Etiske utfordringer i mediesamfunnet Trond Heum Sandefjord10.10.2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rettens sammensetning
Advertisements

Introduksjon til DRI1010 Personvern i offentlig forvaltning
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
I.
Kampanjen for journalistikken Høstmøtet, Norsk redaktørforening Prosjektleder Arnt Sommerlund.
Fra ord til liv August 2012.
Grunnloven § 100        Ingen kan holdes retslig ansvarlig på andet grundlag end Kontrakt eller andet privat Retsgrundlag, for at have meddelt eller modtaget.
NETTVETT Bjørn Jakobsen.
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
12. Oppsummering.
#hvorhardudetfra - Kampanjen for journalistikken Kort om kampanjen Av Prosjektleder Arnt Sommerlund.
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til samtykke og informasjon.
Barn og unges rett til deltakelse
Powerpoint presentasjon i nettbruk & Etikk
Naming, blaming, shaming
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Utrops prosjekt om hatprat våren hva har vi funnet?
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Arbeidskrav og rammebetingelser IKT-krav Betraktninger.
Den gode religions- og livssynslæreren
Dialektisk relasjonsteori
Gruppe nummer 10 Morten Dybing Pål Johannesen Tore Christian Johnsen
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Legg strategi for å vinne en miljøsak Tid: 30 minutter For mer info om foredraget kontakt: Andre relevante foredrag.
Kriminell lavalder Straffelovens § 46
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
Opphavsrett Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Personvern Rune V. Bråthen.
Svekkes personvernet i skolen?
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk
JUR5620 Personvern - Forelesning J.P.Berg 1 Hvorfor person(opplysnings)- vern? 1)Betraktet som verdispørsmål: Informasjonsautonomi (Right to.
Valgfag på Kastellet skole
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
Bjørnegård skole Nettplakaten. Bjørnegård skole 1. PASSORD Gi aldri passord til venner eller andre. Det er helt privat og bare ditt. Bruk kodelås på pc,
Mediene er den viktigste kanal for å skape debatt og nå ut med budskapet vårt. (eks. Sykepleierforbundets politikk eller Arbeiderpartiets politikk). Hvis.
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
DRI1002-v2006: Forsker J.P. Berg1 I hvilken grad er sensur med og tilgangskontroll til Internett lovlig 9. mars 2006 Forsker Jens Petter Berg, IRI.
Personvern for barn og ungdom Dag Wiese Schartum, AFIN.
Donald + NetCom Av Mira. Bakgrunn Barn er stadig yngre når de introduseres for teknologi – viktig med gode vaner Eget blad rettet mot barn i barnehage.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk Styrerens rolle i barnehagen (Hvis vi får tid). Hvorfor IKT i barnehagen Farene ved barn & nettbruk Nettvett.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern Prof. Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern (+ innledning til juridisk del av emnet) Prof. Dag Wiese Schartum.
Oppsummering - DRI DepartementerDirektorater / tilsyn Kommuner Domstoler Styring av IKT Offentlighetsprinsippet RettssikkerhetPersonvern IKT Beslutninger.
Personvern og opphavsrett A03 – V2005 fagenhet for IKT v/ Vibeke Bjarnø & Roar Sørensen.
Etiske utfordringer i mediesamfunnet Trond Heum HiVe Sept 2008.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Enhver har rett til ytringsfrihet. Denne rett skal omfatte frihet.
 Menneskerettigheter er rettigheter mennesker har i forhold til staten. Det er individers rettigheter og myndighetenes forpliktelser Tanke- og religionsfrihet,
Google søkemotor og retten til å bli glemt
Rettssystemet Noen grunnleggende begreper Ulike former for rett
Lov, regelbrudd, lovbrudd?
PERSONVERN Er en menneskerett Handler om menneskeverd Og om integritet
Rettssystemet Noen grunnleggende begreper Ulike former for rett
Den internasjonale arenaen
Prof. Dag Wiese Schartum
Ulvejakt og media.
Kilder og kildebruk.
Agnes Giertsen, Helsesøster/ høgskolelektor &
Utskrift av presentasjonen:

Etiske utfordringer i mediesamfunnet Trond Heum Sandefjord

Massekommunikasjon Før: Før: Fra profesjonell avsender via et massemedium til en større mottakergruppe Fra profesjonell avsender via et massemedium til en større mottakergruppe - hovedsakelig enveiskommunikasjon I dag: I dag: Tradisjonelle medier innbyr til Tradisjonelle medier innbyr til interaksjon med publikum interaksjon med publikum Enkeltmennesket kan også selv være medieprodusent gjennom nye medier Enkeltmennesket kan også selv være medieprodusent gjennom nye medier - en ny halvoffentlig sfære for meningsdanning gjennom hjemmesider, meningsdanning gjennom hjemmesider, blogger og ulike nettsamfunn blogger og ulike nettsamfunn

Konsekvenser av medieutviklingen Et demokratisk aspektEt demokratisk aspekt - nye medier åpner for at enda flere kan ta del i samfunnsdebatten; engasjerer grupper som samfunnsdebatten; engasjerer grupper som ellers ikke benytter eller slipper gjennom ellers ikke benytter eller slipper gjennom tradisjonelle publikumskanaler tradisjonelle publikumskanaler (leserbrev/kommentarsidene) (leserbrev/kommentarsidene) - vi kan diskutere det meste med de fleste; debatt på tvers av landegrenser og kulturer på tvers av landegrenser og kulturer - en utvikling som stadig utfordrer regimer som utøver sensur og knebler meningsytringer utøver sensur og knebler meningsytringer Ytringsfrihetens pris er at også det vi ikke Ytringsfrihetens pris er at også det vi ikke liker eller tolererer, får økt spillerom liker eller tolererer, får økt spillerom

