Info om barn og begreper

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Advertisements

Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
En aksjon i regi av NLB. Leseglede er en unik opplevelse som alle bør kunne ta del i.
Denne presentasjonen er en del av Foreldrepulsen ® - Kan kun benyttes av infoREGI kunder Spørmål rettes til Foreldrepulsen ®
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
STASJONSUNDERVISNING
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Språksystem og språkbruk
Praksislærermøte GLSM-praksis
Forskjeller på tale og skrift
VÅLER FOLKEBIBLIOTEK Eva Øiseth Wenstad ”Lesestund er kosestund” - et samarbeidsprosjekt på tvers i kommunen.
Morgenaktiviteter Gul avdeling Barna har blitt kjent med ulike rytmeinstrumeneter på noen av morgenaktiviteter. Målsettingene ved dette er at barna skal:
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
det første ordforrådet
Kjennetegn og følgevansker
”NORSK RETTSKRIVING 1” Stemt og ustemt konsonant
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Språk og leseplan 1.trinn Innlandet skole
Alternativ leseopplæring Aslaug Moltubakk
Tiltak for barn med språkvansker Unni Espenakk 07
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
VELKOMMEN TIL TEMAKVELD PÅ 1. TRINN
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
INTRO GRAMMATIKK A1A/B
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
SPRÅK En kort presentasjon av språkutvikling og språkmiljø i vår barnehage. Tale Språkproduksjon Språkforståelse - Verbal - Ikke verbal Underliggende evner.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Skriveopplæringen på 1.trinn Sørbø skole 2015/2016.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Språkløyper i Mylingen barnehage
Velkommen til foreldremøte i 2a
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
Lyrikk og poetisk språk
Les og skriv 3.
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Utskrift av presentasjonen:

Info om barn og begreper Ca. 8 – 10 mnd : det første ordet Ca. 4 år : 1500 ord Ca. 7 år : fullt utviklet setnings-bygging (ideelt m/språkstimulering)

MÅLSETTING Å øke elevens aktive ordforråd

Begrepsinnlæring, - en del av en større helhet Generelle språkstimulerende øvelser Øvelser i språklig bevissthet Motoriske-/sansemotoriske øvelser Direkte leseinnlæring: a) bokstavinnlæring b) syntesen c) begrepsinnlæring d) setningslæring

Begrepsinnlæring og leseinnlæring Forutsetning for vellykket leseinnlæring: Elevene må kunne begrepene for de ordene som skal læres. Begrepskunnskap: Sterkeste motiverende faktor for en effektiv leseinnlæring. Når ord er lært som ordbilde, vil eleven ALDRI senere bruke syntese fordi innlæring ALLTID skjer rasjonelt.

4 forhold av betydning ved valg av de første begrepene: Vent med ord m/plosiver (b-p, k-g, t-d) og ikke-syngbare konsonanter. Lett les- og uttalbare(to-,tre-firelydsord) med konsonantforbindelsen: konsonant – vokal – konsonant – vokal. Relevant ordvalg, og de trykte ordene må bli gj.gått og innlært på forhånd. Ordvalget må være affektivt nøytralt.

De første begrepene: Ordgrupper som må læres tidlig: - slektskapsord - ord for kroppsdeler - ord for mat - ord for dyr Dette må kunnes godt før utvidelse av ordforrådet finner sted.

Ord sett fra barnets ståsted Ord er i starten generelle for alle barn (differensieres ikke). ”Stol” = alle typer stoler, ”bil” = alle typer biler, ”mat” = alt som kan spises. Alle barn må oppleve begrep brukt i meningsfylte sammenhenger.

Begynnerboka må inneholde Bokstaver i logisk rekkefølge i forhold til det å lære enkle ord. Tekster som tar ordene i bruk etter hvert som nødvendige bokstaver/lyder er lært. Klare, enkle bokstaver med gode, støttende tegninger+plakater av tegninger til oppheng. Ark med bokstaver som kan klippes ut, slik at elevene kan bruke dem til ”å skrive” ord med, - ord de selv har muligheten for å lese.

Begynnerboka forts.. Tekstsider etter at noen bokstaver er innlært slik at nybegynnere kan roe seg med noe kjent før nye utfordringer strømmer på. ”Kjellertekster” nederst på enkelte sider. (Må gi utfordringer til de som kan lese). Supplere med bøker hvor skriving tas i bruk, - skriving en naturlig vei inn i lesingens verden.

Begrepstrening Bildearkiv med nye ord delt inn i ordklasser samt bevisstgjøre ordklasser (verb = gjøre-ord, substantiv = tingord, adj. = ser-ut-ord) Bevisstgjøre lange / korte ord (”hus” er et kort ord med stort å se på) (”knappenål” er et langt ord med lite å se på) Bevisstgjøre sammensatte ord ved å la elevene ”hete” ordene.

Lek i begrepstreningen Lotto m/bilde av begreper (legg/navngi) Memory (som lotto) Kortspill (finne par av ordbilder) Ordgjetteleker (en elev forklarer hvordan en ting ser ut – en annen elev gjetter hvilket ord som menes) Alle typer rollespill.

Multisensorisk begrepstrening Høreområdet Lage – skriveområdet Uttaleområdet Synsområdet