Leder i Akershus Prøvenemnd

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bergen Vann Mai 2014.
Advertisements

FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
Veien til fagbrev Orientering til Voksenopplæring BUA/HEA
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
«TRYGG PÅ JOBB « Startbilde. Et hyggelig «hvilebilde» når du har gjort klart til visning. Det er relativt mange bilder/powerpointer i denne visningen.
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
Veiledning av elever / lærlinger
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Hvordan sikre erfaringsutveksling mellom kursdeltakerne?
Vardø Videregående skole
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Fagarbeider i bibliotek
Bygg- og anleggsteknikk.
GOS Godkjenningsordningen for selgere og rådgivere i skadeforsikring (GOS) etablerer felles fagplaner og felles rammeverk for praktisk prøve. For å bli.
Etikk, ansvar og god praksis Direktør Dag Westby Byggeavfallskonferansen 2012.
Teknologi og forskningslære
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Pedagogisk utviklingsarbeid
Nytt fag/ nytt forskningsområde, v. Olav Aaker
Lærlingordningen Bergen kommune
Ca 1000 elever og lærlinger fordelt på ca 50 klasser 7 kl. med redusert elevtall 5 STO-grupper (4-6) 2 Innledende Vg1(8-10)
KLIMANYTTE AV GJENVINNING
Sist gang snakket vi om……
Prøvenemnda for elektrikerfaget virkeområde Midt-Troms
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
TAF-MARIN ”FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING?”
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Didaktiske analysekategorier
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
1 Informasjon om energiutnyttelse av avfall NRFs arbeidsgruppe for energiutnyttelse, Februar 2002.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Gjenglemt tøy - et problem for dere, en ressurs for oss?
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Avfallsforum Nord 28. april 2015
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Valg av fag vg1. Hovedregel for studieforberedende utdanningsprogram (SSP og idrett) Alle må ha et 2. fremmedspråk på videregående skole (i tillegg til.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Kristiansund videregående skole TAF-MARIN FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Prosjektnavn: Fra Montør til Ingeniør Bachelorgrad i elkraftteknikk for inntil 24 studenter. Studentene er ansatte.
Forslag til hovedplan gjenvinning Komité for teknikk, kultur og fritid Sven m. Bjørnson, faggruppeleder gjenvinning.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Stortingsmelding 16 – Rett medisin for vår brukergruppe? Ahmad – 31 år med arbeidserfaring og noe skolegang (spor 2). Fullført grunnskole i hjemland. Introdeltager.
Oslo, 2016.
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
«En selvstendig og nyskapende kommunesektor»
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Ledelse av læringsprosessen
Sensorveiledninger på MN
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Leder i Akershus Prøvenemnd Gjenvinningsfaget Aud Helene Rosenvinge Driftssjef Lindum AS Leder i Akershus Prøvenemnd 20.11.2010

Drammen Lindum Fremst innen nytenkende og verdiskapende avfallshåndtering - for miljøets skyld

Gjenvinningsfaget - læreplan Skal gi lærlingen/kandidaten god forståelse for betydningen av ressursforvaltning og bærekraftig samfunnsutvikling Skal bidra til å fremme kompetanse innen forskjellige former for gjenvinning, ved bruk av prosesser, maskiner og utstyr

Hovedområdene i læreplanen Gjenvinning av avfall Logistikk og kundebehandling Kvalitet og rammebetingelser (IK, HMS, regelverk osv) Miljø og økonomi Grunnleggende ferdigheter (muntlig, skriftlig, digitalt) Kompetansemål TIP faget er utgangspunktet

Utdanningsløpet Ungdommer: Vg1 – Teknikk og Industriell produksjon, TIP - 1 år Særløp i bedrift: 3 år som lærling + undervisning i læreplanens kompetansemål Voksne (praksiskandidater): (Almennfaglig repetisjonskurs (matte, fysikk, kjemi)) Kurs i gjenvinningsfaget Krav: 5 års allsidig praksis før fagprøven

Viktige temaer i fagprøven HMS IK og KS i bedriften Avvikshåndtering Farlig avfall Avfallsfraksjoner – gjenbruk materialgjenvinning energigjenvinning deponering Rammebetingelser, lover og forskrifter Avfallspolitikk, overordnede målsettinger, historikk og utvikling

2 dagers fagprøve Dag 1: Generell del Kandidaten lager en skriftlig plan for hva som skal gjøres Gjennomføre planen Egenevaluering Dag 2: Kandidatens daglige arbeid Kandidaten lager en skriftlig plan Gjennomfører planen Muntlig gjennomgang Dokumentasjon

Akershus prøvenemnd Oppstart høst 2004 4 medlemmer med ulik bakgrunn Gjennomført 35 – 40 prøver Prøven gjennomføres over 2 dager 2 sensorer pr kandidat Kun praksiskandidater så langt Begynner å komme noen lærlinger Prøvenemnder i mange fylker / samarbeid

Kandidatens daglige arbeidsplass Sorteringsanlegg papir Vekta

Kandidatens daglige arbeidsplass Gassanlegget Containertransport Maskinfører

Kandidatens daglige arbeidsplass Gjenvinningsstasjonen

Kandidatens daglige arbeidsplass Hageavfallsmottak Mottak for farlig avfall

Kandidatens daglige arbeidsplass Jordproduksjon

Vurderingskriterier 1. Planlegging 2. Gjennomføring 3. Egenvurdering 4. Dokumentasjon