 Nettet er også en eksponeringsarena og møteplass for pedofile, nazister, terrorister etc  Nettet brukes til ulike typer ekstremeksponering (voldshandlinger, selvskade- handlinger/selvmordsoppfordringer, nakenbilder, porno, prostitusjon):  Nye medier kan være effektive mobberedskaper mobberedskaper Nye medier kan påvirke oss mentalt (avhengighet etc)Nye medier kan påvirke oss mentalt (avhengighet etc)

Et medieetisk aspektEt medieetisk aspekt - medieetikk er ikke lenger et ansvar bare for profesjonelle mediefolk ; for profesjonelle mediefolk ; det moderne mediesamfunnet fordrer det moderne mediesamfunnet fordrer medieetisk bevissthet hos medieetisk bevissthet hos enkeltmennesket enkeltmennesket Ord og bilder er mektige våpen. Misbruk dem ikke! Norsk Presseforbund.

 Et mediekritisk aspekt Strømmen av informasjon fra alle mulige kanter, og fra avsendere med høyst ulike motiver, fordrer også en skjerpet mediekritisk bevissthet Strømmen av informasjon fra alle mulige kanter, og fra avsendere med høyst ulike motiver, fordrer også en skjerpet mediekritisk bevissthet Saft-undersøkelsen 2006: Bare to av 10 barn i alderen 9 til 16 år oppgir å ha lært om mediekritikk på skolen.

Presseetikken  Vær Varsom-plakaten - samfunnsoppdraget - integritet og ansvar - forholdet til kildene - publiseringsregler RedaktørplakatenRedaktørplakaten TekstreklameplakatenTekstreklameplakaten

Lovverket * Straffeloven * Straffeloven -forbudet mot rasistiske ytringer (§ 135a) -forbudet mot ærekrenkelse (§ 247) -forbudet mot å krenke privatlivets fred (§ 390) (§ 390) * Åndsverkloven -forbudet mot å publisere bilder av folk uten deres samtykke (§ 45c) -forbudet mot å publisere andres åndsverk uten samtykke fra opphavspersonen (§ 1) * Personopplysningsloven - forbudet mot å publisere identifiserende opplysninger uten samtykke (§ 8)

* Domstolloven - forbudet mot å fotografere, filme eller gjøre lydopptak under rettssaker, og mot gjøre lydopptak under rettssaker, og mot å fotografere tiltalte eller dømte i pauser å fotografere tiltalte eller dømte i pauser eller på vei til og fra rettslokalet uten eller på vei til og fra rettslokalet uten samtykke (§ 131 a) samtykke (§ 131 a) Men: I en tid med sterkt fokus på ytringsfrihet, er terskelen høy for å bli dømt for meningsytringer eller annet man har publisert gjennom mediene

Dette var ikke rasisme, ifølge Borgarting lagmannsrett: Jødene er ”…ondskapsfulle mordere" og "… ikke mennesker, de er parasitter Jødene er ”…ondskapsfulle mordere" og "… ikke mennesker, de er parasitter som skal renskes ut" som skal renskes ut" (uttalelse fra Tore Tvedt til VG ) (uttalelse fra Tore Tvedt til VG ) Tvedt ble dømt i Eiker, Modum og Sigdal tingrett, men frifunnet i lagmannsretten. Tvedt ble dømt i Eiker, Modum og Sigdal tingrett, men frifunnet i lagmannsretten. Høyesterett opphevet i desember 2007 lagmannsrettens avgjørelse; Høyesterett opphevet i desember 2007 lagmannsrettens avgjørelse; mente straffelovens paragraf 135 a mente straffelovens paragraf 135 a måtte legges til grunn her, ikke Grunnlovens paragraf 100. måtte legges til grunn her, ikke Grunnlovens paragraf 100.

Ytringsfriheten  Grunnlovens § revidert høsten 2004, med ytterligere forsterking av ytringsfriheten forsterking av ytringsfriheten Den europeiske menneskeretts- konvensjonen (EMK), art.10Den europeiske menneskeretts- konvensjonen (EMK), art.10 FNs menneskerettigheterFNs menneskerettigheter

Hva kan vi gjøre?  Større grad av straffereaksjoner  Forebyggende arbeid - skolen en meget viktig arena; lærere trenger kunnskap og lærere trenger kunnskap og metodiske innfallsvinkler til metodiske innfallsvinkler til etisk og kritisk bevisstgjøring, etisk og kritisk bevisstgjøring, gjerne i samspill med gjerne i samspill med foreldrene foreldrene

Ressurser  Presseetikken  Lovverket  Ressurssteder på nett: Men også: Generell vektlegging av nærhetsetikkGenerell vektlegging av nærhetsetikk - ansvaret vi alle har for våre - ansvaret vi alle har for våre medmennesker medmennesker

Sluttord   ”Loven tillater ikke alt som den ikke forbyr. Noe er galt selv om det ikke er ulovlig eller straffbart”   ”Etikken kommer alltid for sent” Helge Brattgård, svensk biskop. (Fra Karsten Isaksen: Lyspunkter, Cappelen 2003)