UTDANNINGSREFORMENE Rakel. K. Rohde Næss

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
Pedagogisk analyse.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Forslag til ny vurderingsforskrift
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Skole.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Læring av grunnleggende ferdigheter!
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Tidligere læreplaner.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 2
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Nasjonale prøver.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
«Vi har lyktes!» Roar Brekken, leder Stjørdal KFU.
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Innhold Innhold Side 1.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Inkludering og tilpasset opplæring
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Rakel K.R.Næss DIDAKTIKK (siste versjon, ) HvaInnhold HvordanMetoder HvorforBegrunnelse (for innhold og metoder) Vi setter oss i planleggerens.
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
UTDANNINGSREFORMENE Kilder:
Innføring i spesialpedagogikk-04
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
Skolens oppgave og funksjon i samfunnet
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Norske erfaringer med avvikling av institusjoner Fremtidens botilbud, Nyborg Jan Tøssebro NTNU.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Innføring i spesialpedagogikk Forelesning med Rakel K. Rohde Næss Høgskolelektor, Høgskolen i Vestfold Trinn allmenn Kilder: Befring, E og Tangen R: Spesialpedagogikk.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Tverrfaglig uke for LUT
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Studiespesialisering
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utskrift av presentasjonen:

UTDANNINGSREFORMENE Rakel. K. Rohde Næss Kilder: Gundem, B.B.,(1993): ”Mot en ny skolevirkelighet” .Dokka, H-J., (1988) : ”En skole gjennom 250 år”. Telhaug, A., O.,(2002): ”Skolen mellom stat og marked”. Telhaug , A., O (1997): ”Utdanningsreformene”. Telhaug, A., O (1994): ” Utdanningspolitikken og enhetsskolen”. St.meld.nr.30 (2004) ”kultur for læring” St.meld.nr.16 (2006-07) ”…og ingen stod igjen” L-97 LK-06

Intensjon/ Virkelighet Sentrale begrep i studier av politikk er formulering og realisering Formuleringsarena: intensjonene Realiseringsarena: det som skjer i den praktiske gjennomføringen Kan vi dømme skolen i dag dersom vi er uvitende om hvordan den er blitt som den er?

EPOKER(basert på Telhaug, A:”skolen mellom stat og marked”, 2002) DEN INTERNASJONALE-PIETISTISKE FASEN: 1739-1840/50 årene Skolens viktigste oppgave å formidle Guds Røst. Lite rom for verken selvbestemmelse eller meddbestemmelse. Hard disiplin. Mennesket, et syndig vesen Parallellskolesystem (1850)

DEN NASJONAL-DEMOKRATISKE FASEN: 1850-1935 Positivt syn på mennesket. Pugget skulle erstattes av lærerens levende ord, engasjement og begeistring. Internasjonal kultur, erstattet av nasjonal kultur. Vi sier i skolesammenheng ”nei” til resten av Europa. Parallellskolesystemet forsvinner, enhetsskolen vokser fram

HISTORIKK 1736: konfirmasjon pliktig innført. Kristendomsundervisning ut fra Pontoppidan. 1739: Skoleforordningen: den første forordningen om allmueskoler i Norge -ønsket bl.a faste skoler 1741: Plakaten: desentraliserte ansvaret fra stat til den enkelte menighet

historikk Et delt allmuesystem: stor forskjell mellom bygd og by I byene flere ulike skoletilbud, på bygda var allmueskolen eneste tilbud. 1827: Lov om landsallmueskolen Ville ha bort omgangskolene, Skolene skulle være faste. Gjorde religion, lesning, sang, skriving og og regning til obligatoriske fag.

historikk 1848: lov om byallmueskolen 1860:lov om landsallmueskolen 1878: stortingsvedtak: lærerne i landsallmueskolen fikk forventninger om at de i muntlig undervisning skulle bruke elevenes naturlige talespråk.

