Engelsk for dyslektikere

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
i:SEE Conceptual Learning DA
Advertisements

Bokpresentasjon Stavanger
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
En innføring i spillet: Lag En Setning
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
DYSLEKSI OG DYSKALKULI
Leksehjelp En presentasjon av:. • Hvordan skal jeg hjelpe barnet mitt med leksene? • Hva er skolen sitt ansvar?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
UU av powerpoint, pdf og nettsider
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
- der du vokser som menneske Internasjonal engelsk - tilbys i Vg2 og Vg3 Samfunnsfaglig engelsk * Engelsk litteratur og kultur * * Bygger på faget internasjonal.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Vurdering av pedagogisk programvare
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Kjennetegn og følgevansker
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
RUD SKOLE Informasjon i fra SFO Læresituasjon.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Alternativ leseopplæring Aslaug Moltubakk
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Skole/hjem samarbeid.
Misjon – å krysse grenser
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Lesing og lesestrategier
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Info om barn og begreper
S TILLER TØFFERE KRAV TIL SKOLEELEVENE Side
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Engelsk på 4.tr - og mellomtrinnet Helene Vestli Hellemyr skole 10.sept-15.
LESEOPPLÆRING Presentasjon på foreldremøte på TBU
Skriveopplæringen på 1.trinn Sørbø skole 2015/2016.
Nattverd – del 1 Matt Mens de nå holdt måltid, tok Jesus et brød, ba velsignelsesbønnen* og brøt det, ga disiplene og sa: Ta, et! Dette er.
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
Engelsk på 4.tr Helene Vestli Hellemyr skole 8.sept-16.
Studieteknikk Bison.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Type: Preken Emne: Bønn for unådde Tekst: Joh Sanger før:
Grammatikkurs Engelsk 9. trinn
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Using nursery rhymes and songs
Godt grep – presentasjon
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Jeg syns.
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Utskrift av presentasjonen:

Engelsk for dyslektikere 4.Februar 2008 Sogndal

Begynneropplæringen Være talespråkbasert Ha innhold fra hverdagen Ha mye billedstøtte Ha korte sekvenser Bygge på overinnlæring og gjentagelse Lytte før vi snakker Imitasjon før produksjon Snakke før vi leser Lese før vi skriver Bygge på læring av grammatikk i bruk (funksjonell grammatikk)

Ghoti f i sh tough women nation

Erfaringer fra kurs i England Intensivt skrivekurs over 5 dager 6 timer pr dag Grupper på12-3 fra 12 ½ til 17 ½ To engelske lærere som ikke kunne norsk

Timeplan Læringsstiler Avslapningsøvelser Hjernegymnastikk Grammatikk Staving Skriving Lesing av bok

Læringsstiler Det ble foretatt en enkel kartlegging av elevenes læringsstil Formålet med kartleggingen var å bevisstgjøre elevene på hvilken måte de lærte Elevene fikk beskjed om både å benytte seg av sine sterke sider og å jobbe med de læringsstilene som var vanskelige

Motivasjon for å bruke flere innlæringskanaler Vi husker 20% av hva vi leser 30% av hva vi hører 40% av hva vi ser 50 % av hva vi sier 60% av hva vi gjør Og 90% av hva vi ser, hører, sier og gjør!!

Hvorfor er det fornuftig å lære seg avslapningsøvelser? Første dagen ble elevene forklart hvordan stress og angst hindrer læring Elevene ble vist bilder av aktiviteten i ulike deler av hjernen under stress og under læring Elevene øvet en ny avslapningsøvelse hver dag

Hjernegym Hver dag trente elevene en hjernegymøvelse Bakgrunnen for øvelsene er en teori om at visse fysiske øvelser gjør hjernen mer mottagelig for læring

Dyslektikere har nytte av å lære seg oppbyggingen av språket I NB! Dysleksi er en språkvanske. Hvis elevene ikke har fått med seg sentrale begreper når det gjelder språk må læreren drive begrepsinnlæring på nytt. Eleven blir hengende etter i engelsk hvis han ikke har fått med seg grunnleggende grammatikk fra norsken. Legge nivået opp i stedet for ned når vi driver med grammatikkinnlæring

Dyslektikere har nytte av å lære seg oppbyggingen av språket II Grammatikkundervisningen settes i en sammenheng Hvilken funksjon har et substantiv i en setning. Hva kan jeg uttrykke ved å bruke substantiv? Adjektivets plass i setningen – bruke adjektiv til å spisse den informasjonen jeg ønsker å gi

