Ungdomskunnskap 2008/09 Høgskolen i Vestfold Arnbjørg Engenes

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nasjonal historie Vergerådsloven: Lov om behandling av forsømte barn av 6 juni 1896 Barnevernloven: Lov om barnevern av Lov om barneverntjenester.
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Gjennomgang av lovverket knyttet til tvang i barneverninstitusjoner Oslo barnevernsamband tirsdag 27. mai 2008 Kari Elmholt Birkeland.
IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
Trygge organisasjoner
FRA BEKYMRING TIL HANDLING
Kirsten Sandberg Institutt for offentlig rett Universitetet i Oslo
De Utrolige Årene: Lærerprogrammet
Mindreårige mulige ofre for menneskehandel
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
LOV OM BARNEVERNTJENESTER - ANSVARSFORDELING
Hønefoss politistasjon
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv aman
Halvårspresentasjo n i ungdomskunnskap
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
STOP WannaBe CannaFree.
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Rådgivning Jorun Buli Holmberg
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Presentasjon av barneverntjenesten
Evaluering av forvaltningsreformen i barnevernet
Skolers og barnehagers opplysningsplikt til barneverntjenesten
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
Barneverntjenesten ISK
Tiltak for utsatt ungdom i Stjørdal
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Den vanskelige samtalen
Tilsyn som hjelpetiltak
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Barnevernpanelet Gunnar Toresen, NOBO.
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
FORMANNSKAPET , BAFA/Barneverntjenesten ISK/BAFA/Barneverntjenesten: 15 årsverk ( 8620 b 0-18) 102 barn under omsorg (fosterhjem/institusjon) 169.
Barnevernets målsetting og oppgaver
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
Start lysbildefremvisning for å se veilederen
Om barne- og familievernet
Barneverntjenesten Opplæring – Komite for oppvekst,
BRUK AV EKSTERNE KONSULENTER – ART JANUAR UTBETALT KR TIL EKSTERNE VEILEDERE/MILJØARBEIDERE. -GJENNOMGANG AV TALLENE VISTE: 2/3 DELER.
1 Barneverntjenesten En lovpålagt tjeneste. 2 Først en gladnyhet Fylkesmannen har innvilget kr ,- til 50% stilling med virkning fra
Barnevernet sett fra Regjeringens side Kjell Erik Øie Statssekretær
Alvorlig skolefravær.
Hva ønsker Regjeringen med barnevernet – hvem gjør hva for å ivareta de unge? Innlegg på dialogkonferanse med ordførere og rådmenn i Sør-Trøndelag, Selbu.
BARNAS BARNEVERN 2020.
UTVIKLINGSTREKK I DET MODERNE BARNEVERNET MED UTGANGSPUNKT I BARNEVERNTJENESTEN I KRISTIANSAND.
Ungdomskunnskap BARNEVERN
Bourdieu og sosiale utdanningsforskjeller
Bourdieus kapitalbegrep
Beskytte hvem? Ser du det lille barnet? Vil du se? Orker du å se?
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
PÅ JOBB FOR ET TRYGT HEDMARK HEDMARK POLITIDISTRIKT Alles plikter ved mistanke om vold/ fysiske overgrep mot pasient/klient.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
ENHET/AVDELING KVINNER OG KRIMINALITET Koordinator for familievold og seksuelle overgrepssaker i Hordaland Politidistrikt Politioverbetjent Elisabeth Hellevang.
Den Somalisk komite i Kristiansand Kan alt ses på som vold? Det nytter brobygging og kulturformidling. Den Somalisk komite i Kristiansand Abdifatah Mohamed.
Barneverntjenesten Komite for oppvekst12. Januar 2016.
Barnevernkonferanse oktober Endringer i barnevernloven § 4-4 L nr. 81 i kraft fra den tid Kongen bestemmer. § 4-4 tredje og fjerde.
Barneverntjenesten i Åmot
Kjell Erik Øie Statssekretær
INFORMASJON OM BARNEVERN
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Kommunalstyre for oppvekst Gunnar Toresen og Kari Alværen
Halvårspresentasjon i ungdomskunnskap
ERFARINGSKONFERANSEN Fylkesmannen i Oppland 13
Familiens hus Finanskomite
Psykisk helse.
«Det følger et betydelig ansvar med kunnskap»
Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i.
Utskrift av presentasjonen:

Ungdomskunnskap 2008/09 Høgskolen i Vestfold Arnbjørg Engenes BARNEVERN Ungdomskunnskap 2008/09 Høgskolen i Vestfold Arnbjørg Engenes

Innhold i barnevernseminaret Nøkkelbegreper Om barnevernloven og barnevernfaglighet Om fasene i en barnevernsak Barnevernfaglige prinsipper Hvem er ”barnevernet”? Samarbeid Tiltaksplaner Medbestemmelse Atferdsvansker Marginalisering Inkludering vs stempling Forebygging Ettervern Gruppeoppgaver med ”kunnskapssjekk” + kasusoppgaver

Bvl § 4-2: MELDING Anonymitet Fra hvem ?Offentlig, privat eller anonym?) Anonymitet Ønske om hjelp? Behov for hjelp?

