Skriverammer og stillasbygging i historiefaget

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Muntlig eksamen i historie
Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning
VFL i klasserommet Har ikke VFL absolutt hele tiden. Men alle lærere har en tanke om hva man ønsker å oppnå med undervisningen. Det er jo dette som er.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
EN LITEN JULE HILSEN FRA LAR-NETT NORGE
Rett på sak.
Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Retorikk og tekstanalyse
KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven , med.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Å skrive en sakpreget tekst
Historiefaget i skolen
Fredagstimen Jeg har veldig dårlig stemme i dag, så jeg skriver instruksjoner for timene her. I dag skal vi jobbe i grupper fram mot en muntlig framføring.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Forskjeller på tale og skrift
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Muntlige presentasjoner
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Hva er en artikkel?.
Matematikkundervisning - noen tanker Christin Borge PPU, Høgskolen i Vestfold Våren 2006.
TIDSLINJER 1.
Læreplanen Historie Vg2.
Strategier og kompetanse
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Resonnerende tekst.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Leseprosjekt VG1.
Artikkel.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Informasjon om eksamen
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Utskrift av presentasjonen:

Skriverammer og stillasbygging i historiefaget Perspektivers historiekveld 28/5-15 Anders H. Nes

Hva er skriverammer og stillaser? Skriverammer er støttestrukturer som synliggjør for elevene hvordan den ferdige teksten kan se ut.  Å gi rammer for skriving handler om å gi elevene modeller for tekstene de selv skal skrive gjennom å bruke eksempeltekster, modellere skriveprosessen og å ta i bruk skriverammer. Fra skrivesenteret.no

Eksempler fra skrivesenteret

Andre varianter Til diskusjon

Kurs I bok: Å arbeide med kilder Å lage en problemstilling Å forklare historiske hendelser Å presentere en historisk person Å skrive en artikkel i historiefaget På nett: Å lage en god muntlig framføring Å lykkes med muntlig eksamen Å jobbe med lokalhistorie Å jobbe med egen families historie Å bruke historisk tallmateriale

Modelltekster

Rammer i oppgaver? Eksempel på to typer oppgaver: Lag en presentasjon om imperialismen. Velg presentasjonsform selv. Tenk deg at du skal lage en muntlig presentasjon med tittel «Sivilisering: The White Man's Burden». Hvordan vil du innlede om emnet? Skriv innledningen. Husk at innledningen både skal vekke interesse og samtidig si noe om emnet for presentasjonen. Ta gjerne utgangspunkt i spørsmålene under. Hvor er tittelen hentet fra, og hvorfor er akkurat denne tittelen brukt? Hva er egentlig «den hvite manns byrde», og hva kjennetegner idegrunnlaget den har sitt utspring i? Hvordan foregikk den såkalte siviliseringen? Hvordan ble den oppfattet av afrikanerne? Kan tanken om «den hvite manns byrde» forstås i dag?

Rammer i oppgaver forts. Å begrunne Fordi-setninger

Muntlig? «Argumentasjonsduk»

Oppsummeringer? Se www.gyldendal.no/perspektiver for andre typer oppsummeringer For eksempel: Historiespillet Oppsummering med SPØKT Oppsummering med problemstillinger Oppsummeringer med tankekart Oppsummeringer med «Hvem skal ut?»