ENHETSSKOLEN VOKSER FREM 1911: ”enhetsskolekomitè” 1920: stortingsvedtak. Statstøtte bare gitt til de høyere skoler som bygde på avsluttet folkeskole 1959 (oppfordring) og 1969: lovfester 9-årig grunnskole ”fra parallelle skoler til enhetsskole” (Telhaug 1989, s.85)

ENHETSSKOLETANKEN Lik rett til utdanning for alle uavhengig av hjemsted, kjønn, sosioøkonomisk bakgrunn, etnisk tilhørighet eller funksjonsdugleik. UTDANNING FOR ALLE: Virkemiddel for å forandre samfunnet med tanke på forhold som sosiale skjevheter, uvitenhet, urettferdighet og nasjonale økonomiske forhold.

LÆREPLANER Frem til M-74-minimumsplaner, som gjorde rede for det minimum av kunnskaper og ferdigheter elevene skulle tilegne seg Videre- maksimumsplaner. Setter ingen minstekrav for hva elevene skal lære, men åpner for å velge lærestoff. L-97 og LK-06- minimumsplaner?

HVOFOR ENHETSSKOLE SÅ TIDLIG I NORGE? -union til 1905- samles innad -spredt bosetting, vanskelig å opprettholde mange ulike skolesystem -klassestruktur. Ingen Adel. Små forskjeller sosialt og kulturelt -svekkelse av de klassiske fagene Trang til opplysning og kunnskap-sterke folkelige bevegelser i samfunnet (eks. misjonsforeninger) Lav tilslutning til høyresiden i politikken

ENHETSSKOLEN OG SPØRSMÅL Visjonen er enhetsskolen, virkeligheten er konkurranse? Likhet på bekostning av individualitet? Enhetsskolen bra for hvem? Individ eller samfunnsorientert skole? Enhetsskoletanken, en tanke for fremtiden? Klarer den norske enhetsskolen å integrerer alle?

SOSIALDEMOKRATIETS TIDSALDER: 1935-1980 (basert på Telhaug, A:”skolen mellom stat og marked”, 2002) Psykologiens lære om barns behov og utvikling. Den 7-årige skolen ble erstattet av en felles 9-årig grunnskole. I prinsippet skulle segresjon av de funksjonshemmede avløses av integrering i den lokale normalskolen Utvidet skoleplikten og videreføre enhetsskoleprinsippet

KRIGSÅRENE Skolebygninger ble ødelagt, verst i Finnmark Mangel på skolerom førte noe steder tilbake til ”omgangskolen”. Det som fantes av rom måtte brukes. Nazifiseringsforsøk som ble motarbeidet fra lærerne, stor betydning for videre motstandskamp

ETTERKRIGSÅRENE Massiv gjenoppbygging av skolen, men også forbedringer Økt sentralisering av skolen Forlenget skoletid Økt forståelse for evnemessig variasjon: 1951: ”Lov om spesialskoler” 1955: Kommunene ble pålagt å orden særlig hjelpeundervisning for ”elevar som ikkje kan fylgja med i den vanlege skolen” Stor politisk enighet

Etterkrigsårene 1945: 4 muligheter etter folkeskolen: Arbeidslivet Framhaldsskolen Yrkesskolene Høgere allmennskoler og dere påbygninger Lærerstyrt skole hvor reproduktiv elevaktivitet og hukommelsesarbeid stod sterkt

Etterkrigsårene ”Den gamle barndom, god eller farlig frihet”. Lite fokus på førskolebarn 1959: by og land under samme lov, styrke den 7-årige folkeskolen, introdusere 9-årig grunnskole. Nytt fag ”heimkunnskap”

POSTMODERNISMENS TID: 1980- (Telhaug, 02) Sosialdemokratiets storhetstid ute. Liberalistiske strømninger. Kommunene større frihet Pluralistisk samfunn. Sekularisering Enhetsskolen utfordres, økt ønske om private skoler

1980- Flere og flere tok høgere utdanning 1 1975 gikk 75 % av dem som var ferdige med niårig skole direkte over i videregående skole. I 1991 gikk 95 % ( Benum, 1998) Forskjell på 50-tallet reformer og 90-tallets: 90-tallets starter øverst, med den høgere utdanningen i skolesystemet, mens 50-tallets startet nederst

REFORM-94 Det sosialdemokratiske omsorgsperspektivet styrkes Lovfestet rett til 3-års kompetansegivende videregående opplæring for all ungdom mellom 16-19 år, inntil 5 år etter sakkyndig uttalelse Strukturen forenklet, fra over 100 til 13 grunnkurs Lovfestet Oppfølgingstjeneste for de som ikke søker, tar i mot eller dropper ut skolen

