Fra ”Nesten som deg selv”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Samhandling.
IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Samspill og Samhandling
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG
Motivasjon.
Selvfølelse vs selvtillit
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Venn kommer av norrønt: Vinr
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Danning – å skape seg selv
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Etikk.
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Dialektisk relasjonsteori
Venn kommer av norrønt: Vinr
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Barns læring, voksnes ansvar!
Erikson og Freuds stadier
Moralutvikling Etter Bunkholdt Og Tetzchner
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Selvhjelpsideologien
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Et opplegg for å bygge livskompetanse og samhold
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
Signe Louise Berthelsen
Smittende Tro Del Vær deg selv.. Pausebilde.
Etikk for finansielle rådgivere
HelART i Ulåsen barnehage
Juristetikk I Om rollemoral Andreas Føllesdal Norsk senter for menneskerettigheter Juridisk fakultet Universitetet i Oslo
Etikk i pedagogisk arbeid
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Lederstil og Motivasjon.
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College of Applied Sciences [HiOA] Postbox 4, St. Olavs plass NO-0130 Oslo, Norway. Tel: (+47)
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Eksamen Hva har jeg lært?.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Vi vil «være sammen»; for barna…
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Verdensdagen for Psykisk Helse
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Kapittel 1 SAMSPILL.
Etikk i skole og arbeidsliv
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Fra ”Nesten som deg selv” MORALSK UTVILING Fra ”Nesten som deg selv”

BARNS MORALSKE UTVIKLING Kognitiv moralsk utvikling KOHLBERG Prekonvensjonelt nivå 1. Lydighet og straff 2. Gjensidighet og gjengjeldelse Konvensjonelt nivå 3. Forventninger og relasjoner 4. Plikt og sosialt system Postkonvensjonelt system 5. Grunnleggende rettigheter og forpliktende avtaler 6. Universelle etiske prinsipper UTVIKLINGSRETNING: Egne interesser - relasjoner og regler - prinsipper

PROSOSIAL MORALSK UTVIKLING EISENBERG-BERG 1. Selvsentrert orientering 2. Orientering mot andres behov 3. Orientering mot moralske egenskaper, evt. tilslutning fra Andre 4. Orientering ut fra internaliserte verdier

EMOSJONELLE ASPEKTER ALICE MILLER Ledsagelse i stedet for oppdragelse: - aktelse for barnet - respekt for dets rettigheter - toleranse overfor dets følelser - beredskap til å lære av andres atferd Psykologiske lovmessigheter: - Identifisering med og kopiering av voksne - Fortrengt og forbudt hat vil siden rette seg mot erstatningspersoner

- Pedagogens ros og anerkjennelse, tillit og respekt EMOSJONER FORTS. ROGERS - Involvering - Pedagogens ros og anerkjennelse, tillit og respekt - Empatisk forståelse - Tar avstand fra formidling av konkrete moralske verdier

Selvbildet stor betydning for moralsk utvikling EMOSJONER FORTS. BÅDE MILLER OG ROGERS: Selvbildet stor betydning for moralsk utvikling Selvbildet styrer motiver og handlinger Barns speiler seg i andre

BARNS MORALSKE UTVIKLING Kognitiv moralsk utvikling KOHLBERG Prekonvensjonelt nivå 1. Lydighet og straff 2. Gjensidighet og gjengjeldelse Konvensjonelt nivå 3. Forventninger og relasjoner 4. Plikt og sosialt system Postkonvensjonelt system 5. Grunnleggende rettigheter og forpliktende avtaler 6. Universelle etiske prinsipper UTVIKLINGSRETNING: Egne interesser - relasjoner og regler - prinsipper Prososial moralsk utvikling EISENBERG-BERG 1. Selvsentrert orientering 2. Orientering mot andres behov 3. Orientering mot moralske egenskaper, evt. tilslutning fra Andre 4. Orientering ut fra internaliserte verdier BARNS MORALSKE UTVIKLING BARNS MORALSKE UTVIKLING BARNS MORALSKE UTVIKLING Følelser forts. JOSEPH LUFT OG HARRY INGHAM Jo-Hari-Vinduet: Størrelsen på rutene viser hvor mye forskjellige personer vet om meg. 1 2 Bare JEG Både JEG og ANDRE Ingen Bare ANDRE Liten når jeg er åpen Stor når jeg er lukket Liten når andre er åpne og gir respons Trygg på meg selv og ikke selvopptatt Stor når andre er lukket og ikke gir respons à Utrygg på meg selv og selvopptatt.