Hva kan gjøres for å styrke sentrums attraktivitet som etableringsarena for handel og service? Sentrumskonferansen - VITALISERING AV SENTRUM Sandefjord.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

Siri Ommedal Forum for Sandnes Sunn by 11.sept.2012
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Foto: Helén Eliassen Sentrumsutvikling – samarbeid med næringslivet Kathrine Strømmen Koordinator møte Framtidens byer 25.august
”Et felles løft for breddeidretten i Stavanger”
Overordnede føringer – arealplan Innspill fra næringslivet i Sarpsborg • Sunn vekst Nærings- og arbeidsplassutvikling må være fokus og drivkraft også i.
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
Hvorfor måle redaksjonell kvalitet?
Hva er Smart™.
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og næringsliv i Drammen sentrum.
Et urbant bysentrum i Groruddalen
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Den Norske Revisorforenings fagkonferanse – Geilo 1. september 2002 KAN VI STOLE PÅ DE REVIDERTE REGNSKAPENE – OG HVEM BØR TA ANSVARET FOR HVA? Kredittilsynsdirektør.
Johannes Skaar, Innovasjon Norge
Generelt om Randaberg Kommunen
Norsk Sentrumsforum(NSF) • NSF berømmer arbeidet som er gjort for å utvikle, vitalisere og markedsføre norske byer og tettsteder. • De fleste sentrumsorganisasjoner.
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
En utbyggers perspektiv
Ungdomstrinn i utvikling
ELEVRÅDET OG OLWEUSPROGRAMMET.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
RNNS – fase 7 kvalitativ del Feltarbeid/datainnsamling på to innretninger med utgangspunkt i brønnserviceselskaper Tema : Hvordan grensesnitt mellom operatør/entreprenør/hovedbedrift(reder)
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og servicenæringen i Drammen sentrum.
Kontaktutvalget 21. november 2011 Hans-Petter Tonum, daglig leder i DNF Næringsutvikling videre – med vekt på sentrum.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
E.C. Dahls Eiendom AS ble etablert i 1986, og eier helt eller delvis et 50-talls eiendommer i Trondheim sentrum. Selskapet er en langsiktig eiendomsaktør.
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Noen skeive blikk på byutvikling. Er vi i det hele tatt på ballen?
Hvorfor BID? Om den videre prosessen.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Presentasjon Sentrumshandelen Per Øyvind Mørk, Daglig leder.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
Planlegge og prioritere tiltak
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
Årsmøte Modum Næringsråd Modum Næringsråd Vi skal bidra til at bedrifter og næringsdrivende i Modum har best mulig rammebetingelser og utviklingsmuligheter.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
DET NASJONALE MILJØ- OG KLIMAPROSJEKTET Steinar Marthinsen, viseadministrerende direktør Helse Sør-Øst RHF.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
° Buskerudbyen_P | Buskerudbyen – parkering Presentasjon av sluttrapport - november 2010 Bjørn Haakenaasen 1.
Angvik Eiendom. Lokal verdiskaping siden 1881 ■ Angvik selskapene viderefører en gammel handels -og industri historie fra Angvik på Nordmøre. ■ Jon og.
SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Evaluering av strategien "På vei til egen bolig"
Utskrift av presentasjonen:

Hva kan gjøres for å styrke sentrums attraktivitet som etableringsarena for handel og service? Sentrumskonferansen - VITALISERING AV SENTRUM Sandefjord oktober 2014 Kjersti Visnes Øksenholt Forsker

Side Oppgaven  Hensikt: Fremskaffe kunnskap, anbefalinger og gode eksempler for en faktabasert, målrettet og langsiktig politikk for å styrke sentrum som en attraktiv etableringsarena for handel og service  Oppgaver:  Kartlegge og analysere hva som hemmer og hva som fremmer en slik utvikling  Kartlegge og analysere eksisterende og planlagt samarbeid om sentrumsutvikling og sentrumshandel  Gi konkrete anbefalinger som kan danne grunnlag for utvikling og gjennomføring av ny politikk 2

Side Fokus i arbeidet 3 Folk i sentrum Handel i sentrum  Oversiktsplanlegging, arealutvikling  Lokalisering og dimensjonering av ekstern handel  Fysisk utvikling av sentrum, drift og vedlikehold, parkering  Aktiviteter, liv  Annet

Side Fokus i arbeidet  Hva skal til for at handel og service som trekker mye folk skal velge å lokalisere seg i sentrum?  Gårdeiernes ansvar og innsats  Samarbeid mellom aktørene  Aktørenes handlingsrom  Anbefalinger 4 Folk i sentrum Handel i sentrum

Side Hva har vi gjort?  Casestudier: Hamar, Drammen, Asker, Mosjøen  Byer med bevisst satsing på sentrumsutvikling, hvor gårdeiere har jobbet aktivt, ulike kontekster og måter å jobbe på  Intervjuer med kommuner, store gårdeiere og sentrumsforeninger  Spørreundersøkelse  til 63 kommuner ved plansjefer (54 % svart)  til 42 sentrumsforeninger (60 % svart) 5

Side Kort om casene  Hamar:  Sentrum går dårlig, snuoperasjon må til  Politiske engasjement, aktivt samarbeid og mye innsats i 10 år  Mange gårdeiere, noen store har dannet gårdeierselskap  Stor diskusjon om nytt kjøpesenter ved sentrum 6  Drammen:  Opplever å ha fått til mye i sentrum  Store forbedringer i byen siste 25 år  Langvarig offentlig-privat samarbeid gjennom ‘Byen vår Drammen’  Opplever at kjøpesentrene i sentrum er viktig og bra