Kandidaten bør også vise at han/hun kan Finne fram i dokumentasjon Finne svar på konkrete spørsmål www.regelhjelp.no

Kandidaten bør kunne forklare avfallsflyten Materialgjenvinning Brensels- produksjon Energigjenv. Avfall inn Sortering Jordprodukter Biogass/ kompostering Deponi Energi

Nedstrømsløsninger Gjenbruk Materialgjenvinning Returselskaper Sortering Forbrenning Energigjenvinning Deponering

Se sammenhenger sette jobben sin inn i et miljøperspektiv og et samfunnsperspektiv Det kastes mye i Norge Høyt forbruk = Mye avfall Kg pr person 1997 2007 Verdi i kroner Husholdningsavfall 300 430 Matavfall 60 100 3.650

Holdninger Vi har en jordklode Hvis hele verden skulle leve slik nordmenn lever, ville vi trenge 4 jordkloder

Engasjement Avfallspyramiden

Fortidens avfallsløsninger Alt i én dunk – og til ett sted Alt til deponi Alt til forbrenning Dårlig deponidrift Store klimagassutslipp (metan) Store nærmiljøpåvirkninger Ingen ressursutnyttelse Avfall bare et problem og en kostnad Avfallsbehandling – en lavstatusbransje Kun søppelhenting og –tømming Ingen kompetanseutvikling

Avfall er ressurser Materialgjenvinning Energiutnyttelse Sparer jomfuelige råvarer Sparer energi Energiutnyttelse Forbrenning Biogassproduksjon Biologisk utnyttelse Resirkulering av næringsstoffer Resirkulering av organisk materiale Matproduksjon

Lindums utvikling 2007 1997

Moderne avfallsanlegg trenger dyktige medarbeidere Analyser Bygging av biocelle Gass-oppsamling

Terskelen må være overkommelig Viktig å motivere sine ansatte til å ta fagbrev Mange ansatte har forlatt skolen for mange år siden og er tvilende til om de kan klare kravene Opplæringen må være motiverende og tett linket til praktisk arbeid Incentiver Egenutvikling Økt faglig dyktighet og trygghet Økt yrkesstolthet Økt mestringsevne ift kunder og andre Mer attraktiv i jobbmarkedet Lønn

Kurs i egen bedrift Uttalt målsetting i Lindum om å styrke kompetansen til alle ansatte 12 driftsoperatører på kurs i 2008 – 2009 5 driftsoperatører på kurs fra høst 2010 Samarbeid gjerne med andre avfallsbedrifter

Praktisk gjennomføring av kurset Grunnkurs over 2 semester. 12 kapitler innen fagene matte, fysikk og kjemi Forelesninger og brevbesvarelser Avsluttes med en skriftlig intern prøve Gjenvinningsfaget over 2 semester. 20 kapitler med emner fra læreplanen Avsluttes med 5 timers offentlig eksamen vår eller høst

Praktisk gjennomføring av kurset Oppmelding til praktisk fagprøve via Fagopplæringskontoret i hjemfylket Avlegge fagprøve Kan også gjennomføres som rent brevkurs, f.eks i grupper I Norge 2 kursopplegg: Maskin Entreprenørenes Forbund Norsk Industri (kun NI som tilbyr repetisjonskurs i realfagene)

Fagbrev -Utviklingspotensial for den enkelte Læring gir mulighet – men det er ingen automatikk i at muligheten blir virkeliggjort. Det er mange som lærer noe uten å bruke det de har lært! – Nå har jeg lært å snakke, men jeg finner ikke på noe å si.

Læring er … en relativt varig endring i adferdspotensial gjennom erfaring som gir ny eller endret kompetanse Kunnskaper – ”å vite” Ferdigheter – ”å kunne gjøre” Kompetanse Holdninger – ”å ville og tørre”

Incentiver for bedriften Kompetansen i bedriften øker Lojale medarbeidere – gode ”ambassadører” Vår bedrift satser også på å øke den allmennfaglig kompetanse. Sammen med gjenvinningsfaget må de også ta et teoretisk grunnkurs i matematikk, fysikk og kjemi Gir bransjen økt anerkjennelse Fortrinn for bedriften med faglært personell Er med å styrker rekruttering til avfallsbransjen Gir bedriften bedre kvalitet på det man kan tilby sine kunder

I USA er det nå lansert et betalingssystem for innlevert avfall, 3 cent pr enhet Aftenposten i dag: Antallet søppelenheter samlet inn, igjen ifølge selskapet Terracycle, er hittil nærmere 1,9 milliarder, noe som har generert nesten 1,5 millioner dollar (ni millioner kroner) til veldedighet. ”Vi har en blyantholder som vi lager av gamle saftbokser. Ettersom saftboksene er så godt som gratis, kan vi selge blyantholderne for 1,99 dollar (12 kroner). Andre selger kanskje noe tilsvarende for ti dollar (60 kroner). Så der ser du forskjellen”, sier Szaky.

Kompetanse Læring er … en relativt varig endring i adferdspotensial gjennom erfaring som gir ny eller endret kompetanse Kunnskaper Ferdigheter Kompetanse Holdninger

Evaluering Dokumentasjon og egenevaluering Prøvenemnda må dokumentere sin evaluering