT- arbeidet Kvalitetssikre IKT-undervisningen Lik kursing av elever og lærere. Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune

Mål Elevene skal: Få IKT-opplæring i henhold til Kunnskapsløftet slik at de kan bruke digitale verktøy Sertifisere sine kunnskaper Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune

Hovedemner Filbehandling Tekstbehandling Regneark Internett Presentasjonsverktøy Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune

Moduloversikt Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune

Når og hvordan skal kursene gjennomføres? Moduloversikten er veiledende 2. eller 3. klasse – når elevene kan lese og skrive Skolen eller kommunen lager rådgivende plan for når kursene gjennomgås og hvem som har ansvaret Barnetrinnet – ansvar kontaktlærer i samarbeid med team og ledelse Ungdomstrinnet – ansvar faglærer i samarbeid med team og ledelse Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune

LIKT-materiell 17 ”selvinstruerende” kurs 5 ”interaktive” kurs på Kunnskap.no Moduloversikt Lærerveiledning til kursene LIKT på Kunnskap.no Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune

Kunnskap.no LIKT leveres som perm og på Kunnskap.no Alle oppdateringer legges ut på Kunnskap.no Det gjelder også i forhold til heftene Dermed har skolen tilgang til den til enhver tid siste versjonen av LIKT Selvinstruerende hefter kan lastes ned I løpet av vårsemesteret 2010 legges nytt interaktivt innhold ut på Kunnskap.no Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune

Heftenes oppbygning Mål Arbeidsmåter Tidsbruk Innhold Symboler Lik kursing av elever og lærere. Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune

”Inn med teskje” Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune

Plassering av materiell Kursheftene må være plassert i tilknytning til elevenes pc-er Permer – en for hver modul En bestemt farge per modul Noen skoler legger heftene i tillegg ut på læringsplattformen Lik kursing av elever og lærere. Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune

Gjennomføring av kurs 1. Introduksjonsfasen: Muntlig gjennomgang av lærestoffet Projektor/Interaktiv tavle Lik kursing av elever og lærere. Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune

Gjennomføring av kurs 2. Selvstudium Arbeidet synliggjøres i årsplaner og på arbeidsplaner Individuelt arbeid i eget tempo og minimumskrav for perioden Alle arbeider med samme modul/hefte Lik kursing av elever og lærere. Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune

Gjennomføring av kurs 2. Selvstudium Elevene må få tid til å bruke det de har lært i forskjellige sammenhenger Relevante oppgaver i lærebøkene Lærere lager oppgaver selv Team diskutere hvordan det kan løses i ulike fag Lik kursing av elever og lærere. Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune

Gjennomføring av kurs 3. Evaluering Tester 2/3 for bestått Kontaktlærer fører resultat i skjema for sin klasse LIKT-kort Lik kursing av elever og lærere. Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune

Versjonsnøytrale tester Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune

Versjonsnøytrale tester Testene kan brukes til kartlegging: For eksempel på 5. og 8. Trinn Og av lærernes kompetanse Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune

Lærerveiledning - Brukerveiledning for IKT-ansvarlige - Hvordan komme i gang (ped.) - Generell del - Metodisk veiledning - LIKT-tester - Skjemaer for registrering - LIKT-kort - Kursbevis Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune

Metodisk veiledning Aktuelle moduler Punktvis innholdsliste Mål for modulen Tidsbruk Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune

Skjemaer Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune

Skjemaer Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune

LIKT-kort og kursbevis Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune Moduloversikten

Hvordan komme i gang? LIKT bør inn på skolens virksomhetsplan Det må settes av tid til utprøving av materiellet blant lærerne Kompetanse hos lærerne / etterutdanningskurs LIKT-testene kan brukes til kartlegging Heftene kan brukes som utgangspunkt for kurs En LIKT- ansvarlig på skolen, gjerne i ledelsen Fellesmøter: tilbakemelding om arbeidet i klassene erfaringsdeling Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune

Hvordan komme i gang? Teamene må planlegge når LIKT-undervisningen skal gjennomføres og hvem som har ansvaret Synliggjøre LIKT i elevenes halvårsplaner og arbeidsplaner Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune

Ny versjon i høst Open Office 3.0 Nye hefter i presentasjonsverktøy Nytt hefte om Internett Lærer og elevhefter om dataanimasjon i kunst og håndverk Ny lærerveiledning Versjonsnøytrale tester Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune

Videreutvikling av LIKT IKT og samfunn og deler av Internett erstattes av ”Din digitale hverdag”: Elevene får personlige arbeidsbøker på Kunnskap.no med selvrettende oppgaver Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune

for elever i grunnskolen Lik IKT-opplæring for elever i grunnskolen Utviklet av pedagoger i Lørenskog kommune