Laste ned presentasjonen
1
Ulike pedagogiske retninger
Utviklingsøkologisk modell Vekstmodellen Dialogmodellen Dannelsesmodellen Mål-middel modellen
2
Dannelsesmodellen Humanistisk retning Åndelige krefter
Aktivt, tenkende, villig, handlende Likeverdige parter Kultur Manipulere Menneskets personlighet Arbeidsmåter og metoder
3
Vekstmodellen Idéhistorisk: Learning by doing
Friedrich Fröbel Jean-Jacques Rousseau Learning by doing Inspirasjon fra ulike psykologiske retninger Pedagogens oppgave Innvirkning Negativt(?)
4
Mål-middel modellen En målrettet prosess Grundig planlegging
Et nyttig og velfungerende menneske Pedagogens ansvar Johan Friedrich Herbart Ralph.W.Tyler Vesentlig viten Hvilke behov barn har og hvordan de utvikler seg Hvordan barn lærer mest effektivt Hva som er godt og viktig for barnet å lære
5
Dialogmodellen Likeverdighet Aktive Dialog Gjensidighet Idéhistorisk:
Sokrates Martin Buber
6
Forts. dialogmodellen Barnstugeutredningen Møtepedagogikk
Kritisk eller frigjørende pedagogikk
7
Utviklingsøkologisk modell
Mikronivået Mesonivået Eksonivået Makronivået
8
Oppsummering Dannelsesmodellen Vekstmodellen Mål-middel modellen
Dialogmodellen Utviklingsøkologisk modell
9
En STOR aplaus til prosjektdeltakerne:
Marit Trude Lise-Lotte og Tommy
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.