Nå forstår de meg Hvordan ungdom og unge voksne som står i fare for å utvikle psykose, opplever egen skole og sosial fungering, etter å ha deltatt i psykoedukativ.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Den vesle gutten og julenissetoget
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
De dårige følelsene. Veiene ut..
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Psykiske utfordringer ved MS
Unge & Rus.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Implementering av et evidensbasert familietilbud
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
«Er vi på nett? – Trosopplæring ut til konfirmantfamiliene » Stiftelsen Kirkens Familievern1.
Hønefoss politistasjon
Mestring og forebygging av depresjon
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Rehabilitering innen psykisk helsevern Midt-Norge Brukerkonferansen november 2013 Laila H. Langerud.
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Vi dro til Sverige med store forhåpninger – ikke bare forhåpninger om det å få kunnskap om det vi skulle gjøre på skolen, men også det å få være litt.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Et økende problem i skolen?
- Verdsettende ledelse
Oppgave i nettkommunikasjon Samarbeid mellom HiHm og HVe.
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
HVORFOR er jeg Rotarianer ? Distriktssamling 20. mars 2010
eksempel problemstilling
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
I dag snakker vi om psykiske problem:
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Foreldregodkjenning av fosterhjem
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Normalitetstyrraniet? Hva da med et annerledes utseende??
Når mor og far får demenssykdom Astrid Håland sept
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Carina Fjelldal-Soelberg
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Radio Reklame Komplett.no Fossbad Spotify.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Om å forstå ungdom.
Barne- og familiesamtaler i psykisk helsevern for voksne Erfaringer fra Tiller DPS Intro Barne- og familiesamtaler i psykisk helsevern. Erfaringer fra.
SMIL – styrket mestring i livet
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
”Når jeg ser han får jeg sånn stikk i hjertet” Hverdagen for barn og ungdom når foreldre strever med rusmiddelproblemer En kvalitativ studie utført på.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Nå forstår de meg Hvordan ungdom og unge voksne som står i fare for å utvikle psykose, opplever egen skole og sosial fungering, etter å ha deltatt i psykoedukativ familiebehandling. Åse Sviland Klinisk spesialist i psyk. sykepleie med master i Helsevitenskap Familiepoliklinikken Psykiatrisk divisjon Universitetssykehuset i Stavanger Åse Sviland

Ungdoms psykiske helse I de senere årene har det blitt større fokus på hva som kan gjøres i det offentlige for å bedre ungdoms psykiske helse. Forskning viser at stadig flere norske barn får psykiske problemer som kan ha stor innvirkning på deres dagligliv. Det økende antallet forstås i at mange ungdommer er utsatt for stress som de ikke er i stand til å håndtere (Smedby, 2008). Åse Sviland

Ungdommens psykiske problemer I Norge har 15 til 20 % av alle ungdommer psykiske problemer som kan gå ut over deres fungeringsevne. Mellom 4 og 7 % har så alvorlige plager at de trenger behandling (Andersen, 2011). Åse Sviland

Nedsatt arbeidsevne I september 2014 var det registrert 40.000 unge med nedsatt arbeidsevne hos Nav. Det er 1200 flere enn på samme tid året før. Tilsvarer 4,8% av befolkningen mellom 18 og 29 år. Av de som hadde passert maksgrensen for mottak av arbeidsavklaringspenger: 38% var i jobb 36% var blitt uføretrygdet 6% mer enn på samme tid i fjor. (Stavanger Aftenblad 2014) Åse Sviland

Er vi tilfreds med behandlingen? Utviklingen av unge uføre viser at den behandlingen vi i dag tilbyr ikke virker tilfredsstillende. Åse Sviland

Studiens hensikt Hensikten var å undersøke ungdommer som er vurdert å være i høy risiko for utvikling av psykose, sin opplevelse av å delta i psykoedukativ familiebehandling. Målet med undersøkelsen var å undersøke om behandlingen har nytteverdi i form av mestring i forhold til skole og sosial fungering. Åse Sviland

