Samfunnsvitenskapelig metode Ungdomskunnskap 2009/2010 Høgskolen i Vestfold Arnbjørg Engenes
Målsetning for første uke: Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode Grunnleggende begrepsforståelse Relevant mht FoU-oppgave: ALLE skal formulere minst ett ønsketema i løpet av uka reklame vi kan starte gruppedanningen. FOKUS: Tema og problemstillinger!
NB! Hvordan bruke metodelitteratur? Om pensum Knut Halvorsen (2008): Å forske på samfunnet. Oslo: Cappelen. NB! Hvordan bruke metodelitteratur?
HVA ER SAMFUNNSVITENSKAP? Sosiologi Sosialantropologi Sosialøkonomi Statsvitenskap Fagkombinasjoner stadig mer vanlig
Hva er samfunnsvitenskapelig metode? Ulike fremgangsmåter for å undersøke samfunnet Innhente opplysninger (data) Tolke opplysningene i fht teori (analyse)
Grunnbegreper Forskning = håndverk! Utvalg Variabler Teoretisk univers Empiri Kvantitative/kvalitative undersøkelser Enheter Informanter
KVANTITATIVE vs KVALITATIVE METODER Bredde og oversikt Kvantifisere Sammenlignbarhet (alle) Strukturering Nøyaktighet Dokumentasjon v/tabeller Hypotesetesting Representativ oversikt/generalisering Distanse KVALITATIV Dybde og innsikt Karakterisere Tilgjengelighet (den enkelte) Fleksibilitet Fullstendighet Illustrasjon v/sitater Hypoteseutvikling Helhetlig forståelse av det spesifikke Nærhet
METODETRIANGULERING Kombinasjon av kvantitativt og kvalitativt opplegg Gir to ulike typer innsikt Datagrunnlaget blir dypere/bredere F.eks forundersøkelser for å øke relevans Problem: ressurskrevende
NB! Ikke forveksle problemstilling med tittel! Utforming av problemstillingen: Tematisk Spørsmål Hypotese NB! Ikke forveksle problemstilling med tittel!
Klargjøring og presisering av problemstillingen Teoretisk definisjon = klart! Operasjonell definisjon = presist/nøyaktig! NB! Viktig at det er samsvar mellom dem. Pass på at dere ikke utvider problemstillingen i den operasjonelle definisjonen!
TEORETISK DEFINISJON Presisering av begreper som er utydelige eller tvetydige, fremmedord, fagbegreper etc. F.eks ”politisk aktiv”= person som er medlem av politisk parti og som deltar på politiske møter minst en gang årlig F.eks ”sosial status”= sosial anseelse og belønninger som en person nyter godt av i kraft av sin posisjon (ett kjennetegn: inntekt)
OPERASJONELL DEFINISJON Operasjonalisering Konkretisering ”Hva skal undersøkes?” (variabler) ”Hvem skal undersøkes?” (utvalg) Betydning for undersøkelsens gyldighet (validitet) Husk Umberto Eco!
Forskningsdesign Problemstillingen avgjørende! Tidsrammer! Forskningsdesign avhenger også av: Tidsrammer! Målsetting/Oppdragsgiver? Team eller individuelt arbeid? Adgang til feltet Forhåndskunnskap om feltet
Forskerrollen i kvalitative US: Åpen - Skjult Aktiv (deltagende) - Passiv (ikke-deltagende) Lik - Forskjellig Korte besøk - Lange besøk Nærhet - Distanse Selvrefleksjon!
Datainnsamling Vanligste fremgangsmåter ved kvantitative US: Spørreskjemaer Strukturerte intervjuer Eksisterende statistikk Vanligste fremgangsmåter ved kvalitative US: Intervjuer Observasjon Tekstanalyser Diskursanalyser
Praktiske råd: IDÈBOK! Prosjektplan/fremdriftsplan Metarefleksjon underveis – NB! Notater!
FØRFORSTÅELSE Førforståelse forståelse DEN HERMENEUTISKE SIRKEL
PERSPEKTIVBEVISSTHET TABU: ”Gudeblikk” NB! Objektive sannheter finnes ikke innenfor samfunnsvitenskapene! Viktig å bli bevisst - og være tydelig - på eget ståsted!
Utforming av problemstilling & forskningsdesign Heller si mye om lite enn lite om mye! Problemstillingen avgjør metode (kvalitativ/kvantitativ) - og forskningsdesign (bl.a hvordan innhente data, fra hvem, til hva?)
Meldeplikt NSD: Norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste AS (Personvernombudet for forskning) Melding skal sendes senest 30 dager før datainnsamlingen skal starte Meldeskjemaet finner dere på www.nsd.uib.no/personvern
Andre nyttige metodebøker: Jette Fog (2004): Med samtalen som udgangspunkt: det kvalitative forskningsinterview. København: Akademisk forlag. Anne Ryen (2002): Det kvalitative intervjuet. Fra vitenskapsteori til feltarbeid. Bergen: Fagbokforlaget. Dag Album (1996): Nære fremmede: pasientkulturen i sykehus. Oslo: TANO. Karin Widerberg (2001): Historien om et kvalitativt forskningsprosjekt: en alternativ lærebok. Oslo: Universitetsforlaget. Tove Thagaard (2003): Systematikk og innlevelse: en innføring i kvalitativ metode. Bergen: Fagbokforlaget. Katrine Fangen (2004): Deltagende observasjon. Bergen: Fagbokforlaget