Biografiske tekstar 09.01.08. Tekstar av dei biograferte Vev meg eit teppe, Bodil, vev det av syner og draumar, vev det av vind - Slik at eg, som beduinen,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
I.
Skjønnlitterær fortelling
Fra ord til liv Mars 2011.
Riktig eller galt? Eller nesten riktig?. Det var elskere som skiltes seg med den største vanskeligheten. (2 feil) Jentene fikk ingen eller veldig litt.
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
”Ærligere sammen” Anne Brigitta Langmoen Kvelland.
Boken for deg som: • Ber for ufrelste? • Brenner for at andre skal møte Jesus? • Men, synes det er vanskelig å snakke om det? • Denne boken er lett å.
Kapittel 28 Norgeskartet
Jesus – kilden til glede
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
BESKRIV HVA DU SER PÅ BILDET
En måte å lese Bibelen på
44 Hector om skikk og bruk I Norge
KNUT HAMSUN Gruppe 4: Austen, Erik, Eva og Rese.
Tenn lys. Et lys skal brenne for denne lille jord
Bodøs store komponist.
Himmelsk lapskaus 11. Desember 2012.
Hva er vitsen med å gifte seg?
”Vi vil gjerne se Jesus”
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Om å skrive om litterære tekster
Kunsten å lese skjønnlitteratur
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
Avdeling for sosionomutdanning
Virkelighetskontrakt - når en tekst hevder å beskrive den virkelighet som er felles for forfatter og leser.
Side 11. side 11 Norsk for yrkesfag 1 – skrive, snakke, lese, lytte Tradisjon og fornyelse: Fra Norsk for yrkesfagene til Norsk for yrkesfag.
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
Johannes 21,11-19.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
”Rettferdiggjørelse” Romerne 3,20-28
Fra ord til liv April 2010.
Essay er en skriftlig sjanger.
Oppgave 48 Preposisjoner og faste uttrykk fra kapitlene 4 og 5.
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Litterære virkemidler
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Å stable en egen identitet på bena Om kropp, språk og identitet i Lars Amund Vaages roman Kunsten å gå (2002)
Fortelling Novelle Roman
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Presentasjon av familien til Johanne
”Rettferdiggjørelse” Romerne 3, Romerne 3,20-28 For ikke noe menneske blir rettferdig for Gud på grunn av gjerninger som loven krever. Ved loven.
Vanlege nynorskfeil.
Johan Borgen
Tekstlingvistikk Astrid Granly
Nærmiljø og samfunn Ein barnehagekvardag med mangfald Med vekt på det fleirkulturelle i barnehagen og vindauge mot verda Kultur på tvers UBUNTU- ”min identitet.
+ litt om Roman Jakobson
Tekst- og sjangerteori Astrid Granly
Loen 23. og 24. mars Anne K F Midtbø Barnehagen som læringsarena Utfordringar i ny rammeplan for barnehagen sett frå kommune- administrasjon Anne.
Tekstlingvistikk Astrid Granly
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Naaman Ein dag sa jenta til matmor si: «Om berre husbonden kunne koma til profeten i Samaria, skulle nok han fri han frå hudsjukdomen.» 2.Kongebok.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
Kapittel 9 Postmodernisme og realisme – 1980 til i dag.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Kapittel 2 Tekstane rundt oss Birgid Allig/Stone/Getty Images.
KOM ETTER REALISMEN OG NATuRALIsMEN
Bibelen Det greske ordet biblia betyr bøker. Bibelen består av 66 bøker. Tekstene ble utvalgt på kirkemøte i Nikea, 325 e.Kr.
Utskrift av presentasjonen:

Biografiske tekstar

Tekstar av dei biograferte Vev meg eit teppe, Bodil, vev det av syner og draumar, vev det av vind - Slik at eg, som beduinen, kan breida det ut når eg bed, sveipa det um meg når eg søv. Og kvar morgon ropa: Bord duka er! Vev det til ei kappe i kulden til eit segl på min båt! - Ein dag skal eg setja meg på teppet og sigla burt på det til ei onnor verd. (O.H. Hauge) Og ingen sa meg at det var galt det jeg satt og skrev, ingen i hele landet. Jeg satt alene på mitt rom, utelukkende henvist til meg selv. Jeg hørte ikke, jeg var så døv, man kunne ikke ha noe med meg å gjøre. ” (Hamsun 1949:114)

Paa gjengrodde stier (1949) Tittel –Frå Under høststjernen (1905) Komposisjon –”Stubber” og ”drypp” (jf. s.273) –Stjernekapittel Forteljar (eg`et) –Offer, hjelpar, einsam, den stigmatiserte –Mangel på omsorg (eks: som barn, grana) –Observanden –Smålåten / sjølvironisk (til alderdom, tapt kraft) Personkarakteristikkar –Professor Langfeldt, Martin Kløttran, Pat, Marie Hamsun, Helsepersonell Sjølvbiografi med: –Dagbokelement –Erindra fortid / Barndomsminner –Diskrepans mellom biografiske fakta og narrasjon –Fleire prosjekt?

