Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnehagen som lærings- og danningsarena
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Kjønn og likestilling- menn i barnehagen
Stenrød Barnehage i Halden
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Barneperspektiv Av: Gruppe 6, F1a. Karianne Solberg, Anette Isaksen,
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Introduksjoner, inspirasjoner og informasjoner… Kan introduksjoner være informative og inspirerende? Kan inspirasjoner være introduserende og informative?
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Studietur New Zealand LEDELSE: Voksne skal lede seg selv og barna Gi barna trening i å lede seg selv og andre. Egenledelse. De voksne støtter det positive.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Etikk i pedagogisk arbeid
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Barns perspektiv Tine T, Fredrik og Christine F1A.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
FORELDRESAMARBEID Emilie Foyn-Bruun 2007
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Fortellinger som metode.
Dramafaglig prosjektarbeid
Nov.2008 HDH Eksamensforberedelser F2A og F2B. nov.2008 HDH Mål 2. semester Utvikle en etisk reflektert holdning til og faglig forståelse av mangfold.
Barn som medforskere Komme i gang- prosjektbasert utviklingsprosjekt i barnehagen med faget samfunnsfag som fordypningsemne.
De yngste barna i barnehagen – En marginalisert befolkningsgruppe?
NEA sept 2008 Hilde Dehnæs Hogsnes
OBSERVASJON OG PEDAGOGISK DOKUMENTASJON (For spesifisering av begrepene, se bl.a. Temahefte om barns medvirkning s. 58ff) F1E høsten 2008 Guri L. Østbye.
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Hva er en barnehage og hva kan den bli?
Pedagogisk ledelse og læring - dokumentasjon som verktøy for ledelse og læring NEA sept.08.
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
Deltakende læring.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Rom og form -hva er geometri for de minste barna? F1A+B 5.sept 2008
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Hilde Dehnæs Hogsnes HiV aug09 Hva kan barn fortelle? - intervju som metode Forberedelser til grunnskolepraksis
HiV Hilde Dehnæs Hogsnes Overgang og sammenheng barnehage - skole F3A/F3B
BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Februarnytt for Titt i hålå 2017
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Periodeplan for Sommerly barnehage Uke : 17
Observasjon og kartlegging av barns språk
Gruppeoppgave 1 semester 2
Nord hordaland «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring!
Informasjon om BULL 1 (Barns utvikling, lek og læring)
Åpen dialog – demokrati og deltakelse i relasjonelle praksiser
Pedagogisk dokumentasjon
Den gode overgangen A – Forarbeid
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen Etterutdanning Holmestrand kommune 11. September 2009 Hilde Dehnæs Hogsnes HiV 11.09.2009

De mange fortellingene Praksisfortellinger Foto logger Barnetegninger Utstillinger fra prosjektarbeider etc… Hilde Dehnæs Hogsnes HiV 11.09.2009

De ulike fortellingene Vendepunktsfortellinger Vanefortellinger Suksessfortellinger Solskinnshistorier Problemhistorier Tabbehistoriene (Birkeland, 2007) Hvilke historier får dominere? Hilde Dehnæs Hogsnes HiV 11.09.2009

Hva sier Lov og Rammeplan Dokumentasjon kan åpne for kritisk refleksjon Dokumentasjon ses i sammenheng med planleggings – og vurderingsarbeid. Barn har rett til medvirkning i planleggings- og vurderingsarbeid i barnehagen. Hilde Dehnæs Hogsnes HiV 11.09.2009

Barns medvirkning i arbeid med dokumentasjon Hvordan kan barn medvirke? Hilde Dehnæs Hogsnes HiV 11.09.2009

En dokumentasjon stiller spørsmål (Åberg og Lenz-Taguchi, 2006) Hva er det barnet/barna er interessert i? Hva er det de undrer seg over? Hva er det vi i personalet er interessert i? Hva er det vi undrer oss over? Å skape gode læringsprosesser forutsetter undrende barn - og voksne. Hilde Dehnæs Hogsnes HiV 11.09.2009

Ulike krav og forståelser Dokumentasjon forstått som kartlegging av enkeltbarns kunnskaper og ferdigheter Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon over praksis Ja, takk – begge deler (Østrem m.fl 2009) Hilde Dehnæs Hogsnes HiV 11.09.2009