Side Kort om casene  Asker:  Kjøpesenter godt integrert i/med sentrum  Offentlige og private aktører jobber godt sammen  Én gårdeier eier store deler av eiendomsmassen  Større grad av koordinering og styring av butikkmiks, åpningstider, mv. 7  Mosjøen  Fire store gårdeiere har gått sammen for å danne et felles AS, tidlig fase  Gårdeierne jobber for å få kommunen med på laget

Side Ting som fungerer og må videreføres  Fysisk miljø  Korte gangavstander og gode gåmiljø  Drift og vedlikehold  (Kjøpesenter i sentrum)  Bredt og variert tilbud i sentrum  Tilgjengelighet  Parkeringstilgjengelighet 8 Foto: Sandefjord Byen Vår AS

Side De viktigste betingelsene for å lykkes  Politisk engasjement  Kommunalt ansvar  Holdninger blant sentrale aktører  God kunnskap  Godt samarbeid 9

Side Hva hemmer at sentrum blir en mer attraktiv etableringsarena?  En fragmentert gårdeierstruktur  Manglende samarbeid  Dyrt og vanskelig med utleie  Konkurranse fra handel utenfor sentrum  Feil utvikling av boliger og arbeidsplasser 10

Side Hva er de største utfordringene for å sikre at sentrum i din kommune blir et mer attraktivt sted å etablere seg? SvaralternativKommunerSentrumsfor. Konkurranse fra handel utenfor sentrum70 %64 % En fragmentert gårdeierstruktur70 %56 % Manglende samarbeid mellom aktørene49 %52 % Vanskelig for bedrifter å finne egnede lokaler30 %8 % Lite profesjonelle og kunnskapsrike gårdeiere27 %40 % Boliger og arbeidspl. ligger ikke i/ ved sentrum27 %20 % Manglende politisk engasjement24 %36 % Manglende kunnskap i kommunen24 %40 % Sentrum er lite trivelig9 %4 % Drift og vedlikehold er for dårlig12 %24 % For dårlige parkeringsmulighetene i sentrum6 %16 % K. satser ikke på å bedre rammebetingelsene0 %32 % 11

Side Hvorfor er ikke sentrum attraktivt?  Kjøpesentrene - fremstår som mer attraktivt  Sentrum - fragmentert gårdeierstruktur  Vanskelig å ta rede på når attraktive lokaler kan bli ledige, priser, kontraktsformer, mv.  Vanskelig å påvirke butikkmiks, åpningstider eller annet i området som helhet 12

Side En fragmentert gårdeierstruktur  Dårligere muligheter for eiendomsutvikling på tvers av eiendomsgrenser  Dårligere muligheter for å kunne tilby egnede lokaler til leietakere  Manglende mottaksapparat for å profilere seg overfor leietakere og forhandle med dem  Reduserte muligheter for strukturering og profilering av handelstilbudet  Reduserte muligheter for å nå gjennom i dialog med kommunen om sentrumsutvikling 13

Side Fire modeller for organisering av gårdeiere  Samarbeid (Drammen)  Uavhengige gårdeiere samarbeider om å utvikle eiendommer, slå sammen lokaler, strukturere og organisere handelen, og ha felles dialog mot kommunen, mv.  Gårdeierselskap (Hamar)  Flere gårdeiere danner et gårdeierselskap (AS), som er kontaktpunkt for leietakere, forvalter og markedsfører handelsarealene og setter betingelser som bidrar til strukturering og profilering, mv. Gårdeierne eier fortsatt sine gårder.  Felles aksjeselskap (Mosjøen)  Flere gårdeiere legger sine eiendommer inn i et felles aksjeselskap, som eier, utvikler og forvalter eiendommene, og som er kontaktpunkt for leietakere, styrer forvaltning, markedsføring, utleie, betingelser, mv.  Én stor eller få store eiere (Asker)  Én eller få gårdeiere har kontroll over store deler av eiendomsmassen gjennom oppkjøp og langsiktige leieavtaler, og styrer eiendomsutvikling, forvaltning, markedsføring, utleie, betingelser, mv. 14

Side Potensialet i de ulike modellene 15 UtfordringerEiendoms- utvikling Egnede lokaler Mottaks- apparat Strukturering, profilering Dialog med kommunen SamarbeidMiddelsLite Middels GårdeierselskapMiddels Stort Felles aksjeselskap Stort Én eller få store eiere Meget stort

Side Færre og større gårdeiere – hvordan få til dette?  Regionale og sentrale myndigheter utvikler og formidler verktøy og kunnskap som kan lette konsolideringen av gårdeierskapet  Det bør opprettes en tilskuddsordning  Kommunene har en ledende rolle i arbeidet 16

Side Færre og større gårdeiere – konsekvenser?  Har det noen uintenderte negative konsekvenser at sentrum styres av færre personer eller selskaper enn i dag?  Dette er et spørsmål som må diskuteres videre. Hvis sentrum skal vinne kampen mot kjøpesentrene om de mest attraktive handels- og servicebedriftene, er vår konklusjon likevel at det krever en konsolidering av gårdeierskapet i de mest sentrale delene av sentrum. 17

Side Takk for oppmerksomheten! 18