Hvorfor MAKKERSKAP? Hanne Gry og Katinka. Målsettingen for Makkerskap Å skape et inkluderende klasserom der færre elever skal oppleve at de faller utenfor.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inkludering i skole og fritid
Advertisements

Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Ue.no Energi for framtida Gründercamp for videregående skole FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Noen utfordringer for skolene
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
KLASSELEDELSE.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Generelle tiltak og forebygging
Forventninger til oss som skole:
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Smi skolen Rektorgruppe øst: utfordringer i videregående skole, Kristiansandsregionen Vennesla videregående skole.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Tidlig innsats i matematikk
Kampen skole Vår visjon:
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Velkommen til et nytt skoleår!
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
Samarbeid med NAV for elever med store funksjonsnedsettelser ved Steinkjer videregående skole.
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
TE - ISP-UIO 1 Klasseledelse Hva veit vi? Hva tror vi? Erfaringsbasert viten.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Slåtthaug ungdomsskole
Pedagogikk og elevkunnskap
L ÆRINGSMILJØUTVIKLING ETTER RENDALSMODELLEN Praktisk arbeid og entreprenørskap.
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
KLASSELEDELSE.
Hva er viktig for elevers læring?
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
Møte for foresatte ved Eikeli vgs 13. januar 2015 Skoleprogrammet VIP, Vestre Viken HF Ved Mia Iversen og Espen Hansen.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Geiranger. Go Campus Hjelpe unge med psykiske helseplager i overgangen mellom videregående og høyskole/ universitet.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2012 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
VIP-Makkerskap ved AVGS Erfaringer i Elevtjenesten Ungdata Videregående skole i Kristiansund Forskning - Sintef/NTNU 2014 HVORFOR.
KLASSELEDELSE Rakel K. Rohde Næss. Kilder:  Hilde Damsgaard (2007) ”Når hver time teller”  Gunn Imsen (2006) Lærerens Verden (kap 15)  Åse Strandbu.
Opplæring i VIP-makkerskap
Skolemakkerskap (eller VIP-makkerskap)
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Aktiv skolestart skoleåret 2017 / 2018
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Bli elevmentor i Drømmeskolen!
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Sosial kompetanse og psykisk helse.
«Den gode timen på Saltvern»
Møte for foresatte Vg
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Vår skole på Fornebulandet
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte om
Utskrift av presentasjonen:

Hvorfor MAKKERSKAP? Hanne Gry og Katinka

Målsettingen for Makkerskap Å skape et inkluderende klasserom der færre elever skal oppleve at de faller utenfor.

Konsekvenser av ensomhet Lav selvtillit Skepsis, mistro for andre Manglende sosial kompetanse, skjønner ikke «kodene» Manglende viten/ kunnskap/ erfaring med det vanlige ungdomsliv Ikke gode på bruke sitt nettverk, forventer nei Stressreaksjoner i kroppen

Makkerskap skal bidra til 3T – Tidligere Tettere og Tryggere En mykere overgang til videregående skole At elevene blir kjent med flere i klassen Å øke elevers sosiale kompetanse – Lærer-elev relasjoner – Elev-elev relasjoner – Tydeliggjøring av ansvar for eget klassemiljø.

Makkerskap skal bidra til Å skape struktur i klassen Å skape forutsigbarhet i undervisningen – Samarbeid i grupper lettere å planlegge Å komme mer effektivt i gang med arbeidet. – 6 minutter av hver time, hver dag til tull, tøys og uro blir fire undervisningstimer i uken

Makkerskap skal bidra til Å skape gode arbeidsrelasjoner som øker læringstrykket – Klassen som læringsfellesskap Ansvarliggjøring av elevene. – Ansvar for papir

Hvorfor MAKKERSKAP? Hvordan skolen favner og mestrer mangfoldet blant elever, bidrar til Deltakelse Tilhørighet Mestring Psykiske vansker er hyppigste årsak til avbrudd på videregående NIFUStep 10/11 Oppfølgingstjenesten 2012/13

Hvorfor MAKKERSKAP? Inkludering og psykisk helse (Ogden, 2014) Forebygging av ensomhet og utenforskap Læringsmiljø Et verktøy i klasseledelse-verktøykassa – Betydningen av skolestart

Hvorfor MAKKERSKAP? Et verktøy for å komme godt i gang med det som er viktig – opplæringen

Hvorfor skal vi styre gruppedannelser i klassen? Er de ikke for gamle for sånt? Mobbeombudet i Buskerud sier «tydelig klasseledelse gir dårligere grobunn for mobbing» Elevene bruker mye energi på nettverksbygging i timene og «scanne» det sosiale som skjer

Hvorfor skal vi styre gruppedannelser i klassen? Den gode kollega – – forberedelse til arbeidslivet – læreplanens generelle del Det er bedre å bli sett, selv om en voksen har bedt noen om å se, enn å ikke bli sett i det hele tatt.

Tydelige voksne skaper trygghet – også når du er 16, 17, 18 eller 19 år