Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Fra ord til liv Mars 2011.
Hva er psykisk utviklingshemming?
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Seksualitet og samliv Ms-konferansen, Stjørdal 6.mai 2014
Fra ord til liv april 2011 «Men ikke som jeg vil, bare som du vil.» (Mark 14,36)
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Selvfølelse vs selvtillit
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
Livsstilskolen for hele familien Små skritt -store forandringer
- roller og forventinger
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
TERMA Terapeutisk møte med aggresjon.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Aggression Replacement Training ”I stedet for aggresjon”
En pilotstudie ved Follo DPS Prosjektansvarlige:
Årsaker og funksjon Svein Øverland
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
Et opplegg for å bygge livskompetanse og samhold
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Rektorboligen på Staup/Levanger Tlf
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Gruppe for seponering av B-preparater
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
Lysgården En skole med Art- tig og Stil-lig læring.
Fest og følelser Om seksualitet.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Hysnes Helsefort, St.Olavs hospital
Seksuelle SMiso Rogaland.
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Problemløsning.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
Felles tema i mars: Selvkontroll
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
Sosial ferdighetstrening i barnehagen v/May Helen Eia Richter Ressurssenter for styrket barnehagetilbud.
BOF Barneorientert familieterapi
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Menn og seksualitet Psykolog Atle Austad IKST Torggt 9a, 0181 Oslo
Seksualitet - glede og ansvar Lærings- mål Reflektere over og uttrykkje synspunkt på tema som seksuell debut, seksuell orientering, seksuell fridom og.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Seksualitet på avveie for gutter og menn Overgrep og uavgrenset egen seksualitet.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Asperger syndrom og ADHD
- Ta kontakt med kursledere:
Holdninger.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
VEILEDNING Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Sinnemestring Ut av tåka 2018
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sinne Film:
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Følelser Læring for livet 9.trinn.
Utskrift av presentasjonen:

Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl vernepleier, HAVO Lassa, Voksenhabilitering ved Stavanger Universitetssjukehus Tilpassningsøvelse-bølgen.

Navnelek med ball, 6stk fra salen.

Seksualitet? Retten til seksualitet er ikke knyttet til grad av funksjonshemming. Seksualitet er et omfattende og komplekst teoretisk emne. I og med at begrepet seksualitet brukes på ulike måter kan det være hensiktsmessig å tydeliggjøre at seksualitet for personer med utviklingshemning dreier seg om noe langt mer enn seksuell aktivitet.

WHO sin definisjon «Seksualitet er en integrert del av ethvert menneskes personlighet; mann, kvinne og barn. Seksualiteten er et grunnbehov som utgjør et aspekt av å være menneske, og som ikke kan skilles fra andre livsaspekter. Seksualitet er ikke det samme som samleie eller evnen til å oppnå orgasme, og er heller ikke summen av hele vårt erotiske liv. Alt dette kan være en del av vår seksualitet, men behøver ikke å være det. Seksualitet omfatter så mye mer, den finnes i den energien som driver oss til å søke kjærlighet, kontakt, varme og nærhet, den uttrykkes i det vi føler, hvordan vi beveger oss, hvordan vi berører andre og selv blir berørt. Seksualiteten handler om å være sensuell, så vel som å være seksuell. Seksualiteten påvirker altså våre tanker, følelser, handlinger, og vårt samspill med andre mennesker." ( WHO 1986)

Selvbilde og selvtillit

Kan eg gjør någe med det?

ART Aggression Replacement Training En metode for trening av sosial kompetanse

ART er i hovedsak bygd på tre kompenenter Trening av sosiale ferdigheter Trening av sinnekontroll Trening av moralsk resonnering

Sosiale ferdigheter En metode for å lære mellommenneskelige ferdigheter og aggresjonshåndtering. Deltakeren skal utvikle ferdigheter til å mestre og ta i bruk hensiktsmessige sosiale responser i aktuelle sitasjoner.

Sosial ferdighetstrening Å kunne velge rett atferd i ulike sosiale situasjoner Eksempel Å be om unnskyldning Å høre etter Å be om hjelp Å starte en samtale Å gi et kompliment Det er mer 50 ulike sosiale ferdigher i ART programmet.

Sinnekontroll En metode for å identifisere eksterne sinneutløsere, sine egne sinnesignaler og ta i bruk teknikker for å dempe sitt sinne. Deltakeren skal kunne gjennom kognitive restruktureringsstrategier erstatte irrasjonelle tankemønstre med en mer normalisert situasjonsforståelse.

Sinnekontroll Timene i sinnekontroll skal lære deltakerne å kjenne seg selv ifht de ulike elementene i sinnesyklusen, og deretter kunne velge å bruke alternativ til aggresjon. Hva førte til hendelsen- hva gjorde jeg- hva skjedde senere. (læren om konsekvens tenkning) ”Det er lett å bli sint, men det er vanskelig å bli sint på rett person, for rett ting, ved rett anledning og på rett måte.” -Aristoteles

Moralsk ressonering Å lede deltakerne i en prosess mot en større grad av sosial hensynstaking og moralsk resonnement. ”Hvordan et barn resonnerer har betydning for hvordan man handler.” (Goldstein 1999)

Affekttoleranse Tåle at følelsen virker i kroppen. Hvordan er det å være meg i denne situasjonen? Hva gjør følelsen med meg? Hva gjør du med følelsen? Hva er styrken på følelsen? Holde på følelser/ikke agere følelsene.

Emosjonell ekspressivitet Hva er følelsens uttrykksmåte? Hvordan uttrykker jeg at jeg sint for eksempel? Hva kan andre se? Hva tror du at sender ut?

Affektbevissthet Følelser er viktige budgivere, de kommer med en sentral beskjed til oss. 12 sentrale og adskilte følelser: Interesse, glede, ømhet/hengivenhet Angst, tristhet Fiendtlighetstriade: sinne, avsky og forakt Skam, skyld, misunnelse Overraskelse er kommet inn som den tolvte følelsen. NB! Ta følelser på alvor. Det en ikke gjør noe med, gjør noe med en. Følelser på ville veier kan overmanne noen og en hver.