Forskning Det eksisterer en utstrakt internasjonal forskning på temaet Ultra High Risk (UHR). Ingenting nasjonalt. Meta-analyse som viser at UHR- ungdommene er mest utsatt i forhold til å utvikle psykose i løpet av de tre første årene (Fusar-Poli et al,2012) Alder, definisjon av prodromaltegn og behandling. Andre meta- analyser viser til hvilken type behandling som har mest effekt (McGlashan et al,2007; Nice Guidlines,2014; Preti & Cella, 2010; Stafford et al, 2013). Kognitiv terapi, Omega 3 tillskudd og Psykoedukativ familiebehandling. Åse Sviland

Forskning Ingen kvalitativ studie som gikk på ungdommens eget syn på å gå i behandling sammen med sine foreldre 6 ungdommer med prodromalsymptomer ble intervjuet angående deres opplevelse av å gå i poliklinisk behandling (Welsh & Tiffin, 2012). En kvantitativ studie angående psykoedukativ flerfamiliegruppe (O`Brien et al,2014) To kvantitative studier angående psykoedukativ enkeltfamiliegrupper ( Schlosser et al, 2010; Schlosser et al, 2012). Åse Sviland

Design og metode Kvalitativ fenomenologisk metode Semistrukturert intervju Fem ungdommer som har gjennomført familiebehandlingen Åse Sviland

Utvalg Rekruttert fra inkluderte pasienter i den pågående POP- studien fra Helse Stavanger, HF og Helse Fonna, HF. Structured Interview for prodromal Syndrome (SIPS)(McGlashan, 2001; Miller et al, 2003). Oppfylte kriteriene som UHR-pasienter. Deltatt i psykoedukativ familiebehandling som hadde en varighet fra ½ til 1 år. Informantene var fra 16-22 år. Fire bodde sammen med sine foreldre, mens en bodde på hybel. Fire gikk på skole, mens en ikke var sysselsatt. Åse Sviland

Presentasjon av funn Fire hovedtema: Familiebehandling 2. Kommunikasjon 3. Problemløsning 4. Skole/ sosialt Åse Sviland

Familiebehandling Positiv opplevelse å delta sammen med foreldre. Ukomfortabel i settingen, men ting ble lettere etterpå. Å snakke om vanskelige tema, spesielt egne symptomer. Foreldrene viste mer støtte og forståelse. Annen forskning viser samme resultater. (Welsh & Tiffin, 2012)(O`Brien et al, 2014, Schlosser et al,2010 og 2012) Åse Sviland

Familiebehandling «Det var vel ting som virket spesifikt på hvordan jeg hadde det og symptomene mine og slike ting. At de får et bedre bilde av hvilke symptomer jeg har. De hadde vel på en måte bare fått diagnosen. De visste kanskje ikke så mye om hvordan det var og hvordan det utartet seg». Åse Sviland

Familiebehandling Foreldrene lærte å se sammenheng mellom symptomer og stress. Konfliktnivået dempet når foreldrene fikk psykoedukasjon og innsikt ift symptomene. Åpenhet gjør en positiv forskjell. Åse Sviland

Familiebehandling «For på denne tiden for et år siden, slik som det er nå, så er det en helt syk forandring og jeg tror det har mye å gjøre med behandlingen. De (foreldrene) og er ganske enig i at ting har forandret seg i en positiv retning, at alle ting har blitt bedre. Problemene er ikke slik som de var før. Da hadde vi et stort behov for hjelp, nå tror jeg egentlig at det er blitt så bra som det kunne ha blitt i forhold til den hjelpen vi har fått». Åse Sviland

Kommunikasjon Viktig å få snakke om ting Gruppeleder Struktur Dialog og større åpenhet fører til aktiviteter Bedre kommunikasjon og atferdsendring i familien Støttes av annen forskning. (O`Brien et al, 2014, Schlosser et al, 2010 og 2012) Åse Sviland