Grammatikk Flere av elevene hadde store hull i grammatikkkunskapene En økt med grunnleggende grammatikk hver dag Substantiv – verb – adverb – adjektiv All innlæring ble gjort for å forbrede til skriving

Eksempel med substantiv Vi kan få skrivingen vår til å bli levende og presis når vi velger det riktige substantivet storm – tempest- gale –downpour- thunderstorm-cloudburst-hailstorm-monsoon-hurricane Alt går ut på å få eleven til å se hvilke muligheter språket har til formidling

Staving Vanskelige ord: Aktiv bruk av ulike innlæringsmåter Ulik farge på ulike lyder i ordet Tegne ordet som en form Visualisere ordet

VAKT-metoden som grunnlag for å lære staving Læreren skriver ordet og leser det høyt Eleven ser nøye på ordet og uttaler det Eleven sier lydene på bokstavene mens han føler formen til hver bokstav Papiret snus og eleven skriver ordet Eleven leser ordet på nytt Eleven bruker det n Nylærte ordet i en setning

Staving Bokstavenes egenskaper Navn ”a” Lyd /a/ som i ”ant ” en form (symbol) A,a En følelse av hvordan vi skriver A,a Elevene må lære seg alle egenskapene

Alfabetet +Vokaler og konsonanter Det er 26 bokstaver i alfabetet Det er 44 lyder A, e, i, o ,u er vokale + y er noen ganger en vokal og andre ganger et konsonant. Korte vokaler sier lyden sin Apple, elephant, indian,orange, umbrella Lange vokaler sier navnet sitt Acorn,emu, iron,open, uniform

Vi skaffer oss oversikt En undersøkelse av 17000 engelske ord, viste at 84% av ordene ble stavet etter regulær stavemåte. Lær elevene hovedreglene først Words with a short wovel ending in f,l,s or z double the final konsonant.

Eksempler på nyttige staveregler When two vowels are out walking the first one does the talking No words in english ends with v exept spiv. There is always an e after v at the end of the word. When e is added at the end of the word it makes the directly preceding vowel into a long wovel which says its name. Can – cane cod – code

Bruk mnemonics til vanskelige ord Are : Are rhinos elegant? Because: Baby eats cake and uncle sells eggs. Come: Come on my elephants! Should: Should old uncle lay down?

Staving ved hjelp av stavelser Motiverende – når vi brekker ned ordet til stavelser – hver stavelse er overkommelig å stave. Lære eleven stavelsesdeling En stavelse er et ord eller en del av et ord Alle stavelser må inneholde en vokal

Mer om stavelser Vi har åpen og lukkede stavelser. Åpne stavelser ender på en konsonant og gjemmer bokstavnavnet inne i seg, det er bokstavlyden kort vokal som høres ship, hip, cat, mac, Åpne stavelser ender på en vokal og vokalen er lang. go, so,hi, Jobbe med stavelser: com-bat

Hjelp jeg må skrive Essayplanlegging f.eks Mind maps, linjær plan, the ”wh” plan Starthjelp til første ordet Ordbanker på ulike felt

There are other ways of saying ” then” Presently Shortly afterwards As it happened On the way to From that moment At once Suddenly Out of nowhere Before I knew it In a flash Finally Next After Afterwords A second later Instantly Later When As soon as It wasn`t long before At the sound of That evening The next day Before long Summer School 2006 Helen Arkell Dyslexia Centre

Praktisk hjelp til å variere språket

Alternativer til ”went”

Skriving Bygg opp teksten ved å svare på noen grunnleggende spørsmål Hvor ? Når? Hvem? Hva? Hvorfor? Hvordan ? Svar på disse spørsmålene i hele setninger så er du i gang med skrivingen

Lesing av bok som aktiv skrivestøtte Elevene leste Boka ”The Shadow on the Stairs” Elevene gjenfortalte etter hvert avsnitt med egne ord Elevene ble gjort oppmerksom på forfatterens bruk av språket og oppbygning av teksten. Sammenheng mellom kappitteloverskrifter og tekst osv. Variasjon substantiv, adjektiv, adverb

Suksessfaktorer Struktur – struktur - struktur Kunnskap om dysleksi Gi elevene hjelpemidler som staveregler, ulike ordbanker, skriveresepter, synonymordbøker, stavekontroller, pc osv. Tro på at eleven kan lære seg engelsk!