Forelesning i ungdomskunnskap 20.September 2004 Bronfenbrenner Forelesning i ungdomskunnskap 20.September 2004
Urie Bronfenbrenner 1917- Professor emeritus Cornell University, NY Født i Moskva Utviklingspsykolog Interesser: barnets utvikling http://www.human.cornell.edu/faculty/facultybio.cfm?netid=ub11&facs=1
Fokus Helhet i menneskelig utvikling Møter med andre mennesker former oss og bidrar til utvikling Barns oppvekstmiljø grunnlag for utvikling Posisjon i ulike miljøer avhenger av: Rolle i gruppa Relasjoner til gruppa eller personer i den Aktiviteter – hva som skjer i gruppa
Modell
Mikrosystemet Samhandling mellom to personer Nære personer: familie, venner 3 Dyader: Observasjonsdyade – se og gjøre Samhandlingsdyade – gjøre sammen Primærdyade – allianse av tanker og følelser 2 roller: Rolle som barnet/ungdommen går inn i Rollemodell
Mesonivå Møte mellom to eller flere mikrosystemer Eks. hjem og skole Meso-relasjoner på ulike måter: Geografisk nærhet (naboskap, foreninger) Overlapping (skolevenner på besøk) Ikke-fysisk (telefon, skriftlig, Internet) Pendling (eks. besøk på ulike arenaer) LEON-prinsippet – laveste effektive omsorgsnivå
Eksonivå Ikke være-steder Systemnivå Indirekte betydning Eks. vedtak i kommunestyret, endringer i foreldres arbeid, farlig skolevei
Makronivå Samfunnsnivå Globalt nivå Samfunnets verdigrunnlag, klassestruktur, ideologi, lover, politikk Måter å organisere samfunnet på Preger de andre nivåene
Økologiske overganger ”En økologisk overgang finner sted når en persons posisjon i det økologiske miljø endres som resultat av en forandring i rolle, setting eller begge.” Bø 2000;172 Eks. skilsmisse, flytting Metode og analysemåte for å kartlegge en vanskelig livssituasjon og vei ut av denne Bø, Inge (2000): Barnet og de andre. Universitetsforlaget, Oslo.