Fortellinger som metode.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Skjønnlitterær fortelling
15 Notater og markeringer i teksten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
22 tips for den faglitterære forfatteren
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Hvordan intervjue en forsker?
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Veiledning av elever / lærlinger
Nettvett.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Det gode Det rette Det rettferdige
Historiefaget i skolen
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
- roller og forventinger
En måte å lese Bibelen på
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
En dag bestemte en kvinne seg for å sjekke om hennes 3 svigersønner virkelig likte henne, eller om de bare lot som det for å gjøre henne til lags.
Roman- og novelleanalyse
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Kulturhistorisk perspektiv
GLSM Barns bruk av bilder og tegninger i tekstutformingen
Muntlige presentasjoner
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Hva er en artikkel?.
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Avdeling for sosionomutdanning
12 Reflekterende lesing.
Essay er en skriftlig sjanger.
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Forklaringstyper i historievitenskapen
Resonnerende tekst.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Photo voice som metode i evaluering av folkehelsetiltak Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap. Stiklestad Eva Magnus (PhD),
Drop-In metoden i skolen
Dikt.
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Kvalitative forskningsmetoder
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Analyse Hva slags analyse vi kan utføre, er avhengig av det materialet du har. Vi gjør analyser også kalt bearbeidelse underveis. Og vi benytter også som.
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
Dramafaglig prosjektarbeid
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Deltakende læring.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Alta.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Sinne Film:
Utskrift av presentasjonen:

Fortellinger som metode. Kilder; Birkeland 1998, Widerberg 1995, Wisløff 1998.

En beskrivelse av praktisk kunnskap En beskrivelse av praktisk kunnskap. Er med på å gjøre praktisk kunnskap synlig og derfor mulig å reflektere over.

Hva er en fortelling? Fortellingen er en metode vi bruker for å ordne handlinger og hendelser slik at det blir et meningsfullt hele. Hva som ble gjort Når og hva som skjedde Hvem som gjorde det Hvordan det ble gjort Hvorfor.

Hva skal en god fortelling inneholde; Minneverdige episoder, som lærer den fortellende.f. lærer noe vesentlig nytt om det å være f.lærer. Har f.læreren og barnet som hovedpersoner. Fanger inn oppmerksomheten til f. læreren.

Viser lærerens indre overveielser, hennes nølen eller rådvillhet, hvordan hun tar sjanser, hennes opplevelser av å lykkes eller misslykkes.

Tar med ordvekslinger, rommer detaljrikdom og er ofte i nåtid. Skildrer læringssituasjonens uforutsigbarhet. Synliggjør etikk og moral i tanke og handling.

En fortelling handler ikke bare om handlinger, men også om deres betydning. Tanken fullbyrdes ved å uttrykkes. (Merleu Ponty )

Barnefornemmelser. Fortellingen kan få fram barnehagen eller fenomener sett fra barns ståsted. Barn blir ofte utelatt i vurderingsarbeidet – er voksne redd for hva de har å si? Er vurdering et forsvar for egen praksis eller en kilde til ny kunnskap?

Ønske om; mest mulig. men også variert informasjon. Beskrivende tilnærming- mangfoldig og tvetydig. Fortolkende– setter et fenomen inn i en meningssammenheng. Vurderende- et resultat av prioriteringer. Alle aspektene er nødvendig for å få fram et helhetlig bilde, men også nyansene. Eisner

Minnesarbeid . Ønsker å; være en ikke- positivistisk metode ved at alle deltakerne er både forskere og subjekter. Problematisere naturlige, det hverdagslige, det vi tar for gitt.

“Engang jeg opplevde at jeg var voksen”.   Dette er en oppgave som dere skal gjøre på følgende måte: 1. Skriv et konkret minne over denne setningen. 2. Av en konkret episode, handling eller hendelse- 3. I første person - jeg, eller tredjeperson - hun/han . 4. Skriv minnet så detaljert som overhode mulig, innbefattet selvmotsigende eller trivielle detaljer. (Det kan hjelpe å tenke på ; lukt, smak, farge, lyd eller berøring.) 5. Men uten å stille spørsmål, forklare eller gi det en forhistorie. Ikke stryk eller rett setningene. 6. Skriv ned en av dine tidligste minner. Historiene /minnene behøver ikke å være lange fra ½ side til hvor langt du vil. skriv den historien som først faller deg inn. Husk “første følelsen”.

Forskeren som forskningsobjekt: Ny kunnskap om egen forforståelse. Bruk av egen erfaring ikke bare som hinder for ny kunnskap,men en kilde til ny kunnskap. Hjelpmiddel i fortolkning av materialet.