Karakteristikkar av Paa gjengrodde stier, jf. Gimnes Kittang: På hi sida av forfattarskapen / ikkje representativ Gimnes: –Heile tida ”mild ironisk avstand og nesten sentimental identifikasjon” –”Denne ufattelige ensomme boken” Keilhau: Eit svar på påstandar om landssvik og arrestasjon / Et defensorat for Hamsuns holdning under krigen og et angrep på de personer som hadde hans sak til behandling /Eit sjølvbiografisk forsvarsskrift Thorkild Hansen: Hamsun og nynazismen - ”Ei nødvendig overskriding” ”En skamplett i vår bokheim” Beyer og Beyer Anne Sofie Hansen: ”Publikumstraume” (elska som diktar, hata som politikar) Hamsun: ”Min lille skriftprøve”, et eksperiment, ”hjernearbeid”, ikke levnetsløp

Presentasjonar av verket: Paa gjengrodde Stier ble skrevet av Knut Hamsun i 1949, da han var 90 år. Den er hans siste bok. Det selvboigrafiske verket var omstridt i samtiden, fordi han med dette blant annet fremla et forsvar for sin tilknytning til nazismen under annen verdenskrig. Boken er organisert i små bolker uten åpenbar sammenheng, annet enn at de utgir seg for å være historisk/biografisk sanne. Slik sett er verket vesensforskjellig fra Hamsuns tidligere arbeider, som karakteriseres som fiksjon. Senere litteraturforskning har pekt på at grensene mellom fiksjon og virkelighet er glidende i flere av Hamsuns bøker. Fremstillingen i Paa gjengrodde Stier er dessuten ikke fri for fiksjonselementer, selv om disse gir seg ut for å være fra virkeligheten. Boken avsluttes med at Hamsun erklærer at han avslutter sin skrivning. (Wikipedia)

Forts. Enkelte har kalt denne boken for et forsvarsskrift. Det er den 90-årige døve og halvblinde dikterhøvdingens enetale, et menneskelig dokument hvor Hamsun forteller fra sykehuset i Grimstad og fra gamlehjemmet på Landvik hvor han oppholdt seg mens han ventet på at landssviksaken hans skulle ferdigbehandles. I disse lange venteårene kommer minnene, og vi opplever at han atter sprudler, minnes barndommen i Nordland, ungdomsårene i Amerika og sine reiser i Europa. På gjengrodde stier ble hans siste bok - der det hamsunske sinn og den hamsunske stil til fulle er i behold. (Lydbokforlaget) «På gjengrodde stier» omfatter Hamsuns liv fra 1945 og til dommen i høyesterett. Forfatteren mener det er helt bevisst at Hamsun ikke startet med 1940 eller 1943 da han sendte sin Nobelmedalje i gave til Joseph Goebbels. - Reaksjonene var delt i to. Den ene delen ventet en form for selvrefleksjon, at han skulle uttrykke anger rundt krigen, noe man ikke finner. Den andre frydet seg over at Hamsun fremdeles kunne skrive så godt og syntes han var en bedårende gammel mann. I det hele glemte de at boken på mange vis var Hamsuns egen iscenesettelse. (TV2)

Sjølvbiografisk litteratur Fakta og fiksjon Forholdet mellom forfattar / forteljar (hovudperson) –Barthes: forfattarinstans (fortida til si eiga bok) vs. Skrivarinstans (født samtidig med teksten) –Foucalts: Vil ikkje avskaffe forfattaren og litterær anonymitet –Hamsun: undergraver som Barthes forfattarinstansen

Åmås om biografiens teori og metode Trekk ved biografiske tekstar (forteljande sakprosa) Kronologi som organiseringspunkt Veksling mellom det deskriptive, problemanalyserande og det forteljande Problematisk med idealskjema Tre typar forteljarinstansar: –Dramatisk / Ekspressiv (Deltaking) –Objektiv / Akademisk (Avstand) –Tolkande / Analytisk (Analyse)

Åmås om biografien om Olav H. Hauge - Mitt liv var draum Måla med og trekk ved biografien –Hensikt: vise rammeverket og føresetnadane for biografien –Refleksjon over ein underreflektert sjanger –Heilskapleg framstilling + analyse av Hauge sitt liv og verk –Idehistorisk og litteratursosiologisk profil (Bokhistorisk orientering) –Intersubjektive drøftingar –Utfordrande prosjekt å framstille så ”lite liv”/å sjå det store i det vesle