Kommunikasjon «Nå er det mer slik at vi tør å snakke om ting. Ja altså før var det ikke så mye snakk om det som var vanskelig. Det var mer krangling». «Det var en god setting der en kunne ta opp ting en ellers ikke ville snakket om. Ja, for jeg tror ikke det er så mange unger som vil starte en slik samtale med foreldrene. Det er nok mye lettere å ha den plattformen og at det er noen andre til stede». Åse Sviland

Problemløsning God metode Fremmer åpenhet og konflikter løses Foreldre løste egne problem Lettere å være hjemme Mindre grad av stress letter Åse Sviland

Problemløsning «For min del tror jeg det var det at vi fikk ordnet opp i noen ting, som bosituasjonen og slike ting. Og så hadde mamma og pappa så mange krangler, om barnebidrag og slikt. De har liksom gått og klaget til oss, til meg og mine søsken og det ble liksom bedre etter dette. Det har jo blitt bedre kommunikasjon, men det har begynt å dabbe litt av nå». «Både for å få fram sine meninger på en plattform som er litt tryggere og få erfare hva foreldrene synes på en måte, uten at det fører til krangel og slikt. Jeg tror nok det er en god måte å finne en løsning som passer godt for alle parter». letter Åse Sviland

Skole Samtlige unntatt en går på skole/universitet hver dag Følelse av å gjøre det bra på skolen Problem å komme tidsnok For mye stress hjemme påvirker Opplever større grad av selvstendighet Mor hjelper Åse Sviland

Skole «Det går fint, jeg håper jeg får bra karakterer dette året. Jeg regner med at jeg gjør det bra». «Jeg har ikke dårlige karakterer, etter jul har jeg fått ganske bra karakterer, tror jeg har bare femmere og en firer». «Jeg mestrer det faglige relativt greit, det har jeg vel alltid gjort. Men det som går på det sosiale og det å gå på skolen hver dag har jeg alltid hatt vanskeligheter med, og det har ikke blitt noe særlig bedre etter dette». «Det var mye stress, det var det som var utslaget, at det var så mye stress hjemme at jeg fikk ikke gjort noe annet og det gikk ut over skolen, men det ble mindre stress, så ble det jo bedre, da var det lettere på skolen». Åse Sviland

Et eksempel Før familiebehandlingen gikk han ikke på skole, hadde ingen form for sysselsetting. Hadde ingen kontakt med venner. Hadde ingen struktur på dagene. Nå går han på skolen hver dag, snakker med venner og ser viktigheten av daglige rutiner og aktiviteter. Han har struktur på dagene sine og han liker det. Åse Sviland

Sosialt Alle unntatt en hadde flere venner og hadde alltid hatt det Noen hadde kjæreste Stress hindrer Venner på nett Skifte av venner Åse Sviland

Sosialt «Nei det var egentlig ganske greit, jeg har aldri hatt så kjempestore problemer med det, men på den tiden, altså viss jeg var veldig stresset, så var det mindre sosiale greier». «I den perioden der ting begynte å gå gale, så var jeg med helt feil folk, jeg var i et veldig dårlig miljø med folk som tok veldig feil valg, og ble påvirket av de valgene til å ta dårlige valg selv». «Ja nå har jeg skikkelige venner som jeg tenker er verdt å ta vare på. Som ikke bare tapper meg for energi, men som gir meg noe tilbake». Åse Sviland

Sosialt Negative symptomer kan hindre ungdommen i å være sammen med venner Svikt i sosiale ferdigheter Vanskelig å prøve nye ting sosialt Personlig utvikling Mere fleksibel Familieselskaper Bedre mestring Åse Sviland

Funnenes betydning Ungdommene setter pris på Hvem som utvikler psykose? Bedre mestring av skole- og sosial funksjon Hele familien får det bedre sammen Samsvar med annen forskning (Welsh & Tiffin,2012, O`Brien et al, 2014, Schlosser et al, 2010 og 2012) Åse Sviland

Takk for oppmerksomheten aase.karin.sviland@sus.no Åse Sviland