Berit Bratholm: Forelesning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Danning i skolen – et truet prosjekt?
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
VITENSKAP ELLER INTERESSEKAMP? Lars Grue NOVA Dok - senteret 7. desember 2006.
Sosiologi i barnehagen
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Retorikk og tekstanalyse
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Introduksjonssenteret
1. Innledende påstander om organisasjoner
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Utredning fra Pettersen-utvalget. "Opplæringen skal la barn og unge møte en felles kultur, og la dem innforlives i nasjonal kultur og historie, der kristendommen.
Prosjektoppgave 2HKI 2001 Et utstyrsregister realisert gjennom et Web-grensesnitt.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Dannelse og kunstens vesen -
NYE LÆRINGSMULIGHETER MED IKT NVU-konferansen 2007 Høgskolen i Bergen, 14. mars.
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Estetisk læreprosesser
Kulturteori
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
Teknologi og kompetanse
Etikk i pedagogisk arbeid
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
Skole - pedagogikk Innovasjonsprosjekter hvor pedagogikken har vært førende Opptatt av institusjonelle endringer Suksessfaktor: Lage substans Har en del.
Mevit2529 Medieretorikk Forelesing 2:”Retorikk i vår tid” Espen Ytreberg.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Innføring i yrkesetikk for lærere
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
MAKT OG ORGANISASJONER
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Det får da være grenser! Voksenrollen i 2009? Mattias Øhra 2009
PPU Naturfagdidaktikk Generell innledning 11.01
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Per Bjørn Foros Samfunn i endring – fellesskapets skjørhet – mennesker i skvis. Illustrert drama i tre akter.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Skrive for å lære Berit Bratholm Pedagogikk årsstudium.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Yrkesetikk Forelesning Rakel K.R.Næss Kilder: Hovedsakelig basert på Kristin Tholins bok: ”etisk omsorg i barnehagen og skolen, 2003 Gunn Imsen, lærerens.
Lekens egenverdi.
Stoisismen og kristendommen
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
VELKOMMEN TIL
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
12. Organisasjonsutvikling
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
12. Organisasjonsutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Berit Bratholm: Forelesning 2.11.07 Teknokulturell danning

KILDER Lars Løvlie (2000): Mot et utvidet danningsbegrep Lars Løvlie (2003): Teknokulturell danning Guro Hansen (1995): 1990-årenes danningsdiskurs- eller humanismens vilkår i vår tid.

Fra: Mot et utvidet danningsbegrep Danningsbegrepet: Klassiske definisjoner av danning:1.allmenn tradisjonsformidling 2. filosofisk kritikk Kulturrelativt og normativt begrep, bestemt av den politiske, tidsmessige og samfunnsmessige kontekst det springer ut fra. Dette vil si: Tale om en allmenn kunnskapskanon, et anerkjent sett av individuelle dyder og verdier slik som frihet, sannhet og rettferdighet.

Diskurs om danning Danning er også et deskriptivt og kritisk, analytisk begrep- setter ped. mål på prøve Danning et terskelbegrep- markerer grensen mellom det deskriptive og normative Danningsdiskurs- veksler mellom kulturell sentrering og kritisk dessentrering

Utvidet danningsbegrep Postmoderne tilstand: 1.Det flerkulturelle 2.Det digitale 1. Innvielse og formidling av og i kulturarven 2. Resepsjon- rekonstruere innholdet i tradisjonen 3. Differens- ubestembare og tvetydig; den permanente uro

Fra: Teknokulturell danning Filosofiske referanser; bl.a.Skjervheim, Kant, Hegel, Humboldt, Dewey,Barthes- danningsbegrepet Viser til utdanningsreformer på 1990-tallet Definerer begrepene danning og teknokulturell dannning. Videre; hva er danning anno 2005, hvordan legges det til rette for danning, hva et dannet menneske bør være.

Danningsbegrepet Hegel og Humboldt: 1. Selvets kraft og uttrykk 2. Kulturens makt og påvirkning 3. Samspill, påvirkning mellom 1 og 2. Anno 2005: 1. Individuell-selv 2. Allmenn- kultur (teknologisk) 3. Transformasjon-foredling, danning- grensesnitt mellom 1 og 2. Dvs. Uro- nye steder for kommunikasjon oppstår

Humboldt På 1700-1800 tallet: Var det en oppfatning om motsetning, skille mellom natur og kultur. Humboldt delte ikke denne oppfatning Teknokulturell danning: Opphever skille mellom natur og kultur, menneske og maskin Bioteknologi og teleteknologi bringer sammen det som historisk har vært skilt

KYBORGEN 1. En metafor for det symbiotiske forhold mellom menneske, dyr og maskin. 2.Kyborg er en metafor for postmoderne teknokultur- menneske i den el. verden 3. Kyborg; Grensesnitt mellom menneske og maskin. 4.Kyborg; Menneske og maskin møtes, metafor for den ”rene” kommunikasjon

Hvordan karakteriseres kyborgeren? Nomade- Teknokulturell vandrer Tolker tegn, forstår maktsymboler, Leser retoriske spill- engasjerer seg i debatten Av dette: dannes til et politisk dannet menneske. Kyborgeren er Janus-ansikt; vendt fra seg selv til seg selv.

Teknokulturell danning Vertikal modell for oppdragelse og danning Spørsmål om sannhet og enighet kommer i grensesnittet, medfører permanent ubestemthet som gjelder det sanne, det rette og det skjønne. Humanistiske verdier står på spill, synspunkter forhandles frem.

Utfordringer for skolen Kunnskap er ikke gitt; den settes på prøve utenfra, nedenfra og med autoriteten. Lærerens definisjonsmakt forvitres Læreplanen mister sin autoritet som felles kanon. Nettet former sin ”læreplan” Elevene blir kunnskapsnomader

Pedagogens oppgave: Klassisk danningsbegreps triade; selv, verden, forvandling Grensesnitt; for teknologi og humanitet, for subjektet som distribuert og situert. Teknokulturell danning; beholder forestillingene om humanitet, rettferdighet og frihet- som spørsmål og oppgave. Teknokulturen: er møtestedenes kultur.