Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Fellesforbundets industripolitiske konferanse 14.august 2009
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Samling Opplæringskontor 12. Desember 2012
Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Bygg- og anleggsteknikk.
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Rådgivernettverket 5. April 2011 Alternative opplæringsløp v/Gunnar Pedersen.
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Samarbeid OT/NAV/skole
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Karriereveiledning Samhandling mellom NAV og Vest Agder Fylkeskommune.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Formidlingsfasen Søknadsfrist til læreplass/opplæringsplass 1. mars. Søkning på nettsiden I tillegg må alle sendes personlig søknad.
Fagopplæring -yrkesfag
Lærekandidatordningen
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
PROSJEKT FAGOPPLÆRING Prosjektleder Kurt Henriksen Dato Mosjøen Foto: Crestock.
Ågoth Ydstie, Utdanningsetaten
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
RÅDGIVERSAMLING 2013 Træleborg konferansesenter 4. desember 2013.
Fylkeskommunen + VOFO = sant Hvorfor samarbeide med studieforbundene? Bidrar til å gi brukerne et bedre tilbud Fylkeskommunen er ikke best på alt Studieforbundene.
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
Fagsamling for spes.ped., PPT, OT og NAV Finsås 30/9 – 1/10
Hotell Klubben Velkommen! Rådgiversamling.
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Ungdom «utenfor» skole og arbeid i Nord-Trøndelag
Tilskudd til forebygging av uønskede svangerskap og abort 2015
Per Kristian Storstad AVGO
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Rådgiversamling OLA, OLK og Alternativt Vg3 i skole Sigurd Vabekk Hjelle Solveig Ljødal.
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
Inspirasjonssamling for oppfølgingstjenesten i Østlandssamarbeidet Statssekretær Lisbeth Rugtvedt.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Lærekandidatordningen
Opplæringskontorenes rolle
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Kvalifiseringsprogrammet
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Arbeidsrettede virkemidler
Ungdom Samarbeidsavtale NAV – Fagopplæring om lærekandidater eller ungdom som har mål om grunnkompetanse.
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging, aldersgruppen år. Revidert avtale pr Jan Ove Gravvold, NAV og Marit S. Damås, NTFK

Formål med avtalen 1.1 Formål Nav Nord-Trøndelag og NTFK skal samarbeide om lærlinger med behov for tilrettelegging og lærekandidater i aldersgruppen 16 til 29 år (Jfr. Jobbstrategi for personer med nedsatt funksjonsevne). Avtalen regulerer de sakene der del er nødvendig og hensiktsmessig med felles innsats fra NAV og fylkeskommunen, for lærlinger og lærekandidater med behov for spesielt tilpasset innsats. 1.2 Mål Det er et mål om at flere ungdommer og unge voksne skal oppnå fag-/svennebrev eller kompetansebevis som kvalifiserer direkte til arbeid, eller stimulerer til mer utdanning for fremtidig arbeid. 1.3 Hvem er lærekandidater: Lærekandidat er den som har inngått opplæringskontrakt med sikte på en mindre omfattende prøve enn fag- eller svenneprøve. Lærekandidaten skal avlegge kompetanseprøve. Lærekandidaten har mål om grunnkompetanse. Opplæringen dokumenteres med kompetansebevis.

NTFK ansvar 2.1 NTFK har el forpliktende overordnet ansvar for videregående opplæring. 2.2 Fylkeskommunen har ansvar for formidling av lærekandidater og lærlinger med særskilte behov, med behov for tilrettelegging jfr. Oppl §§ 3-3 og I enkeltsaker der det er ekstraordinært behov for tilrettelegging og tverrfaglig samarbeid, vil NTFK ta kontakt med NAV og be om vurdering av grunnlag for bruk av NAV sine virkemidler, i tillegg til fylkeskommunens virkemidler. 2.4 Sakkyndige vurderinger fra PPT, legeerklæringer og annen relevant informasjon om søkeren skal oversendes til NAV. Det forutsettes samtykkeerklæring fra søker. 2.5 NTFK v/ fagopplæring har i samarbeid med opplæringskontor og bedrifter utenfor opplæringskontor, ansvar for den faglige oppfølgingen av opplæringskontrakter og lærekontrakter i hele opplæringsperioden. 2.6Lærekandidater med rett til opplæring og som ikke er formidlet innen 30.juni, får tilbud om Vg3 Lærekandidat i skole (LKS).

