IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •Epost •PPS •Studentweb •Its learning.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Viten Videre i Verden Alex Strømme, Øystein Sørborg Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Mapper og mappemetodikk Keiserens nye klær?
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Dialogen som pedagogisk verktøy
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan?
Hva er Fronter.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet Epost PPS NEL Studentweb Its learning.
Norgesuniversitetet:
"Det beste med hele itslearning er planleggeren!"
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Sensorenes rolle.
2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
PORTEFOLIO Ekrom skole.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Arkivering Brukerseminar Oppad 24.September 2013 Harald Torbjørnsen Harald Torbjørnsen, IKT-koordinator skole, Elverum kommune.
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
Arkivskuff eller læringsarena?
Wiki som verktøy i studentprosjekter Faglig-pedagogisk dag ved NTNU 30 Nov 2007 Birgit R. Krogstie
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Skole - pedagogikk Innovasjonsprosjekter hvor pedagogikken har vært førende Opptatt av institusjonelle endringer Suksessfaktor: Lage substans Har en del.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Innlegg på fagdag for øvingslærere
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Opp mot høyden - erfaringer med distribuerte læringsmiljø i skolen © ELEN JOHANNA INSTEFJORD, 2005.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Integrering av digitale medier i LU ved Høgskolen i Vestfold Anne Fængsrud studieleder.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
LMS i en læringskontekst Svein Ove Lysne Høgskolen Stord/Haugesund
Erfaringer med portefølje og digitale medier fra praksisfeltet - det handler om å omgjøre elevens digitale ferdighet til kompetanse for læring. Eik 2008.
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Verdensveven som læringsarena fra mapper til vevsider og Blogg - Web 2.0 Kristin Læret HIVE
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
Inger Egeland Bruk av e-verktøy i språkundervisning.
IKT og mappevurdering i skolehverdagen IKT og nye læreprosesser Notat 2/ 2004 Høgskolen i Vestfold.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Plan for bruk av skoleplattformen
IKT i 2. fremmedspråk i forhold til læringsteori og L06
Utskrift av presentasjonen:

IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september

Ikke så lett når nye ting til stadighet skal integreres: (

Tilbakeblikk på første samling Porteføljemetodikk  Fokusere på læring, ikke aktivitet Målark Refleksjon Vurdering  Underveisvurdering(formativ)  Sluttvurdering(summativ)

Gjennomføringsfasen Arbeidsplan Måldokument Refleksjon Aktivitet Veiledning Refleksjon Dokumentasjon Veiledning Refleksjon Vurdering

Porteføljejungel…. - hvor skal vi ha mappene våres? Åpne nettsider - CMS Blogg LMS Wiki

LMS - Learning management system

Mappevurdering/ mappemetodikk/ porteføljemetodikk… Styringsdokumenter  Stortingsmelding 30 LMS’ens inntog i norsk skole Digital kompetanse  Digitale ferdigheter i alle fag  ”Fra ord til handling” 2008 – vi er best i verden LK06 – 5 grunnleggende ferdigheter

Hva er en (L)MS? LMS er som regel en kombinasjon av noen eller alle av de følgende elementer: Innloggingssystem Integrering med brukeradministrasjonssystemer Plattformen er tilgjengelig i vanlige nettlesere (Internet Explorer, Opera, Netscape, Mozilla, Safari…) Verktøy for kommunikasjon (epost/meldingstjenester, oppslagstavle, chat) Samarbeidsverktøy (diskusjonsforum, intranett, kalendere) Verktøy for å produsere, laste opp og administrere bl.a. oppgaver, innhold og undervisningsopplegg Verktøy for vurdering og karaktersetting Kontrolleringsmuligheter for tilgang til læringsressurser/digitale læremidler

Hva sier markedsføringen om LMS? I følge markedsføringen vil LMS tilføre din utdanning et pedagogisk og administrativt verktøy som underbygger og styrker de lærendes læringsaktiviteter gjøre at alle aktuelle målgrupper får enklere tilgang til kunnskap. på være en pedagogisk læringsplattform som øker elevenes læringskvalitet, blant annet ved at LMS i seg selv øker den pedagogiske bruken av IKT.

Noen vanlige LMS: Classfronter - Fronter It’s learning First class MLG ???

LMS – It’s learning

Hva bruker skolene LMS’en til? Arkivskuff eller læringsarena? Hva er viktig? Hva er hensiktsmessig? Hvor skal fokus være? Hvem bestemmer?

Uansett føringer om LMSer, så er du og de andre lærernes syn det aller viktigste. Hva mener lærerne om LMSer og læring? Hvilke muligheter ligger i en LMS, som kan være med på å gi en bedre læreprosess? Er LMSen forenlig med den pedagogikk som ligger til grunn for undervisningen på skolen/i klasserommet? Hva mener du kan gi eleven økt og bedre læring gjennom bruk av en LMS Hvilke muligheter har en LMS framfor andre verktøy som vevsider, blogg eller Wiki – eller omvendt Bør det ene foretrekkes framfor det andre, eller bør vi kombinere bruken av de forskjellige verktøyene Dere blir spesialistene som skal kunne uttale dere om saken.

LMS i en pedagogisk og sosiokulturell porteføljemetodikk-setting Går det an?