Thomas moser/HVE-LU Ekstremsport – et senmoderne fenomen? Breivik, 2004 (www.idrottsforum.org)  Det fascinerende ved sport og idrett: nye former for idrett.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Advertisements

Kontroll ved bruk av tvang
Utfordringene sett fra brukerne Foreningen for Muskelsyke Leder Bjørn Moen,
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Utvikling av Idrettsforeningen ØTI – Meningsfull fritid for alle
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Fysisk aktivitet og helse
Arbeid i høyden – Fallende gjenstander
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv aman
Omstilling uten nedbemanning
Positiv ledelse av barn
Gunnar Breivik Norges idrettshøgskole
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Teori: Heggen, Kåre: Risiko og forhandlinger, 2004
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
LÆRING Grunnleggende prosesser
eksempler på HMS-faktorer:
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Barn og unges helse Levanger kommune
1. Innledende påstander om organisasjoner
Kulturhistorisk perspektiv
Utredning fra Pettersen-utvalget. "Opplæringen skal la barn og unge møte en felles kultur, og la dem innforlives i nasjonal kultur og historie, der kristendommen.
 Fenomen-/gjenstand v. metode/perspektiv  Normativ/individuell  Positiv/individuell  Normativ/kollektiv  Positiv/kollektiv.
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Studier av innovasjon, forskning og utdanning
Barns læring, voksnes ansvar!
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
Stress, utbrenning, mobbing
Kvalitative og kvantitative metoder
vidundermedikamentene??
Av: Anette Helene Smørdal
Introduksjon til begreper, definisjoner former og rådgivningsprosessen
Gunnar Breivik Norges idrettshøgskole
Fleksibilitet og forutsigbarhet Professor Tom Colbjørnsen Norges Handelshøyskole NFR - konferanse 4. november 2004 ”Hva er nytt med det nye arbeidslivet?”
Lek og Læring i barnehagen
Industrial Revolutions Large-Scale Technological Transitions in History.
Gener og miljø Personlighet.  Inneholder ca gener  Fordelt på 23 kromosompar  Kroppen inneholder ca 100 milliarder kopier av genomet  “The.
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Fysiologiske tilnærminger
Oppgave i) Til 4. oktober: i) eller ii) Til 1. november: iii) i)Gjør rede for Connels begrep om ”hegemonisk maskulinitet” og Whiteheads begrep om ”The.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Arv og miljø Teori, metoder og funn.
Validitet i kvalitativ forskning Forelesning 13. november 2008
FILOSOFI - IDRETTSFILOSOFI
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Elfrid Kartveit1 Psykoemosjonelle behov Psycho-gresk : sjæl Emovere-latinsk : bevege Motio- lat. : bevegelse, sinnsbevegelse.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Sosialkonstruktivisme
Samfunnsutviklingens konsekvenser for yrkesutøvelsen i oppvekstsektoren.
Kultur og helse – forskning Kunst, kultur og helse – Bergen 15. juni 2005.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
LEDELSE ER FORANDRING Adm.direktør Idar Kreutzer, Finans Norge President Institute 1. september 2015.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Avd. for helseopplysning - SiA
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Kvalitative og kvantitative metoder
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Fysisk aktivitet, livsstil og helse
Halvårspresentasjon i ungdomskunnskap
Bruker vi arbeidsmiljøloven aktivt i våre virksomheter
1. Innledende påstander om organisasjoner
12. Organisasjonsutvikling
1. Innledende påstander om organisasjoner
12. Organisasjonsutvikling
Avstemningsresultat, forelesninger etter påske
Utskrift av presentasjonen:

thomas moser/HVE-LU Ekstremsport – et senmoderne fenomen? Breivik, 2004 (  Det fascinerende ved sport og idrett: nye former for idrett som appellerer til et spenningsbehov  Idrett som motvekt mot samfunnets kjedsomhet og kontroll (Cashmore, 2000) Samfunnet som rutinepreget (kalkulerbarhet) Livet er blitt for sivilisert Livet er blitt fortrygt og sikkert  Dette gjør ”idretter” som er uforutsigbare, konkurransepreget og risikofullt interessante

thomas moser/HVE-LU FENOMENET EKSTREMSPORT  Ulike begreper: Spenningsaktiviteter, ungdomssport, risikosport, ekstremsport, vannviddsport…  Realistiske muligheter for alvorlige uhell  I uheldige tilfeller kan alvorlige skader eller døden være konsekvensen  Utviklingens hovedtrekk siden 1970 tallet Intensivering og differensiering av eksisterende aktiviteter Nye teknologier og innovasjoner Nye målgrupper (ikke bare ungdom) Økt opplevelsesturisme Kursmetode i næringslivssammenheng (Ekstremsport som metafor for sentrale trekk i samfunnsutviklingen)

thomas moser/HVE-LU RISIKO Risco (it.) = det som skjer; potensiell tapsmulighet  Vanligvis negativ ladet (risk avoiding; safety seeking)  Et tvetydig begrep: negative sider ved samfunnsvirkeligheten men samtidig også positive muligheter Farer, trusler Endring, omstilling, mestring, frihet, fornyelse, utvikling (grensesprengende)  Novelity seeking, sensation seeking (Zuckermann, 1994) (”risk for the sake of experience”  Annet normativ perspektiv: risikio som muligheter og frihet

thomas moser/HVE-LU Teorier Selvkonstruksjon i det senmoderne samfunn: Kultivering av visse former for risiko i en selvkonstruerende livsstil Biologisk betingede individuelle forskjeller i risiko- taking Høy- og lavstimuleringssøkere Risiko og sport: Sport velges ut fra behov for stimuli og sanseopplevelser

thomas moser/HVE-LU Avslutning  Risikosport endrer karakter fra subkultur til mainstream  Både kulturorienterte og biologiske teorier bidrar til å forstå fenomenet  Paradoks: Samfunnet er på den ene siden svært opptatt av sikkerhet og trygghet, på den andre siden dyrkes endring innovasjon og risiko