Bvl § 4-3: UNDERSØKELSE …”hvis … rimelig grunn til å anta…” NB! Bare så omfattende som meldingen tilsier! Max 3 mnd/max 6 mnd (når?)  

BVL §4-4: HJELPETILTAK

Bvl § 4-12: OMSORGSOVERTAKELSE NB! Plasserings-alternativet må være bedre for barnet enn å bli i hjemmet!

MISHANDLING: ULIKE FORMER Aktiv Passiv Fysisk Grov vold: slag, brenning, binding, utsulting osv Vanskjøtsel: manglende tilfredsstillelse av barnets fysiske behov for hygiene, klær, ernæring, beskyttelse mot farer osv. Psykisk En avvisende og fiendtlig holdning ved f.eks trusler, latterliggjøring, nedvurdering osv. Grov understimulering Likegyldighet Manglende konsekvens, forutsigbarhet og forståelighet i en slik grad at det hemmer barnets utvikling

Taushetsbestemmelser Taushetsplikt Opplysningsrett Opplysningsplikt Bare ”need-to- Anonymisering Mistanke om know-basis”! alvorlig omsorgssvikt eller mishandling   Informert samtykke Barnet har vist (under 15 år: foreldrene, vedvarende over 15 år: barnet selv) alvorlige atferdsvansker

Metodikk: eksempler MST (multisystemisk tilnærming) NB! Paralleller til Bronfenbrenner (jf. Aagre) ART (Aggression Replacement Training) MultifunC Familieråd/nettverksmøter Marte Meo PMT (Parent Management Training)

Hvilke ungdommer gjelder dette? Hva skal til? Bvl §§ 4-24 og 4-26: INSTITUSJONSPLASSERING AV UNGDOM MED ATFERDSVANSKER Hvilke ungdommer gjelder dette? Hva skal til? Ulike forventninger til kommunens handlingsrom: skole, politi, foreldre m.v. Graden av tvang Tilbakeholdelse

Tvang i barneverninstitusjoner Typer av tvang, f.eks: Urinprøver Tilbakeholdelse ved forsøk på rømming Nekt av besøk Ransaking av rom ”Holding”

Tvang i barnevernet forts. Viktige rettssikkerhetsprinsipper: Protokollføring Begrunnelse Klagerett Aldri mer omfattende enn det som er nødvendig!

Hvem er ”barnevernet”? Offentlig sektor STAT Dept Fylkesnemnda for sosiale saker Bufetat (Se org.kart) Statlige barnevern-institusjoner Fylkesmannen KOMMUNE Barneverntjenesten

Hvem er ”barnevernet”? Privat sektor Private barneverninstitusjoner for ungdom med atferdsvansker Mødrehjem Krisesentre PARADOKS? De private institusjonene tar imot ”de vanskeligste” ungdommene (dvs de med mest sammensatte og alvorlige problemer). Samtidig er disse institusjonene ofte vanskeligere tilgjengelig for innsyn og kontroll enn de statlige. Hvorfor? Pga profitthensyn som drivkraft? Pga mistillit til/motstand mot offentlige aktører?

TILTAKSPLANER ER: Målbare/oppnåelige Tydelige med hensyn til ansvarsforhold Konkrete Tidsavgrensede Lovpålagt Et samarbeidsverktøy

Tiltaksplaner –mal/momentliste A: Hovedmål for hjelpetiltakene B: Delmål for det enkelte barn på bakgrunn av den konkrete situasjonen må synliggjøre hensikt: endring, kontroll eller kompensering? C: Om hjelpetiltakene: konkret beskrivelse av tiltaket Hvem har ansvar for hva? Omfang og varighet? D: Tidsperspektiv: Realistisk Avhengig av barnets alder og sakens alvor E: Evaluering: Planen må presisere når, hvordan, hva som skal evalueres og hvem som har hvilket ansvar (f.eks for å innkalle til eval.møte)

Tverrfaglig samarbeid Hvordan er det å være ungdom i dette konglomeratet? Hvor blir det av medbestemmelsen? Reduseres den til signaturer på samtykkeskjemaer? Alternativer?