Hilde Dehnæs Hogsnes HiV 11.09.2009 Kartleggingsskjema Samlingsstund Barn: Anne, 4,5. Kan Kan nesten Kan med litt hjelp Utfyllende setninger setter seg på plass i samlingsstunden Tar del i samtale Deltar i felles sang og lek osv. Venter på tur Kommer med innspill ideer Er oppmerksom/har fokus Oppfatter beskjeder (Presentert og analysert i Birkeland,2007) Hilde Dehnæs Hogsnes HiV 11.09.2009

Alternativt kartleggingsskjema? Samlingsstund Fagarbeider : Tove, 37,5 Kan Kan nesten Kan med litt hjelp Utfyllende setninger får barna til å sette seg på plass i samlingsstunden får barna til å del i samtale får barna til å delta i felles sang og lek osv. får barna til å vente på tur får barna til å komme med innspill ideer får barna oppmerksomme får barna til å oppfatte beskjeder Hilde Dehnæs Hogsnes HiV 11.09.2009

Dokumentasjon og prioriteringer – Ting Tar Tid Hilde Dehnæs Hogsnes HiV 11.09.2009

Mulighetene i ”det felles tredje” Oppmerksomheten rettes ikke hovedsakelig mot individet, heller ikke mot selve relasjonen, men mot et felles saks – og interesseområde (Østrem, 2007). Hilde Dehnæs Hogsnes HiV 11.09.2009

Dokumentasjon handler alltid om å ta valg Et eksempel fra barnehagen: Fjernet her Hilde Dehnæs Hogsnes HiV 11.09.2009

Spørsmål for refleksjon omkring den videre læringsprosessen. Hvilke læreprosesser er barnet/barna inne i? (Hva prøver barnet å forstå?) Hvordan kan vi utfordre barnet/barna i forhold til det de finner mest interessant? Med hvilke spørsmål, hvilket materiale, hvilke oppgaver? Hvordan kan vi sammen med barna bruke dokumentasjonen? På hvilken måte kan vi fortsette å dokumentere? (Åberg og Lenz-Taguchi, 2006) Hilde Dehnæs Hogsnes HiV 11.09.2009

Dokumentasjonens hensikt For hvem dokumenterer vi? Hvordan kan den leses av ulike mennesker? Hilde Dehnæs Hogsnes HiV 11.09.2009

Hilde Dehnæs Hogsnes HiV 11.09.2009 De voksne må.. se med det gode blikk være nærværende, lyttende og anerkjennende se barn som meningskapende, ta barns uttrykk på alvor => Kan praksisfortellinger bidra til det? Hilde Dehnæs Hogsnes HiV 11.09.2009

Inspirasjon oppnås gjennom å.. dele faglighet, lære av hverandre ”spise av samme elefant” utfordre hverandre gi hverandre ryggrad være lydhøre være nærværende invitere til ”elefantspising”; vi deler og tar en bit av gangen (førskolelærere i Råelåsen barnehage). Hilde Dehnæs Hogsnes HiV 11.09.2009

Hilde Dehnæs Hogsnes HiV 11.09.2009 Litteratur Birkeland, Louise (2007) Den gjennomsiktige barnehagen – pedagogisk dokumentasjon. I Bjerkestrand, Mimi og Pålerud, Turi (Red). Førskolelæreren i den nye barnehagen – fag og politikk: Fagbokforlaget: kap 5. Åberg, Ann og Lenz Taguchi, Hillevi (2006) Lyttende pedagogikk. Etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Oslo: Universitetsforlaget. Østrem, Solveig (2007) Hva betyr ”det tredje” for barnet som subjekt? I Barnehagefolk, nr.1:Pedagogisk forum:12-27. Østrem m.fl. (2009) Alle teller mer. En evaluering av hvordan Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver blir innført, brukt og erfart :Høgskolen i Vestfold Kilder: KD (2009) Kvalitet i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet. http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/2008-2009/stmeld-nr-41-2008-2009-.html?id=563868 KD (2006) Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Oslo: Kunnskapsdepartementet.http://odin.dep.no/filarkiv/274353/rammeplan KD (2005) Lov om barnehager. Oslo: Kunnskapsdepartementet. http://www.lovdata.no/all/nl-20050617-064.html Førskolelærere i Råelåsen barnehage, Tønsberg kommune Førskolelærer, Nøtterøy kommune. Hilde Dehnæs Hogsnes HiV 11.09.2009