Vi vil «være sammen»; for barna…

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Stressmestring & Mindfulness i skolen
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Møteplass: Ledelse Tema: Ledelse i endringstider
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Motivasjon.
KLASSELEDELSE.
Selvfølelse vs selvtillit
Åga IL’s Håndballjenter Slik vil vi ha det !
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Mestring.
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Danning – å skape seg selv
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Aktivitet på Mestringssenteret
Systemarbeid – barnehage faggruppen Psykisk helse
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Barns læring, voksnes ansvar!
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Smittende Tro Del Vær deg selv.. Pausebilde.
Barnehagen som språkarena
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Lederstil og Motivasjon.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
HOLDNINGER OG HANDLINGER
-om tilknytning og relasjonskompetanse
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Et godt sted og være, leke og lære…
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Foto: Carl-Erik Eriksson Bedre læringsmiljø Vestnes kommune.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Forståelse, reaksjoner, tilpasning og behov Overlege Siri Sandvik Psykologspesialist Sigrid Vanberg
Foreldremøte Røyneberg barnehage Sylvi Abrahamsen fagleder/pedagogisk leder.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Verdensdagen for Psykisk Helse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Klasseledelse Utfordrende atferd Relasjonsbygging
SAMSPILLMETODEN DIALOG
VEIEN TIL LEDELSE Temasamling Min lederhverdag.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Siste året i barnehagen
Voksenstiler (Diana Baumrind 1995)
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte
MODELLER, VEDLEGG TIL FILM FRA UTDANNINGSFORSKNING.NO
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Refleksjonsoppgaver om voksenstiler som kan brukes på avdelingsmøter
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Vi er éin profesjon av barnehagelærarar, lærarar og leiarar i barnehage og skule. Samfunnsmandatet vårt er å fremje læringa, utviklinga og danninga til.
Utskrift av presentasjonen:

Vi vil «være sammen»; for barna… Vi vil «være sammen»; for barna…. Lederrollen; en introduksjon til transformasjonsledelse - et godt sted å være, leke og lære Svanaug Lunde, 29.10.-14

Ledelse og verdier * respekt, en verdi i mitt liv * verdier i handling, hverdagsledelse * hvilke nærværsfaktorer finnes det i barnehagene * hvordan arbeide mot helsefremmende arbeidsplasser * “sense of coherens” - mening, begripelse, håndterbarhet Fem om dagen: 1. Verdighet 2. Handlingsrom i eget liv 3. Tilhørighet 4. Mening 5. Trygghet Per Fugelli

Relasjoner og ledelse * det starter alltid med meg selv * hva er relasjonskompetanse * personlig ansvar - personlig språk * aldri tro at du vet, om undre seg over atferd * hva vil det si å bruke ressursene “Om du ønsker forandring i verden, vær forandringen.” Mahatma Gandhi

Relasjonsmodellen John Bradshaw * jeg ser, jeg hører * min opplevelse * “mad, sad, glad” * jeg vil, jeg trenger, jeg ønsker “One moment of true awareness can change the most stuck relationship” John Bradshaw BEVISSTHETS HJULET sanse tolke føle ville

Kommunikasjonsmodellen «vår», i praksis…

Sosial kompetanse, en lederkompetanse? Kjernekomponentene i sosial kompetanse: Evne til: Selvregulering Samarbeid Selvhevdelse Empati Ansvarlighet Dette er en svært kompleks kompetanse! (Elliot & Gresham, 2002)

Hva er god ledelse. de tre T`-ene mine. regelstyring med unntaksfokus Hva er god ledelse * de tre T`-ene mine * regelstyring med unntaksfokus * det er forskjell på administrasjon og ledelse * AA ; anerkjennelse og ansvarliggjøring * tillit + myndiggjøring = eierskapsfølelse * transformasjonsledelse, hva innebærer det Transaksjonsledelse = å gjøre tingene riktig Transformasjonsledelse = å gjøre de riktige tingene Bernard Bass

Transformasjonsledelse Idealisert innflytelse * ideell rollemodell * høy moralsk standard * alltid til å stole på * formidler opplevelse av hensikt Inspirerende motivasjon * kommuniserer forventninger * gjør visjon og verdier tilgjengelige * bruker symboler og emosjonell apell * opptatt av teamarbeid Intellektuell stimulering * tilrettelegger for innovativ kreativetet * støtter tanker om nye tilnærminger * utfordrer etablerte oppfatninger og verdier * tilrettelegger for egenutvikling Individuell tilnærming * genuint opptatt av menneskene i organisasjonen * gir personlige og konktete tilbakemeldinger * gir opplevelse av å bli sett og anerkjent * gode relasjonelle evner Bernard Bass

Det autoritative perspektivet   MYE KONTROLLAKSE AUTORITÆR AUTORITATIV LITE RELASJONSAKSE MYE   FORSØMMENDE ETTERGIVENDE LITE (D. Baumrind,1991)

ALLTID: vær større, sterkere, klokere og GOD TRYGGHETSSIRKELEN Jeg trenger at du støtter utforskningen min Barnets behov * se meg * pass på meg * hjelp meg * fryd deg samen med meg Trygg base ALLTID: vær større, sterkere, klokere og GOD NÅR DET ER MULIG: følg barnets behov NÅR DET ER NØDVENDIG: ta styring Trygg havn Barnets behov * beskytt meg * trøst meg * vis godhet for meg * hjelp meg med å organisere følelsene mine Jeg trenger at du tar i mot meg når jeg søker deg © Cooper, Hoffman, Marvin, & Powell, 1999

LYKKE TIL VIDERE! Målet vårt er å skape et så trygt, positivt og inkluderende miljø - at barna utvikler seg til å bli varme, stolte og omsorgsfulle mennesker.