PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
For foreldre og lærere til barn som har fått stilt diagnosen ADHD
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Habiliteringsteamet for barn og voksne
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Henvisning til PP-tjenesten
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Årsmøte 2010 Autismeforeningen i Norge Akershus fylkeslag.
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Individuelle planer etter helse- og sosiallovgivningen
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Organisering av sentralt Service- og forvaltningsteam
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Rutine-beskrivelser for oppfølging av og tiltak ved elevfravær i Ringsaker kommune Mørkved skole skoleåret 2012/13.
Felles innsats mot mobbing
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Regionale rådgiversamlinger Desember Kirsti M.H. Mæland Bakgrunn for endringer særinntak Tilpasning til gjeldende lov og forskrift Fylker har fått.
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Pedagogisk fagsenter. Drøftingsteam
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Helhetlig tjenestetilbud for barn og unge med sammensatte funksjonshemminger -Administrativ ansvarsgruppemodell i Kvæfjord kommune.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Asker Kommune Svangerskapsomsorgen Barne- og Familieenheten
ASK – en rettighet. Hva nå? Hva gjør Statped?
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Alvorlig skolefravær.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Erfaringer endret inntaksforskrift - oppfølging Finsås 30. september 2014.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
Tjenester, koordinering og samarbeid om barn og unge med habiliteringsbehov Bydel Grorud.
ET HELHETLIG OG TILPASSET TILBUD TIL RETT TID
TILPASSET OPPLÆRING Innledning 2.Hva er tilpasset opplæring? 3.Lov og læreplan 4.Rett til spesialundervisning 5.Pedagogiske dilemmaer.
Veiledning og rådgiving
Innføring i spesialpedagogikk-04
Innføring i spesialpedagogikk
Jon-Håkon Schultz; An-Magritt Hauge, Harald Støre: (2002): Ingen ut av rekka går, Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian, Universitetsforlaget SAMTAK,
Samarbeidsrutiner vedrørende elever man er bekymret for.
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Innføring i spesialpedagogikk Forelesning med Rakel K. Rohde Næss Høgskolelektor, Høgskolen i Vestfold Trinn allmenn Kilder: Befring, E og Tangen R: Spesialpedagogikk.
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Taushetsplikten i tverrfaglig samarbeid – utfordringer og muligheter
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
ELEVMAPPE Hvordan skal den behandles?
ELEVMAPPE Hvordan skal den behandles?
Organisering av tjenestene
Offentlig skole Stort støtteapparat: økonomi, ikt, personal, jurist, eiendom, renhold Gode datasystemer bl.a for økonomi Skolesjef – skolekontor Stabilt.
Syns-og Audiopedagogisk Teneste i Hordaland(SAPT)
Kjølv Eidhammer Undervisningssjef
Utskrift av presentasjonen:

PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje) Rakel K. Rohde Næss Høgskolelektor, Høgskolen i Vestfold Litteratur bl.a hentet fra ”Håndbok for pp-tjenesten”,læringssenteret 2001 og Opplæringsloven, 1998

PP-Tjenesten. Historikk: Tjenesten har relativt kort historie som organisasjon. De første bestemmelser om skolepsykologisk tjeneste kom inn i folkeskoleloven i 1955 Rammene for dagens PP-tjeneste ble fastsatt i Lov om grunnskolen av 1969 Ved revisjon av grunnskoleloven i 1975 ble PP-tjenesten hjemlet som egen paragraf.

PPT i dag: I alle kommuner og fylkeskommuner har barn, unge, skoler og bhg i dag lovfestet rett til pedagogisk.psykologisk rådgiving. Det samme gjelder voksne med behov for spesialundervisning. Lovgrunnlaget: Opplæringsloven § 5-6. Pedagogisk-psykologisk tjeneste

PPT i dag: Ingen særskilte krav til organisering av tjenesten Nytt i loven av 98. PPT skal jobbe mer system Forvaltningsloven til grunn for all offentlig forvaltning

Funksjon og oppgaver til PPT PPT er primært en hjelpeinstans Den er frivillig. Må ha samtykke fra foresette Foresatte kan ta direkte kontakt med PPT Råd og veiledning Den som har forelderansvaret kan melde til PPT Hovedprinsipp: samarbeid til barnets beste