Samarbeidskompetanse Kjernekompetanse = den enkelte instans’ spesialfelt Overlappende kompetanse = kunnskaper og erfaringer som flere instanser deler Felleskompetanse = opparbeidet innsikt og trygghet i hverandres arbeids- og ansvarsområder Drakamper eller samarbeid?  

Grunnleggende holdninger Problemorientering vs Fokus på ressurser Systemisk tenkning Det biologiske prinsipp Medbestemmelse/myndiggjøring (jf. Trondman) Utvikling av empati!

Om å Se og Bli Sett! ”Løvetannbarn” ”Varslere” Uformell  formell kontroll ”Løvetannbarn”

MARGINALISERING Stigmatisering Risikosoner Skoleavhopping Liten organisasjonstilknytning Kontekstavhengig (sted, tid, miljø, sosial tetthet, konjunkturer m.v.)

Marginalisering forts. ”Push- /pullfaktorer” Vi vs. De andre Multiproblem Avvik Subkulturell tilhørighet Sosial arv

BOURDIEU Habitus Kapital

Feltspesifikk kapital Egenskaper verdsettes ulikt i ulike felt Jf Sarah Thornton: Subkulturell kapital Innsidere vs utenforstående Jf Anne Krogstad: Deskriptive vs regulative symbolsystemer

FOREBYGGING Kriminalitet Mobbing Vold Rusmisbruk Psykiske problemer Selvmord

Forebyggende tiltak Primærforebyggende = rettet mot store grupper i befolkningen, og skal hindre at problemer oppstår. Sekundærforebyggende = rettet mot risikogrupper, og skal hindre utvikling eller utbredelse av problemer. Tertiærforebyggende = rettet mot personer/grupper som allerede har et problem, og skal hindre forsterkning eller videre konsekvenser av problemene.

FARESIGNALER OG ÅRSAKSSAMMENHENGER Faresignaler hos ungdom. Viktig å skille på vanlige (muligens nødvendige?-) identitetskriser og når det er behov for hjelp. Ofte er ungdom med atferdsvansker familiens symptombærere… Ofte sklir ungdom fordi det ikke har blitt satt inn tiltak mens de var yngre.  Men: det er ikke alltid ”foreldrenes skyld”. Miljøpåvirkninger, jevnaldersosialisering, avhengighetsutvikling, m.v.

Tidlig hjelp Hvem ser hva? Og hva gjør de med det? Omkostninger mht tidlig eller sen hjelp: Det lønner seg for samfunnet å gripe inn tidlig. Det lønner seg enda mer for samfunnet å forebygge! De tyngste omkostningene ved sen eller manglende inngripen bæres imidlertid av ungdommene selv! (og deres familier) Alltid viktig: tydelige voksne! Aldri love taushet før ”betroelser”! Hvordan man møter ungdom ”i risikosonen” (jf. Trondman)

REFORMULERING AV BEKYMRINGSMELDINGER VAGABONDERER GIR BLAFFEN I DE VOKSNES GRENSER STORT SKOLEFRAVÆR HAR ROTA SEG BORTI STOFF Jeg stikker av når pappa drikker Jeg blir for-banna når jeg blir beskyldt for ting jeg ikke har gjort Jeg tar hevn, blir sint, øde-legger ting.Men ikke stereo-anlegget mitt! Hjemme krangler vi mye Det er flere som skulker – vi gjør det sammen Jeg er borte både enkelttimer og hele dager – jeg drar til byen Jeg liker engelsk og forming Jeg har røyka to ganger – jeg klarer å si nei Det er ekkelt å bli mistenkt for å ha brukt stoff

Ettervern Frivillighet 18 – max 23 år Forlengelse av tiltak Utflytting/selvstendighet Hjelp til selvhjelp Mestring Nettverk Tabbekvoter

Pensum til denne samlingen: Fauske, Halvor og Tormod Øia (2003): Oppvekst i Norge. Oslo: Abstrakt forlag. Kap. 6. Heggen m.fl. (2003): De andre. Ungdom, risikosoner og marginalisering. Bergen: Fagbokforlaget. Kap.1, 4-7, 10 St.meld. nr. 40 (2001-2002): Om barne- og ungdomsvernet. www.regjeringen.no. Kap. 2-9, 11. Storø, Jan (2001): På begge sider av atten – om ungdom, barnevern og ettervern. Oslo: Universitetsforlaget. s.11-97 og 164-214. Strandbu, Åse og Tormod Øia (red.) (2007): UNG I NORGE. Skole, fritid og ungdomskultur. Oslo: Cappelen Akademisk forlag. Kap. 3 og 4.