Omstilling Hareid kommune Foredrag Hareid 11.11.05 Roar Amdam Høgskulen i Volda.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Anbud i velferdssektoren – feil svar på et viktig spørsmål Rolf Rønning Lillehammer
Advertisements

Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Professor Harald Baldersheim
Balansert målstyring – keisarens nye klede eller?
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Nord-Trøndelag Leiar i barnehage og skule -store forventningar.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Stjernø-utvalgets møte i Sogndal 12.september 2007.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
Skien/Telemark 4.februar 2011 Solveig Eldegard Kva vil Utdanningsforbundet gjere for vaksenopplæringa?
Visjon Ørsta vidaregåande skule: Meistring gjennom aktivitet og utforsking.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Modellkommunene Hva er unikt?
Effektiviseringsnettverk - Oslo Fjell kommune Nær innbyggjarar Kommune i vekst - ung befolkning Matriseorganisasjon - 5 tenesteavdelingar.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Inn på tunet som moglegheit i velferdstenestene Karoline Bjerkeset, prosjektleiar, Inn på tunet-satsinga Bruk av Ipt innan rusomsorg.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Lom, juni 2006 Personalseminar Sambandet mellom det individuelle og det institusjonelle i forsking og vitskap Har det nokon relevans for AØS? Øyvind Glosvik.
Vanlege nynorskfeil.
VELKOMMEN TIL LONE SKULE. SKULESTART INFORMASJON OM SKULEN GODE RÅD TIL FORELDRE FØR SKULESTART.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Kunnskapsløftet og kroppsøvingsfaget v/ Reidun Nerhus Fretland Konferanse i Loen mars 2006.
Moro med planteori. Verknader av New Public Management på planlegging
Balansert målstyring som styrtingsverktøy – eit system for medverking (?) Forelesing HiO 23. august 2005 Roar Amdam Høgskulen i Volda.
1 Kunnskapsløftet og utfordringar for lærarutdanninga Peder Haug Høgskulen i Volda.
KVA FOR KONSEKVENSAR VIL DEN NYE RAMMEPLANEN HA FOR INNHALD, ORGANISERING OG UNDERVISNING I F Ø RSKULEL Æ RARUTDANNINGA? Sett fr å : - kommuneadministrasjonen.
LMS i en læringskontekst Svein Ove Lysne Høgskolen Stord/Haugesund
1. 2 Kan forsking leiast i praksis? Korleis kan leiarar sikre god FOU? Torstein Hole Medisinsk avdeling Ålesund sjukehus.
Rådgjevarseminaret 14.desember 2005 Gunnar Stave Utfordringar til UH-sektoren i dag.
Loen 23. og 24. mars Anne K F Midtbø Barnehagen som læringsarena Utfordringar i ny rammeplan for barnehagen sett frå kommune- administrasjon Anne.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Møreforsking; «Alternativer for regionalt folkevald nivå» Møreforsking; Tore Eriksen Politikardag, 24.november 2014.
1 Kvalitet i opplæringa – om tilpassa opplæring (KIO) Høgskulen i Volda.
Visjon: Sikt høgare! Kjerneverdiar: Kompetent Aktiv Tett på.
FYLKESMANNEN I SOGN OG FJORDANE Høyringskonferanse 7. mai 2007 Fylkesmannen og den regionale inndelinga –Basis for Fylkesmannen –Prinsipp –Stoda i Sogn.
Nordfjordkommunane har vedteke felles IKT-strategi og skrive bindande samarbeidsavtalar for utvikling av nett og teneste Eigen interkommunal breibandsfiber.
Regional planstrategi
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Innovasjon, planlegging og tenesteforsking i helse og omsorg Norsk helse og velferdsforum Landskonferanse 2015 Ålesund 1. og 2. juni Roar Amdam
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Me skal levere tenester av god kvalitet gjennom kompetente medarbeidarar og brukardeltaking Helse og omsorg Kommunen si rolle i forskingsprosjektet Kvardagsrehabilitering.
Ingrid Fiskaa Fagforbundet Sør-Trøndelag, november 2007.
Innspel til folkehelsearbeidet Møre og Romsdal Roar Amdam Høgskulen i Volda
BRATTEBERG SKULE ● Ein lærande organisasjon i utvikling ● Prosjektskule
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten En offentlig sektor for framtida: mål – eller mening? - Hvordan utvikle offentlig sektor samtidig som man utkjemper.
Ullensvang herad Heradet har omlag innbyggjarar. Dei fleste bur på kvar side av Sørfjorden, på aust- og vestsida. Våre viktigaste næringar er fruktdyrking.
Kommunal styring og privatisering.
Folkehelsa som regionalpolitisk tema- partnerskap som strategi Foredrag Fredrikstad Roar Amdam Høgskulen i Volda
Eigenvurdering og sjølvregulering
«Region-kommunen Ålesund»
Regionreform og kulturpolitikk
Eigenvurdering og sjølvregulering
eForvaltningskonferansen 19. mars 2007
Framtidens ledelse i kommunene
Kommunereforma – Telemarksforsking sine utgreiingar
Konsept for AGP - Verkstad
Arbeidsgivarpolitikk for framtida
Oppfølgingstenesta (OT)
Kommunereforma – Telemarksforsking sine utgreiingar
Politisk organisering i Sunnfjord kommune
Administrativ organisering i Sunnfjord kommune
3. Organisasjonsstruktur
Utskrift av presentasjonen:

Omstilling Hareid kommune Foredrag Hareid Roar Amdam Høgskulen i Volda

New Public Management – to pilarar 1.Bruk av marknadar for å auke produktivitet og effektivitet i offentleg sektor, dvs konkurranseutsetting, fristilling, privatisering m.m. 2.Skilje mellom politikk og administrasjon, dvs. folkevalde som strategar, bestillarar og tilsette som utgreiarar og operatørar. Oppgradering og viktiggjering av leiarane

Erfaringar med konkurranseutsetting av omsorg 1/2 Økt fokus frå politikarane, administrasjonen og opinionen på kvalitetsindikatorar og kvalitetsoppfølging Oftast like bra eller noko betre kvalitet ut frå disse indikatorane (medbestemmelse, kontinuitet, primær og sekundær omsorg) Økt rettssikkerheit ved tenestetildeling, for eksempel meir skriftlig dokumentasjon; letter klagemuligheiter

Tilsette trivest noko betre i private firma (betre leiing, meir ansvarsdelegering, meir synliggjøring av tilsette, meir tilfredsheit med eige arbeid, meir kompetanseutvikling) Ikkje mykje å spare, men betre kostnadskontroll Lettare å rekruttere arbeidskraft: tilsette ønsker noko nytt? I Sverige oppfattast ikkje konkurranseutsetting som den store trusselen mot omsorgskvaliteten Forskinga relativt sparsom og metodisk vanskelig (mange tilfeldige faktorar kan bidra til resultata

Utfordringar ved konkurranseutsetting av omsorg Held erfaringane seg på sikt? (utstillings- eller gründereffekt - oppstartperioden er spennande) Stadige kontraktsskifte: Korleis sikre kontinuiteten, både for brukarane og tilsette? Stadige oppstartperiodar. Anbudskompetanse: Klare nok kontraktar og kvalitetsspesifikasjonar. Kvalitetskontroll. Mjuke tenester vanskelegast Korleis unngå prisfokusering i staden for kvalitetsfokusering? Konkurranseutsetting kan bidra til meir rigiditet (innafor den enkelte tenesten i kontraktsperioden og mellom tenester)

Design basert på likearta produkt I kommunar kalla sektorstruktur med gjensidig uavhengige sektorar som skule, kultur, helse- og sosial, teknisk m.m

Sektorstruktur Positive sider Forenklar koordinering Muleggjer sterk vekst utan tap av styring Klargjer resultatansvar Muleg med klare produkt- eller sektormål som motiverer Kan legge avgjerdsmakt nær problema Utnyttar ekspertisen til profesjonar og andre yrkesutdanna

Sektorstruktur Negative sider Dobbeltarbeid mellom sektorane Reduserer mulegheiter for fagleg disiplinorientering, men ikkje for fagleg profesjonsorientering Kamp mellom profesjonar innafor kvar sektor Suboptimalisering i form av sektortenking Fremmar konkurranse mellom sektorane Vanskeleg å omfordele ressursar mellom sektorane

Design basert på likearta brukargrupper I kommunar ofte kalla verkstadstruktur, flat eller delvis flat struktur. Inndeling etter klient/kunde/brukargruppe

Verkstadstruktur Positive sider Reduserer profesjonsgrenser/-kamp Fremmar samarbeid og koordinering Avlastar toppleiinga Fremmar sosialisering av nytilsette Ansvarleggjer tilsette

Verkstadstruktur Negative sider Innkøyringsperiode Sektororienterte toppleiarar Stor avstand mellom toppleiarane og gruppeleiarane Stor avstand mellom styringsorgana og verkstadane/gruppene Uformelle leiarar veks fram Avhengig av open og god kommunikasjon og direkte tilsyn Mange mulege konfliktar

