CETL Centres for Excellence in Teaching and Learning Orientering til Studiekomiteen 28.02.08 Kirsten Hofgaard Lycke Fagområdet for universitetspedagogikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Advertisements

SFU?. Hva er SFU? Kunnskapsdepartementet ga i brev av NOKUT i oppdrag: å etablere og forvalte en ordning med Sentre for fremragende utdanning.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Mot Bachelor of Science/ Bachelor of Technology NIFs etatsforening for høgskolene sin høstkonferanse Oslo – København 8. – 10. November, 2001.
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Trondheim 6. mars 2014 Mørke skyer i horisonten?.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
Gründerskolen Sørmarka. Gründerskolen This award winning Norwegian entrepreneurship programme aims to develop students’ theoretical and practical.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”. A new National.
Trender og verden rundt oss - Tanker fra bla Educause 2014 Kristian Rikvold-Jess.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
DIGITAL PORTFOLIOS AS TOOLS FOR SHARED KNOWLEDGE IN TEACHER EDUCATION IN NORWAY. Phd.Student Mattias Øhra Training for Pre-school Teachers and General.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Experiences with standards and criteria in Norway Sissel Skillinghaug/Kirsti Aandstad Hettasch Assessment Department.
Building Employer Expectations into programme changes R van Loon Portfolio Director Medical Engineering Associate Professor.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Revisjon i Skolen.  Each Party shall ensure that:  1. the training and assessment of seafarers, as required under the Convention, are administered,
Internasjonal studentmobilitet for alle Kari Omdahl Rådgiver SIU Trondheim
Centre for Integrated Petroleum Research University of Bergen, Norway Erfaringer fra CIPR, Senter for fremragende forskning Erfaringer fra start og drift.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
2-IT Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Letizia Jaccheri (inst.leder) Trond Aalberg (SPR) Guttorm Sindre.
Utdanningskonferanse Medisin 1.Juni Alta 2016 Innlegg og diskusjon- studiedekanmøte Tromsø 30.oktober 2015 Anita Iversen, 2015.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Betydningen av kunnskap og verdier ved innovasjon: eksempler fra hvalsafari Hin Hoarau-Heemstra– Førsteamanuensis Nord Universitet
Find Fraud B4 it Finds You!
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Utredning av personvernkonsekvenser
Merete Asak - Styreleder ISOC Norge
IDI FU-møte 10/ Quick presentation round
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Møte i utdanningskomiteen 22. september 2015
Relevant questions for the Reference Group
SAB- utdanningskvalitet
Økonomiske forutsetninger
Dekanskolen- utfordringer til sektoren i dag
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Status og prosess stipendiatutlysning Digital transformasjon
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Design driven Innovation Programme (DIP)
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Bachelor i Internasjonal Markedsføring Morten H
National Academies Northstar Summer Institute
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Communication and information about Spina bifida
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Silja M. Sverreson, Prosjektleder
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
Fra valg til læring.
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Helhetlig modell av skolen som lærende organisasjon
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The Norwegian Centre for ICT in education
Norway. A unique student experience
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

CETL Centres for Excellence in Teaching and Learning Orientering til Studiekomiteen Kirsten Hofgaard Lycke Fagområdet for universitetspedagogikk

Bakgrunn CETLs er et av flere tiltak for skape endring i høyere utdanning Åpent mht hvordan CETLs utformes Unik mulighet til innovasjon – det er ingen tidligere mønstre eller modeller å arbeid ut fra

Hensikt The purpose of CETLs is to reward excellent teaching practice and to invest in that practice further in order to increase and deepen its impact accross a wider teaching and learning community Altså: Belønne god praksis og å investere i videre utvikling av denne!

Vide rammer Institusjonene skal selv definere området der de er fremragende Institusjonene må dokumentere på hvilke måter deres undervisning er fremragende og hvordan dette kan fremmes Forskningsbasert virksomhet

Centres of Excellence in Teaching and Learning 74 CETLs i England Totalt 315 millioner pund Hvert senter: Investeringstilskudd og årlig tilskudd

Eksempler på prosjekter Assessment Standards Knowledge Exchange (ASKe) Bristol ChemLabs CETL (Bristol Chemical Laboratory Sciences) Centre for Active Learning (CeAL) in Geography, Environment and Related Disciplines Centre for Career Management Skills (CCMS) Centre for Effective Learning in Science (CELs) Centre for Excellence in Dynamic Career Building for Tomorrow's Musician Centre for Excellence in Employer-Linked Engineering Education Centre for Excellence in Enquiry-Based Learning Centre for Excellence in Innovative Physics Teaching (piCETL) Centre for Excellence in Inter Professional Learning in the Public Sector (CETL:IPPS) Centre for Excellence in Media Practice (CEMP) Centre for Excellence in Preparing for Academic Practice

This CETL will focus on the development of postgraduate research students and postdoctoral researchers as the next generation of academics. It will build on Oxford's pre-eminent position as a provider of academics to the UK HE system, its development of graduates as teachers, and both pedagogic research and educational development support from the Institute for the Advancement of University Learning. The CETL will implement accredited programmes to develop the teaching, research and graduate skills of future academic staff for UK HE, across all academic departments, and support a national Preparation for Academic Practice Network involving eight institutions with large doctoral programmes.

Experiential Learning in Environmental and Natural Sciences The CETL arises from our existing excellence in fieldwork, laboratory work and work-based learning. We will enhance our provision in these areas by using innovative new technologies, applying inter-disciplinarity and embedding the skills associated with employability and entrepreneurship more firmly in the experiential curriculum. We will adapt our laboratories, curricula and procedures to ensure that large cohort sizes, or individual disability, do not impede access to a lively, extensive and safe experiential curriculum. We will develop an innovative Immersive Vision Theatre and an equally advanced Lab+ facility for the benefit of our students, visiting educational groups and the local community.

Inter-disciplinary ethics across subject disciplines (IDEAS) The IDEAS CETL builds on the established excellence in ethics teaching in the Leeds medical course where subject specialists and ethicists help students integrate the diverse ethical issues in the course into a coherent Ethics Theme which crosses subject and year boundaries. The CETL will transform student experiences by extending these successful features of ethics teaching to other programmes of study across the university, including biosciences, business, computing, education and engineering. Thus it will equip students to address increasing public concern about ethical issues in business and professional life. Furthermore the IDEAS CETL will contribute to national and international debates on these issues and their pedagogical implications.

Centre for Open Learning in Mathematics, Science, Computing and Technology The centre will build on the Open University's experience and innovatory work in open learning in the study of mathematics, science, computing and technology. The core objective is to improve the learning experience of students who have limited opportunity for direct face to face interaction with teachers. Although the potential development agenda is broad, there will be an initial focus on assessment and e- learning. The Centre will comprise an academic community of 'teaching fellows' who will refine their skills through action learning based on the OU's programmes. These fellows will be drawn from the OU academic staff and will occupy seconded roles temporarily.

Hva er oppnådd til nå? CETLs har medvirket til utvikling og videreføring av ekspertise Styrket oppmerksomheten mot læring og undervisning Men: Forholdet mellom forskning på undervisning/læring - og forskning på faget uklart CETLs må bli bedre integrert i institusjonene og få større spredningseffekt