Samfunnsvitenskapelig metode Ungdomskunnskap 2009/2010

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Forstå bruk og datainnsamling
Kvantitativ forskning
INTERVJU SOM METODE VEKS II
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Kvalitativ metode i markedsforskning
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Den nysgjerrige student: aktiv bidragsyter - ikke passiv mottaker Hva kreves?
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Om kunnskapskonstruksjon i en aksjonsforskningstilnærming
STRATEGIER FOR DATAKOMBINASJONER
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
OBSERVASJON AV AKTØRER
Øystein Pedersen Dahlen
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Masterskolen 2015: Introduksjon
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Kvalitative forskningsmetoder
BARNAS BARNEVERN 2020.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Oppsummerende kommentarer til Masterskolen Dag Wiese Schartum.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Kartlegging og observasjon 2008 Tone Sunde. OBSERVASJON er et bindeledd som kobler teoretisk innsikt til praktisk erfaring (Gunnestad s 77)
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Om metoder Skolevurderingsprosessen Om metode «Før jeg ved, hvad jeg skal undersøge, kan jeg ikke vide, hvordan jeg skal gjøre det» (Jette Fog, 1979)
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
1 Met 9810: Metodefilosofi og utredningsmetodikk Eksplorativt design tirsdag 14. mars 2000 Tor Morten Løland.
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Kvalitative og kvantitative metoder
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Brukbarhetstesting og feltstudier
Undersøke bruk Kapittel 7
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Forslag til felles MA-struktur
Undersøke bruk Kapittel 7
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Gjennomgang før eksamen
Utskrift av presentasjonen:

Samfunnsvitenskapelig metode Ungdomskunnskap 2009/2010 Høgskolen i Vestfold Arnbjørg Engenes

Målsetning for første uke: Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode Grunnleggende begrepsforståelse Relevant mht FoU-oppgave: ALLE skal formulere minst ett ønsketema i løpet av uka  reklame  vi kan starte gruppedanningen. FOKUS: Tema og problemstillinger!

NB! Hvordan bruke metodelitteratur? Om pensum Knut Halvorsen (2008): Å forske på samfunnet. Oslo: Cappelen. NB! Hvordan bruke metodelitteratur?

HVA ER SAMFUNNSVITENSKAP? Sosiologi Sosialantropologi Sosialøkonomi Statsvitenskap Fagkombinasjoner stadig mer vanlig

Hva er samfunnsvitenskapelig metode? Ulike fremgangsmåter for å undersøke samfunnet Innhente opplysninger (data) Tolke opplysningene i fht teori (analyse)

Grunnbegreper Forskning = håndverk! Utvalg Variabler Teoretisk univers Empiri Kvantitative/kvalitative undersøkelser Enheter Informanter

KVANTITATIVE vs KVALITATIVE METODER Bredde og oversikt Kvantifisere Sammenlignbarhet (alle) Strukturering Nøyaktighet Dokumentasjon v/tabeller Hypotesetesting Representativ oversikt/generalisering Distanse KVALITATIV Dybde og innsikt Karakterisere Tilgjengelighet (den enkelte) Fleksibilitet Fullstendighet Illustrasjon v/sitater Hypoteseutvikling Helhetlig forståelse av det spesifikke Nærhet

METODETRIANGULERING Kombinasjon av kvantitativt og kvalitativt opplegg Gir to ulike typer innsikt Datagrunnlaget blir dypere/bredere F.eks forundersøkelser for å øke relevans Problem: ressurskrevende

NB! Ikke forveksle problemstilling med tittel! Utforming av problemstillingen: Tematisk Spørsmål Hypotese NB! Ikke forveksle problemstilling med tittel!

Klargjøring og presisering av problemstillingen Teoretisk definisjon = klart! Operasjonell definisjon = presist/nøyaktig! NB! Viktig at det er samsvar mellom dem. Pass på at dere ikke utvider problemstillingen i den operasjonelle definisjonen!

TEORETISK DEFINISJON Presisering av begreper som er utydelige eller tvetydige, fremmedord, fagbegreper etc. F.eks ”politisk aktiv”= person som er medlem av politisk parti og som deltar på politiske møter minst en gang årlig F.eks ”sosial status”= sosial anseelse og belønninger som en person nyter godt av i kraft av sin posisjon (ett kjennetegn: inntekt)

OPERASJONELL DEFINISJON Operasjonalisering Konkretisering ”Hva skal undersøkes?” (variabler) ”Hvem skal undersøkes?” (utvalg) Betydning for undersøkelsens gyldighet (validitet) Husk Umberto Eco!

Forskningsdesign Problemstillingen avgjørende! Tidsrammer! Forskningsdesign avhenger også av: Tidsrammer! Målsetting/Oppdragsgiver? Team eller individuelt arbeid? Adgang til feltet Forhåndskunnskap om feltet

Forskerrollen i kvalitative US: Åpen - Skjult Aktiv (deltagende) - Passiv (ikke-deltagende) Lik - Forskjellig Korte besøk - Lange besøk Nærhet - Distanse Selvrefleksjon!

Datainnsamling Vanligste fremgangsmåter ved kvantitative US: Spørreskjemaer Strukturerte intervjuer Eksisterende statistikk Vanligste fremgangsmåter ved kvalitative US: Intervjuer Observasjon Tekstanalyser Diskursanalyser

Praktiske råd: IDÈBOK! Prosjektplan/fremdriftsplan Metarefleksjon underveis – NB! Notater!

FØRFORSTÅELSE Førforståelse  forståelse DEN HERMENEUTISKE SIRKEL

PERSPEKTIVBEVISSTHET TABU: ”Gudeblikk” NB! Objektive sannheter finnes ikke innenfor samfunnsvitenskapene! Viktig å bli bevisst - og være tydelig - på eget ståsted!

Utforming av problemstilling & forskningsdesign Heller si mye om lite enn lite om mye! Problemstillingen avgjør metode (kvalitativ/kvantitativ) - og forskningsdesign (bl.a hvordan innhente data, fra hvem, til hva?)

Meldeplikt NSD: Norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste AS (Personvernombudet for forskning) Melding skal sendes senest 30 dager før datainnsamlingen skal starte Meldeskjemaet finner dere på www.nsd.uib.no/personvern

Andre nyttige metodebøker: Jette Fog (2004): Med samtalen som udgangspunkt: det kvalitative forskningsinterview. København: Akademisk forlag. Anne Ryen (2002): Det kvalitative intervjuet. Fra vitenskapsteori til feltarbeid. Bergen: Fagbokforlaget. Dag Album (1996): Nære fremmede: pasientkulturen i sykehus. Oslo: TANO. Karin Widerberg (2001): Historien om et kvalitativt forskningsprosjekt: en alternativ lærebok. Oslo: Universitetsforlaget. Tove Thagaard (2003): Systematikk og innlevelse: en innføring i kvalitativ metode. Bergen: Fagbokforlaget. Katrine Fangen (2004): Deltagende observasjon. Bergen: Fagbokforlaget