Spesialundervisning Opplæringsloven: §5-1. Gjelder elever §5-7. Gjelder barn under opplæringspliktig alder §5-2. Gjelder voksne En elev som har rett på spesialundervisning på en skole har ikke nødvendigvis rett på dette tilbudet på en annen skole Ressurser til spesialundervisning (penger) følger bare automatisk fosterbarn

Sakkyndig vurdering Den sakkyndige vurderingen fra PPT skal foreligge før det fattes enkeltvedtak om spesialundervisning PP-tjensten skal ta stilling til at elever får et forsvarlig/tilfredsstillende tilbud. Dette er ikke det same som et optimalt tilbud Konkret saksagang gjennomgås iforelesningen

IOP(Individuell opplæringsplan) Alle elver som etter enkeltvedtak gis rett til spesialundervisning etter §5-1, skal ha IOP Skolen eller bhg ansvarlig Utdrag fra §5-5: ” (…) Planen skal vise mål for og innhaldet i opplæringa og korleis ho skal drivas”

IP (individuell plan) IP skal de som har behov for langvarige, sammensatte og koordinerte tjenester Fra 01.07.01 en rettighet for brukere Arbeid, fritid, boforhold, skoleløp (hvor IOP inngår) Helse ansvarlig for en IP.

Henvisning til PPT Viktig å være konkret Beskriv vanskene, men også elevens funksjonsnivå generelt Hva er eleven flink til Hva liker eleven å gjøre Hva er utfordrende for eleven Hvilke tiltak er prøvd, av hvem og hvor lenge. Hva tror dere PPT kan hjelpe til med?

Henvisning Profesjonelle lærere er gode på å skille egenskapsbeskrivelser fra handlingsbeskrivelser Profesjonelle lærere er bevisst språket de bruker i henvisningen Profesjonelle lærere skiller privat fra personlig Profesjonelle lærere opptrer profesjonelt i møte med andre etater og instanser.

Henvisning til PPT Hvordan KARTLEGGE: Gjennom å observere eleven Samtaler med foreldre/andre omsorgspersoner Samtaler med andre lærere på skolen Samtaler med eleven Kartleggingsmateriell

KARTLEGGING: 4 utviklingsområder: SPRÅK-TALE (indikasjon på kognitive ferdigheter) MOTORIKK (grov og fin) SOSIALE FERDIGHETER (elev-elev, elev-voksen) ATFERD (utagering-innagering)

DILEMMA: hvor stort skal problemet være før henvisning? Skole og bhg. må ha prøvd ulike ting før PPT kontaktes/henviser elever. Dette må vises gjennom dokumentasjon En klar bestilling Skole og bhg. må i det lengste tilby tilpassninger. Målet er færrest mulig elever med enkeltvedtak. Tilpasset opplæring gjeldende prinsipp

ULIKE NIVÅ Kommunalt nivå: 1.linje tjenesten: sosialkontor, PPT, barnevern, helsestasjon Fylkesnivå: 2.linje tjenesten: Habiliteringstjenesten (Solvang, Glenne) BUPA Statlig nivå: 3.linje tjenesten. Kompetansesenter, sykehus (Staten har med virkning fra 1.januar 2004 overtatt ansvaret for barne-og familievernet samt rusomsorgen)

Viktige samarbeidspartnere Barn, unge og eldre skal først og fremst få hjelp i lokalmiljøet Kommunene ( 1.linje), hjemlet i kommunehelsetjenesteloven (1982), Barnevernloven (1992) og i Opplæringsloven (1998) For å få hjelp av 2.linjetjenesten er ofte kriteriene høyere enn til 1.linje

Viktige samarbeidspartnere Barnevernet Helsestasjon Bupa (barne og ungdomspsykiatrien) Habiliteringstjenesten Kompetansesentre Sosialkontor

Barnevernet. Utfordringer som samarbeidspartnere: Stabilitet Saksmengde Kompetanse Taushetsplikt Individ/systemnivå Lite ressurser til forbygging Kompetanse på skolene

En ”god” henvisning til Barnevernet Er mest mulig beskrivende Er mest mulig konkret Skiller mellom fakta og vurderinger Inneholder alle opplysninger som meldeinstansen mener er viktig å formidle, unngå ”underhåndenopplysninger” Er underskrevet av enhetsleder Kan godt foreslå tiltak, men helst ikke stiles som en søknad