NAV ansvar 3.1 NAV gjennomfører en behovsvurdering cg eventuell en arbeidsevnevurdering for å avklare bistandsbehov med bakgrunn i NAV loven §14a. 3.2 Det skal foreligge dokumentasjon fra PPT, legeerklæring etc, sorn grunnlag for vurdering. 3.3 Lærekandidater / lærlinger med behov for tilrettelegging og utprøving. a) Der det er usikkerhet i bedrift om tegning av opplæringskontrakt / lærekontrakt, kan NAV etter en individuell vurdering tilby en prøveperiode med 3 måneder praksis (evt. vurdere 3 nye måneder), før det blir tegnet ordinær opplæringskontrakt/lærekontrakt. b) Der søker kan få opplæringskontrakt i bedrift, men verdiskapning ikke er tilstede, kan NAV etter gjennomført arbeidsevnevurdering med utfall spesielt tilpasset innsats eller varig tilpasset innsats, eventuelt godkjenne dette som opplæringstiltak. (Deltakere opplæringstiltak gjennom NAV, skal være over 19 år, jfr. Forskrift om arbeidsrettede tiltak mv. §7-2.) 3.4 NAV har ansvar for å følge opp ungdommen etter ordinære oppfølgingsrutiner for personer i tiltak

Lærlinger og lærekandidater med behov for oppfølging og tilrettelegging etter avslutta opplæringskontrakt 4.1 For lærlinger/lærekandidater med rett til videregående opplæring I de tilfeller der det kan være formålstjenlig med videre oppfølging fra NAV har bedrift /Opplæringskontor eller NTFK v/ fagopplæring ansvar for å ta kontakt med aktuelle kontaktpersoner i NAV 3 måneder før opplæringskontrakten avsluttes. Formålet er å få til gode overganger fra skole/opplæring til arbeid. I de tilfeller ungdommen har opplæringskontrakt bør innsatsen rettes mot overgang til ordinært arbeid i samme bedrift. 4.2 For lærlinger/lærekandidater med behov for tilrettelegging, uten rett til videregående opplæring: måneder før opplæringsperioden er ferdig, skal det vurderes om eventuelt ytterligere innsats fra NAV er nødvendig for å komme i ordinært arbeid Dersom ytterligere innsats fra NAV er nødvendig skal tilretteleggingsgarantien benyttes for å lette overgangen til ordinært arbeid.

Felles ansvar 5.1 Det skal gjennomføres felles oppfølgingsmøte mellom lærling/ lærekandidat, bedrift/opplæringskontor, veileder ved lokalt NAV- kontor og fylkeskommunen ved fagrådgiver minimum 1 gang pr. år i de sakene der begge instanser samarbeider

Samarbeid med OT 6.1 Vedrørende sluttforebyggende tiltak, heving av lære- og opplæringskontrakter for ungdom med lovfestet rett til videregående opplæring —se OT-NAV avtalen.

Økonomi 7.1 NTFK ivaretar de økonomiske kostnadene knyttet til opplæringstilbudet for elever/søkere med rett til videregående opplæring. 7.2 Den enkelte sak skal vurderes på individuell grunnlag før økonomisk bistand og støtte fra NAV blir iverksatt, jfr. Nav lova § 14a 7.3 Lærlinger og lærekandidater som formidles, skal motta lønn fra bedriften (iht. gjeldende tariffavtaler). Lønn for lærekandidater fastsettes etter avtale mellom bedrift og lærekandidat. 7.4 Bedrift kan søke om tilskudd til opplæring av lærlinger og lærekandidater med særskilte behov. Fylkeskommunen kan gi nærmere orientering, 7.5 Lærlinger/lærekandidater har rett til å søke stipend og lån fra Statens Lånekasse for utdanning.