Oppsummering -f3a-2003-rakel k.r.næss PIAGET-skjema og stadietenkning - vi erfarer den ytre verden gjennom handling og utforskning. Det som sitter igjen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Dialog med barn i førskole- og småskolealder.
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Øystein, Susana og Anita
Selvfølelse vs selvtillit
Omstilling uten nedbemanning
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Kognitiv utvikling (del 2)
Kognitiv utvikling (del 2)
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Ulike linker i forbindelse med virksomhetsteori
Tilpasset opplæring i en lærende skole
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
”NORSK RETTSKRIVING 2” Fast regel om ”stum” d
Kulturteori
 Dersom jeg ikke får se naglemerkene i hendene hans eller får legge fingeren i dem og stikke hånden i siden hans, kan jeg ikke tro.
Om det som truer fellesskapet Greiner på det gode treet.
Vettre 2.februar 2011 Guro Øiestad.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
100 lure ord å lære.
Nysgjerrigperprosjekt
Og.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
EXFAC03-MVIT Tegn-tenkning om kommunikasjon. Kommunikasjonen snakker oss Ingen trafikk uten trafikkregler.
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Etikk og helseprofesjonene
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Kvalitative forskningsmetoder
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Weblogg-Forum web-system. (PHP/MySQL) Hovedprosjektoppgave 46E (Egendefinert oppgave) Skoleåret 2003/2004 – AiTEL, HiST Student: Magnus Kopstad Veileder:
Tidlig psykologisk antropologi:
Av Kari, May Linn, Silje og Hanne
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Daniel Stern`s Teori.
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Sammensatte tekster PPU
Læring som en sosial og kulturell prosess
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
Kognito ergo sum.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Sammensatte tekster ALU
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
PBL1 Praksisgruppe 6 Ingrid, Ulla, Kristin og Hilde.
Sosialkonstruktivisme
Problemløsning.
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Skifter i tiden Barndom som kulturelle konstruksjoner.
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011.
Lekens egenverdi.
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Vi er nærmere en løsning …….
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Tidlig psykologisk antropologi:
Utskrift av presentasjonen:

oppsummering -f3a-2003-rakel k.r.næss PIAGET-skjema og stadietenkning - vi erfarer den ytre verden gjennom handling og utforskning. Det som sitter igjen på det indre mentale planet blir et aktivt handlingsmønster. Den indre representasjon av slike handlingsmønstre, ofte knyttet sammen til lengre handlingssekvenser, kalte Piaget for skjemaer.

oppsummering -f3a-2003-rakel k.r.næss

Piaget Piaget mener man må handle for å utvikle skjemaene. Dette skjer biologiskPiaget mener man må handle for å utvikle skjemaene. Dette skjer biologisk Læring handler om å handleLæring handler om å handle Hvert individ konstruerer sin forståelse av verden. Alle er vi små forskere.Hvert individ konstruerer sin forståelse av verden. Alle er vi små forskere. Individuell utviklingIndividuell utvikling

oppsummering -f3a-2003-rakel k.r.næss Vygotsky Påpeker den sosiale konstruksjonen, noe som vil si at individet utvikles i sosiale grupper.Påpeker den sosiale konstruksjonen, noe som vil si at individet utvikles i sosiale grupper. Vygotsky mener at utviklingen først starter i samspill med andre, deretter blir det en del av barnetVygotsky mener at utviklingen først starter i samspill med andre, deretter blir det en del av barnet Skille fra Piaget som ble kritisert for å overse mye av det sosiale rundt barnet.Skille fra Piaget som ble kritisert for å overse mye av det sosiale rundt barnet.

oppsummering -f3a-2003-rakel k.r.næss Piaget- kritikk Testingen som har ført fram til hans stadietenkning gjort uten kontekster. Barn må ha kontekster.Testingen som har ført fram til hans stadietenkning gjort uten kontekster. Barn må ha kontekster. Blir mye ”meg”. Individet som handler. Lite samspillBlir mye ”meg”. Individet som handler. Lite samspill I dag: mange tester+ klasseindeling innspiret av ”stadietenkningen”I dag: mange tester+ klasseindeling innspiret av ”stadietenkningen”

oppsummering -f3a-2003-rakel k.r.næss Assimilasjon/Akkomoda sjon Nye inntrykk og ny kunnskap tilpasses de skjemaene barnet har fra før-ASSIMILASJONNye inntrykk og ny kunnskap tilpasses de skjemaene barnet har fra før-ASSIMILASJON Når de gamle skjemaene ikke lengre er tilstrekkelig, skjer det er reorganisering og en utvidelse av skjemaene-vi snakker da om AKKOMODASJONNår de gamle skjemaene ikke lengre er tilstrekkelig, skjer det er reorganisering og en utvidelse av skjemaene-vi snakker da om AKKOMODASJON Ny læring skjer ved akkomodasjonNy læring skjer ved akkomodasjon