Utflating av strukturen Moland og Borgen 2001: Konkurranseutsetting og nye organisasjonsformer i norske kommuner, FAFO R351 Flatare strukturar kan bli topptunge, stor rådmannsstab grunna stort kontrollspenn Ansvar kan bli flytta nedover og makt oppover Kan klargjere leiarroller men også tilsløre leiarskap og uformelle leiarar kan vekse fram i resultateiningane Horisontal kommunikasjon kan bli vanskelegare Kan fremme kvalitet og brukarorientering Tilsette kan få meir innflyting på eige arbeid Utflating kombinert med bestillar-utførar-modellar stiller nye krav til dei folkevalde

BMS skal ta med både Økonomi Interne prosessar og rutinar Medarbeidarane Brukarane Læring og endring/fornying

Grunnprinsipp for utvikling av balansert målstyring (BMS), 1 av 2 Avklare/sjekke ut visjonar, innsatsområde, strategiar og mål Modellere årsaks- verknadssamanhengar i verksemda Definere kritiske suksessfaktorar/styringsparametre Velje aktuelle nøkkeltal (fortid og framtid)

Grunnprinsipp for utvikling av balansert målstyring (BMS), 2 av 2 Klargjer ansvaret for styringsparametre, nøkkeltal, iverksetting av tiltak og oppfølging Sørgje for kortsiktig læring (kanalisering av ressursar, medarbeidarutvikling m.m.) og langskitig læring (val av strategi, verkemiddel m.m.)

BMS bygger på instrumentell planlegging Klare og eintydige mål er formulert Finner alle alternativ som oppfyller måla Finner alle konsekvensar av alle alternativa Vel det alternativet som best oppfyller måla Måler resultata

BMS Heimdal videregående skole, 1 av 2 Strategisk fokusområde Regional utvikling Fokusmål VGO i Sør- Trøndelag Omfanget og lokalisering tilpasset samfunnets behov og søkernes ønsker og rettigheter Kritiske suksessfaktorer R1. God kontakt med samfunnets arbeidsliv R2. Å høyne skolens status

BMS Heimdal videregående skole, 2 av 2 Styrings- indikatorer R1.1 Omfang/bruk av alternative opplæringsarenaer R1.2 TAF-igangsetting R2.1 Andel primærsøkere AmbisjonsnivåR ,5 R – 9 R % - 70 %

Systemmodell av den politiske prosess Michael Hill 1998 Inntakssida Krav, støtte, ressursar Produksjonssida Det politiske system Avgjerder, forhandlingar m.m. Uttakssida Produkt, prestasjon, service Resultatsida Legitimitetssida Relasjonane til omgivnaden

New Public Management Auka fragmentering Meir sjølvopptekne organisasjonar i off.sektor (resultatfokus) Meir rigide kontrollsystem som produsere masse informasjon om det som kan målast Informasjonen blir lite brukt til å halde rette vedkomande ansvarleg for manglande resultat

Mot ein ny kommunestruktur Som ”heimstadbyggarar” har dei kanskje ei framtid? Det kommunale sjølvstyre er basert på delegert statsmakt: 1. Forvaltningsoppgåver Oppgåver knytt til regelforvaltande byråkrati kan nasjonaliserast kvar dag som helst! 2. Tenesteproduksjon Oppgåver som kommune utfører for velferdsstaten kan fristillast ved å gjere offentlege verksemder, private foretak og frivillig sektor til operatørar. 3. Plan- og utviklingsarbeid Oppgåver knytt til skaping av fellesskap, kompromiss, meiningsbryting og politisk påverknad er kommunane sin kjerneaktivitet. Kommunar er kommunar fordi dei har folkevalde.

Ferske vestlege erfaringar 1/2 Distributed Public Governace - agencies, authorities and other government bodies., OECD rapport Demokratisk underskot: Folkevalde abdiserar, institusjonane blir lukka, lite offentleg innsyn, teknokratiet overtar Regjeringa og folkevalde organ på alle nivå tek ikkje ansvar, sjølv når slik makt er legal Internt institusjonsdemokrati blir svekka, leiarlaug blir etablert Fragmentering og store interne koordinerings- og transaksjonskostnader

Ferske vestlege erfaringar 2/2 Organisatorisk fristilling av offentleg produksjon har stopp opp som fornyingsstrategi (standstill) Eit komplisert arbeid med å gjere institusjonane meir like er på gang Heilskapleg planlegging (samfunnsplanlegging) blir prioritert for å heve effektiviteten Styrking av folkevalde og interndemokrati er no ein uttalt strategi Målet er både meir legitimitet, demokrati og konkurranseevne (effektivitet)