REFORM-97 Målsettingen fremdeles: likhet og utjevning 10 årig grunnskole Skolestart for 6 åringene, skal bl.a sikre barns oppvekstvilkår. Ny læreplan. L-97 Evaluering: se utlevert artikkel av Peder Haug, mai 2003

ENHETSSKOLEN Enhetsskolen har blitt sett på som en nasjonal stolthet 1920: folkeskolen ble 7-årig enhetsskole, 9-årig enhetsskole fra og med 1959, 10-årig enhetsskole med Reform 97 Trenger samfunnet fortsatt enhetsskolen?

ENHETSSKOLEN OG ENDRINGER I SAMFUNNET Bedre økonomi, foreldre kan lettere betale private skoler Individualismens tidsalder, det moderne mennesket søker sitt eget utrykk, krever dette større frihet og flere valg? Kanskje enhetsskolen er en viktig møteplass for de nye strømningene?

NY REGJERING Oktober 2001, Kristin Clemet ny utdanningsminister. Lite skolefaglig bakgrunn, siviløkonom med erfaring i næringslivet. Innføring av ”restaurativ pedagogikks nøkkelbegreper” (i motsetning til progressiv pedagogikk) nivå og kvalitet, konkurranse og belønning, frihet og differensiering Skolen : mellom stat og marked PISA undersøkelsen: Norge nest dårligs på ”disiplin” i skolen

FRISKOLELOVEN( Lov om frittstående skoler) Innført mai, 03 Mål: Medvirke til at det kan opprettes og drives frittstående skoler, slik at foreldre og elever kan velge andre skoler enn de offentlige. Økt desentralisering og lokal frihet Likevel ikke så fri lov som i Sverige Fører flere private skoler til enhetsskolens fall?

NY REGJERING Ny rød-grønn regjering endret friskoleloven med virkning fra 9.juni 2006. I st.meld.16 (2006-07) viderefører regjeringen skepsisen mot privatskoler. Ønsker å endre begrepet frittstående skoler til private skoler. Tilbake til prinsippet om religiøst eller pedagogisk alternativ dersom man skal starte private skoler

ARKITEKTUR SOM SOSIALISERINGSFAKTOR Organiseringen viktig Foucault (94) viser i sine studier at mange av skolene er planlagt ut fra ønske om oppsyn , kontroll og disiplin. Rammene gis av aktørene og ikke av materiellet Skjulte mekanismer,uformell sosialisering/læring

KVALITETSREFORMEN Arbeid videreført av Clemet, startet av Giske Bl.a i forslaget: Forsterket tilpasset opplæring, det meste av spes.ped. undervisningen skal bort. Økt diffrensiering Økt timetall i matematikk Felles nasjonale prøver på ulike trinn Mappetenkning for alle elever

KOMPETANSE FOR FREMTIDEN? Fleksibilitet Navigere og sortere Salgskompetanse Forhandlingskompetanse Klarer enhetsskolen å gi elevene slik kunnskap?

St.meld. nr. 30, (2003-2004) ”Kultur for læring” Kvalitetsutvalgets forslag vedr. å fjerne spesialundervisning ikke tatt til følge Økt fokus på tilpasset opplæring Moduler- også for flinke elever Økt fokus på matematikk og lese og skriveopplæringen.

KULTUR FOR LÆRING? Departementet mener at de mest sentrale grunnleggende ferdighetene, som er tatt inn i alle fag er: å kunne uttrykke seg muntlig å kunne lese å kunne uttrykke seg skriftlig å kunne regne å kunne bruke digitale verktøy

St.melding 16 (2006-2007) Norsk skole får kritikk ”så det suser” Norsk skole er verdens beste når det gjelder intensjoner, men den svikter i praksis. Lærerne er generelt svake i didaktikk Har lave forventninger til elevene og følger de ikke godt nok opp Høgt frafall i videregående skole Skolen er med på å reproduserer sosiale forskjeller i samfunnet

KUNNSKAPSLØFTET Endringene vedtatt ut fra st.meld. 30 skal nå realiseres gjennom en ny og omfattende reform i grunnopplæringen kalt kunnskapsløftet. Se egen forelesning