Den nye moderniteten Olve Krange og Tormod Øya 2005 Av: Solveig Roth Høgskolen i Vestfold 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Modernisering og byråkratisering i sykehusene?
Advertisements

Konstruksjon av barn og barndom
Sosial integrering Geir Hyrve.
Realismen Litteraturhistorien
Forelesning 20: Modernitet og Modernisme
Halvårspresentasjo n i ungdomskunnskap
Danning i skolen – et truet prosjekt?
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
Identitet Skilpadde eller løk? GAUA feb KK 1.
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Etiske modeller - hva er det?
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Nasjonsbyggingen på 1800-tallet
KRL Av Karina Schjølberg
Forelesning 11: Moderne Politisk Teori
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000.
Populærkulturelle tekster som inngang til læring i norskfaget
Kapittel 3 oppgave b Bjørnstjerne Bjørnson ( )
Etikk og moral i lederskap
Henrik Ibsen Norsk verdensberømt forfatter
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Forelesning 9: Den Klassiske Liberalismen I
Henrik Ibsen.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Etikk i arbeidslivet Noen filosofiske morgentanker
Henrik Ibsen
Tekster om tro og livssyn
SAK Samarbeid – Arbeidsdeling- Konsentrasjon. SAK Mitt utgangspunkt Lærerutdanning. Fra allmennlærerutdanning til grunnskolelærerutdanninger Virkninger.
Kritisk teori: Habermas og Skjervheim

REALISMEN
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
«Hvorfor gjør vi det?» Refleksjoner om etikken – og grunnmuren
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Introduksjon til bachelorprogrammet Demokrati og rettigheter i informasjonssamfunnet og emnet DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Prieur og Identitet Mattias Øhra 2008.
Identitet og subkultur SAM 1
Tema Vg1, kap 4.
Klasseledelse med sosialpedagogisk fokus Av Solveig Roth Høgskolen i Vestfold 2009.
Elevforutsetninger for religionsundervisning
IDENTITET: BECK, BAUMAN & ZIEHE
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Media – et kulturelt skattekammer for unge Hvordan kommuniserer mediebilder mot unges identitetskonstruksjon? (Roth 2007)
Viktige hendelser i humanismens historie
Litteraturen frå 1850 til 1900 Ei oversikt. Store samfunnsendringar Industrialiseringa skyt fart Ny teknologi Byane veks Flyttestrøm frå bygd til by.
Litteraturen fra 1850 til 1900 En oversikt.
Kapittel 6 Realisme og naturalisme –
Forestillingen om det norske Fra slutten av 1700-talet til 1870-åra.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Førestillina om det norske Frå slutten av 1700-talet til 1870-åra.
Kultur i endring Norge har gått fra å være nokså homogent til å bli et mer flerkulturelt samfunn I et flerkulturelt samfunn snakker vi ofte om etniske.
Etikk – ja takk! Refleksjoner om etikk i praksis Henrik Syse, forsker og filosof Lørenskog kommune 27. og 29. oktober 2014.
Per Bjørn Foros Samfunn i endring – fellesskapets skjørhet – mennesker i skvis. Illustrert drama i tre akter.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
Henrik Ibsen: EN FOLKEFIENDE
Verdier – noen tanker og observasjoner
Hvorfor er Ibsen fortsatt så populær?
MEVIT03-MVIT forelesning 6
MEVIT03-MVIT Thompson: Media and Modernity
Etikk, omsorg og straff – noen filosofiske refleksjoner
Hva er kultur? Kultur er den komplekse helheten som består av kunnskaper, trosformer, kunst, moral, juss og skikker, foruten alle de andre ferdighetene.
Etikk og politikk Filosofiske og praktiske tanker om
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Den nye moderniteten Olve Krange og Tormod Øya 2005 Av: Solveig Roth Høgskolen i Vestfold 2009

Historisk oversikt Tradisjonsbasert bondesamfunn; jordbruk, storfamilie, kjønnsdelt arbeidsdeling, religion står sterkt Moderniteten overtar; industrialisering, kapitalisme, urbanisering, nye familieforhold, differensiert samfunn, demokrati, likhet (springer ut av opplysningstid; fremskritt, kunnskap, humanitet, individets frihet ) Representerer vår tid en ny historisk epoke? Senmoderne, høymoderne (refleksiv identitet), flytende modernitet (unngå fastfryst identitet), postmoderne (dekonstruksjon) - samfunn

Overgang mellom historiske epoker

Fra tradisjonsbasert samfunn til modernitet

Eksistensfilosof Søren Kierkegaard

Søren Aabye Kierkegaard var en dansk teolog, filosof og psykolog Han regnes ofte som den største danske filosofen og som far til eksistensialismen Ethvert menneske står overfor valg og må handle; mennesket ansvarliggjøres i forhold til sine handlinger og sitt liv Henrik Ibsen problematiserer dette:

Peer Gynt (1886) av Ibsen

Brand (1866) av Ibsen

Har karakterene en fast identitet? Ibsen problematiserer en mentalitetsendring som henger sammen med overgang fra det tradisjonsbasert norske bondesamfunnet til kapitalisme og modernitet Ibsen tolker moderniteten ved å beskrive et sammenbrudd for normer, verdier og grenser i det tradisjonsbaserte bondesamfunnet Noe går tapt med overgang til moderniteten; rotfasthet og stabilitet – det hele mennesket

Overgang fra det moderne samfunn til vår tid; senmoderne samfunn, flytende modernitet… osv

Ulike teoretikere som diskuterer Beck, Giddens, Baumann Retter blikket mot samfunnsendringene Individualisering, identitet, meningsdannelse i dag – på nye måter?

Får individet strev med identiteten ved overgang til ny tid? Ibsen undret seg på det ”samme” ved overgang til moderne tider 130 år før