Forelesning i ungdomskunnskap 20.September 2004

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldre som en reell ressurs
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
EN LITEN JULE HILSEN FRA LAR-NETT NORGE
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Foreldrekontakter Ved arbeidsutvalget i FAU Utarbeidet av Arly Hauge Presenteres onsdag av Birgitte Engestøl.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Min Møtebok Navn: ____________________________________
Mestring og forebygging av depresjon
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Samfunnet og meg – eller meg og samfunnet?
1 Utstillingsvindu for kvinner i lokalpolitikken Trøndelag Hva gjør partiene? Anne Jorid Gullbrekken og Inger Marie Bakken Miniseminar Oslo
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold
SOSIALISERING Oppdragelse: En betegnelse på forming av
Utviklingsøkologiske modell
Arbeid med ungdom i risikosonen for radikalisering
Friskere for LIVET! Hyggelig atmosfære Individuell samtale
Konferanse 2007 Psykologisk ivaretakelse av familier med barn med alvorlig progredierende nevromuskulær sykdom. psykolog Berit Dahle Universitetssykehuset.
Ulike pedagogiske retninger
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
Ann-K Brustad- Pårørende en ressurs. Kunnskapskilde Ann-K Brustad- Pårørende en ressurs.
Mestring og forebygging av depresjon
Hva er en foreldrekontakt?
Om familiens prosesser ved flytting og bosetting i en ny kultur.
Trinn 4 Barnets andre leveår.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Av: Anette Helene Smørdal
Utviklingsøkologisk modell 3 Fluflex 19. og 20. aug 2008
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Fritid med Bistand.
Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter
Drop-in Vennesla Kommune 3/ v=imKh51Ur3e8.
LYSTLUNDEN Horten vidergående skole. ROM – OG FUNKSJONSPROGRAM Programmet skal redegjøre for alle funksjoner i skolen, og hvilke fysiske krav som må være.
Økologisk systemperspektiv
Betydningsfulle andre / signifikante andre
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Kultur og sosialisering
Bronfenbrenners utviklingøkologi
Transaksjonsmodellen
Forelesning i Ungdomskunnskap 15. september 2004
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Samspillet med administrasjonen - respekt og tillit Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012 Å være i samme båt.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n «Ka no?» Mestring av hverdagen etter utskriving.
Om sosiologi og sosialantropologi Fagene har det menneskeskapte som studieobjekt Vi studerer sosiale fenomener = et trekk eller en side ved samfunnet Fagene.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Selvbilde og identitet
Invitasjon til Helt sjef!
Grupper.
Hvem er vi Hvorfor er vi Om demens Fokusområder Tilbud Demensplan 2020
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Skole- hjem samarbeid.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
Psykisk helse.
Invitasjon til Helt sjef!
Oppdal kommune har 6975 Innbyggere 1620 av disse er barn og unge
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Oppdal kommune har 6975 Innbyggere 1620 av disse er barn og unge
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Forelesning i ungdomskunnskap 20.September 2004 Bronfenbrenner Forelesning i ungdomskunnskap 20.September 2004

Urie Bronfenbrenner 1917- Professor emeritus Cornell University, NY Født i Moskva Utviklingspsykolog Interesser: barnets utvikling http://www.human.cornell.edu/faculty/facultybio.cfm?netid=ub11&facs=1

Fokus Helhet i menneskelig utvikling Møter med andre mennesker former oss og bidrar til utvikling Barns oppvekstmiljø grunnlag for utvikling Posisjon i ulike miljøer avhenger av: Rolle i gruppa Relasjoner til gruppa eller personer i den Aktiviteter – hva som skjer i gruppa

Modell

Mikrosystemet Samhandling mellom to personer Nære personer: familie, venner 3 Dyader: Observasjonsdyade – se og gjøre Samhandlingsdyade – gjøre sammen Primærdyade – allianse av tanker og følelser 2 roller: Rolle som barnet/ungdommen går inn i Rollemodell

Mesonivå Møte mellom to eller flere mikrosystemer Eks. hjem og skole Meso-relasjoner på ulike måter: Geografisk nærhet (naboskap, foreninger) Overlapping (skolevenner på besøk) Ikke-fysisk (telefon, skriftlig, Internet) Pendling (eks. besøk på ulike arenaer) LEON-prinsippet – laveste effektive omsorgsnivå

Eksonivå Ikke være-steder Systemnivå Indirekte betydning Eks. vedtak i kommunestyret, endringer i foreldres arbeid, farlig skolevei

Makronivå Samfunnsnivå Globalt nivå Samfunnets verdigrunnlag, klassestruktur, ideologi, lover, politikk Måter å organisere samfunnet på Preger de andre nivåene

Økologiske overganger ”En økologisk overgang finner sted når en persons posisjon i det økologiske miljø endres som resultat av en forandring i rolle, setting eller begge.” Bø 2000;172 Eks. skilsmisse, flytting Metode og analysemåte for å kartlegge en vanskelig livssituasjon og vei ut av denne Bø, Inge (2000): Barnet og de andre. Universitetsforlaget, Oslo.