Å skrive for scene Han: Jeg flytter fra deg Hun: Hva heter hun?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Advertisements

I.
Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Skjønnlitterær fortelling
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Fra ord til liv Mars 2011.
4 Bruk øynene riktig.
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”. ”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut” Galaterne 6.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Hvordan intervjue en forsker?
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Å skrive en god innledning
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
GROW modellen.
En måte å lese Bibelen på
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Roman- og novelleanalyse
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Om å skrive om litterære tekster
Å lese litteratur.
- Verdsettende ledelse
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Kapittel 2: Episk diktning
Mestring og forebygging av depresjon
Problemet og løsningen:
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Hvordan skaffe penger og bevare sin sjel? Om pitching og søknadsskriving.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Litterære virkemidler
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Og.
Fortelling Novelle Roman
Strukturell analyse -a short introduction
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Lesing og lesestrategier
Teater for barn II Hege Hansson F2C høst 2008.
HVA ER DRAMA. Forelesning i drama 1. semester/F1A og F1B 4
Teater for små barn F2C høsten 2009 Hege Hansson.
Dramafaglig prosjektarbeid
FILMKUNNSKAP DRAMATISK STRUKTUR. KLASSISK FILM Forsiktig med filmatiske virkemidler Forsiktig med filmatiske virkemidler Handlingen skjer i en bestemt.
TEATER FOR BARN.
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Teater for barn introduksjon til teaterproduksjon
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Reklameanalyse av Baneservice
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Novelle - Å skrive en novelle…. Kjennetegn på novelle Forholdsvis kort fortelling Få personer og kort tidsrom I en novelle kan mye være bare antydet Bare.
Lyrikk Ordet lyrikk kommer fra «lyre», som er et musikkinstrument.
Å skrive noveller.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Historiefortelling Helt siden de første menneskene satt rundt bålet utenfor grottene sine og delte opplevelse og historier, har vi vært fascinert av konseptet.
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Lyrikk og poetisk språk
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Å skrive for scene Han: Jeg flytter fra deg Hun: Hva heter hun?

Dramatikk Vitne – her og nå Tenkt for fremføring Multimodalt uttrykk Handlinger gjennom dialog Tilstand(Fosse, Godot, Pinter) og/eller Fortellende dramatikk(Ibsen) Hovedtekst-sidetekst-undertekst(dobbelt bunn – ekko)

Dialogen A: Gjør som du pleier B: Er du sikker? A: Hvorfor spør du alltid om det samme? Det er bare helt utrolig at du ikke forstår! B: Det blir aldri nok for meg A: Og hva har du tenkt å gjøre med det? B Denne gangen gjør jeg faktisk ingenting.

Om dialogen (Michael Evans) Ulike mål Forholdet mellom virkelighet og fiksjon Varierer i kontakt til dagligtale eks. versedrama BEVISST KONSTRUERT, hvert ord teller – virker realistisk – hver replikk er en handling mellomrommet – symbolsk mening Språk

Eksempel – virkelige dialoger og dramatikk A: Jeg er så trøtt fordi jeg var ute i natt og lette etter kjæresten min Mona som har forsvunnet og vært borte i tre døgn. B: Foreldrene hennes da, er ikke de ute å leter, og politiet har du ringt dem? A: Foreldrene hennes er noen sure gamliser som ikke bryr seg om datteren sin i det hele tatt. Og du da, merka ikke du at jeg var borte i natt, du satt vel å så på tv hele natta som vanlig sammen med han dusten Pelle Politi. B Du sa jo at du likte han at han var grei fordi han spanderte burger på deg og var med på fotballkamp den gangen. Jeg trenger jo litt voksenkontakt jeg også, ikke bare være sammen med deg. A. Du har jo ikke vært sammen med meg på flere uker.

A: Mona har forsvunnet B: Leter foreldrene hennes da? A: Verken du eller han dusten merket at jeg var borte i natt. B: Du liker jo han vel, du sa han var grei. Jeg kan ikke bare være sammen med deg. A: Du er aldri sammen med meg. Velge fokus – tolkning – hvilke handlinger i fortid, nåtid, framtid

LR06 – (norsk, samfunnsfag, kunst og håndverk) Tolkning av personer, handlinger, tema og språklige særtrekk i sitt eget miljø Vurdere tekster, tv-programmer, teater og film Estetiske virkemidler i egen tekstproduksjon Opptre i ulike språkroller gjennom rollespill og drama, intervju og presentasjon

Dramaturgi Struktur Oppbygging Mottakerens rolle Handlingen vokser frem Aristotelisk, Episk, Simultant Tilstand?, handling?

anslaget Kontakt, vekke interesse Antyde grunnstemning Fiksjonskontrakt – presentasjon av fortellermåte Antyde budskap, hovedtema, hoved konflikt Originalitet…vent?

Spenning Konkret handling Relasjoner – motsetninger i rollefigurens ønsker/behov, synsvinkel Spenning rundt hemmeligheter Spenning rundt overraskelser Hindringer skal overvinnes fysisk eller psykisk Moralsk dilemma – gjenkjennelig og viktig Dramatiske virkemidler

Fase en:Hvordan begynne? Et tema, en problemstilling, bevegelse, en følelse, en situasjon, en stemning, en person/karakter/rollefigur, et sted sceneanvisning(beskrivelse av rom), tittel – utfordre – gir energi Skrive, skrive, skrive – gi opplevelse, på innsiden – tenke seg Øvelse lag en tittel på teksten din

Øvelse for å komme i gang Ting, lukt, fotografi, situasjon Flow – improvisasjon – ikke blokkere Tenk hvis – aktiv identifisering med tenkte figurer

Fase 2: Hva er ideen? Historien – fortell til andre Hvem er med? Hva skjer? Hva er konflikten, dilemmaet, spenningen? Begynnelse –midtdel – slutt Ikke blokker deg selv Indre liv – ytre liv Plot - mål

Fase 3 synopsis, research, innsamling Handlinger, karakterer, scener, situasjoner Lag synopsis: en konsentrert beskrivelse av historien Et resymé – en A4 side der du beskriver din dramatiske ide og handlingens hovedforløp – valg – kan endres – hold fokus, kan ha mange delhistorier -

Videre research Steder Personer – intervju Lister, ting, litteratur, ordbøker, internett, observasjon, deltagende observasjon, method acting

Scenario Dramatiske situasjoner Forandring, utvikling, endring Hvilke virkelighet skaper du Ikke realisme, naturalisme Bakfabel Tittel igjen Endre synopsis? Struktur – dramaturgi Rytme, høydepunkt, vendepunkt, spenning, identifikasjon 3-5 sider Publikum skal ha noe å gjøre, men ikke for mye eller?

Dialogen Skrive dialogene Språk – ikke virkelighet, men muntlig Kjent med rollefigurer Flerstemmighet, klang Poetiske innslag som metaforer, bilder

øvelser Tre egenskaper for protagonist Språklige særtrekk Møter sin hovedfiende/motstander – ulik vilje behov Hvor er de?

Hva skjer videre – tilbakemelding på 13 minutter Lytte, lese, notere Makker leder, sekretæren noterer Noen kriterier: muntlig preg, språk, konflikt, spenning, poetisk, rom for undertekst, antydende/rom for publikum, dramatiske virkemidler som gjentagelser, symboler, kontraster, rytme, klang