Noen sentrale momenter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Visible Learning av John Hattie
Advertisements

PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Teknologi i klasserommet
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Fra prøving og feiling til
Lederutvikling og skreddersøm
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Mona Stokke Pedagogisk leder, SeLL
Forholdet mellom læring, motivasjon og IKT Noen tanker fra Yngve Nordkvelle
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
Pedagogisk bruk av ny teknologi
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
PROSJEKTARBEID I LÆRERUTDANNING, VIDEREGÅENDE OG I GRUNNSKOLEN
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Teknologi og forskningslære
Senter for livslang læring
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Early Years ”New Zealand-modellen”
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
ELEVMEDVIRKNING.
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Den nysgjerrige student: aktiv bidragsyter - ikke passiv mottaker Hva kreves?
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Sensorenes rolle.
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Valgfag på Kastellet skole
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
1 seminar 5-6 juni avd. for lærerutd. høgskolen høgskolenhøgskolen i vestfold i vestfold.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Matematikk LUB Elise Klaveness
Læring i digitale omgivelser Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold UIO MEVIT Høst 2005 (Medier, undervisning og læring)
Av Høgskolelektor Mattias Øhra
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Digital skole hver dag Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold.
Høgskolelektor i pedagogikk
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Sluttvurdering av student i apotek Tips til utfylling av vurderings-skjema Camilla Foss, ansvarlig for apotek-praksis ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
IKT for læring Mattias Øhra.
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Engebråtenmodellen.
Utskrift av presentasjonen:

Noen sentrale momenter PROBLEMBASERT LÆRING Noen sentrale momenter Mattias Øhra Høgskolen i Vestfold

Påstand om dagens skole Hovedproblemet ved dagens skole er at den ensidig belønner en type læringsstil, et system som forveksler læring med undervisning. I stedet må det skapes valgmuligheter for den enkelte elev, f.eks. gjennom samarbeidslæring og problembasert læring Mattias Øhra Høgskolen i Vestfold

HVA SIER ARBEIDSLIVET OM ELEVENES KUNNSKAPER. (Birgit E HVA SIER ARBEIDSLIVET OM ELEVENES KUNNSKAPER? (Birgit E. Olsen Bratseth ) En objektiv form for problembasert læring, er å bygge bro mellom teori og praksis, i stedet for å dele et pensum opp i separate kurs, noen grunnkurs og noen spesialiseringskurs, baseres en undervisningen på tema som representerer problemer en møter i det virkelige liv. Fra industrien påpekes det at en må legge mer vekt på : Evne til å integrere og systematisere kunnskap, evne til å fungere som pionerer innen forskning, evne til problemløsning, sosiale og kommunikative evner, evne til å holde seg orientert innen den nyeste teknologien. Mattias Øhra Høgskolen i Vestfold

Problembasert læring (PBL) Anvendes i medisin, økonomi, ingeniør, juss og farmasøytisk utdanning. PBL tar alltid utgangspunkt i en situasjon som reiser en eller flere problemstillinger- og dermed spørsmål (Å.B.Hansen 93). PBL er ikke lærestyrt men fokuserer på elevenes ansvar for egen læringssituasjon Mattias Øhra Høgskolen i Vestfold

Problembasert læring (PBL) Ved å flytte fokus fra lærerstyrt til elevstyrt undervisning synliggjøres hensikten med at elevene skal forstå og kunne anvende prinsippene som ligger i læringssituasjonen, ikke bare referere det som lærer/lærebok har dosert. Elevene presenteres for en problem- eller situasjonsbeskrivelse som er vid nok til å reise en rekke spørsmål innenfor det aktuelle området (Ibid). Mattias Øhra Høgskolen i Vestfold

Problembasert læring (PBL) sjutrinns-modell (Å.B.Hansen) Analyse av fakta Analyse av tilgjengelig materiale, klargjøre begreper Identifisering av problemet og delproblemene Elevene diskuterer probl.st. situasjonsbeskrivelsen reiser Sette opp hypoteser – analyse av problemet Hva er det elevene forventer å finne ut fra problemstillingene Sortere hypoteser og foreta valg – oversikt over forklaringer Valg av en eller flere hypoteser som skal legges til grunn for videre arbeid. Mattias Øhra Høgskolen i Vestfold

Problembasert læring (PBL) 5. Formuler behov for læring Hvilke kunnskaper mangler for å kunne ta stilling til de aktuelle hypotesene? Hvordan gå fram for å skaffe mer kunnskap? 6. Innhenting av innformasjon Elevene arbeider individuelt via tilgjengelig materiale (bøker, data, biblioteket, kurs, ressurspersoner etc). 7. Anvend kunnskapen til å løse eller diskutere problemet/delproblemene Mattias Øhra Høgskolen i Vestfold

Problembasert læring (PBL) Evaluering Evaluering av: Oppgaven Gruppeprosessen Veilederen Læringsmål Mattias Øhra Høgskolen i Vestfold

Eksempel på problemstillinger: En nyutdannet lærer henvender seg til en kollega. ”Jeg har flere elever som bråker, noen som alltid er stille, som ikke er interessert i fagene, gjør ikke lekser, rekker aldri opp hånden og noen av elevene vil ikke være med i klassen”. Læreren spør om det er hennes oppgave å gjøre noe med disse elevene Hvilke underliggende mekanismer ligger i denne situasjonen? Trinn 1 - 7 (Lycke,1995) Avklare begreper og prosesser. Definer problemet. Analyser problemet. Lag en oversikt over forklaringer. Formuler læringsmål. Innhent ny informasjon. Anvend den nye kunnskapen på problemet og sammenfatt det som er lært. Mattias Øhra Høgskolen i Vestfold

PBL-METODEN legger vekt på forståelse heller enn det å reprodusere kunnskap, og har tre karakteristiske særpreg: Virkelighetnære situasjoner skaper utgangspunkt for problemformulering, og er basis i læringsprosessen. Selvinstruerende læring gjennom elevenes egenaktivitet, og gjennom ansvar for egen læring Gruppearbeid, der hver av gruppene er på 4-8 personer. Akkurat som i prosjektarbeid, blir elevene motivert av erfaringene de får gjennom å forholde seg til problemer fra dagliglivet. Hovedforskjellen ligger i at PBL-problemer utløser læring. Det å løse problemet er i seg selv ikke hovedpoenget. Læringen er istedet konsentrert i gruppearbeidet, der elevene må samarbeide for å definere rammene rundt sin egen læring (ibid).

Elevrollen Økt selvstendighet og refleksjon Deltagelse og problemorientering Lage egne mål/ta initiativ Tilrettelegge/overblikk over stoff Vurdere tidsbruk/styre tid Kommunikativ kompetanse Samarbeidsevne Er elevrollen fredet? Mattias Øhra Høgskolen i Vestfold

Lærerrollen Veileder, prosjektleder, kommentator Katalysator, inspirator for elevenes læreprosesser Formidler av relevant fagkunnskap Fleksibel samarbeidspartner Er lærerrollen fredet? Mattias Øhra Høgskolen i Vestfold

6 forskjellige hovedgrupper for undervisning De instruerende Eks. arbeidsinstruksjon, demonstrasjon, instruksjon. De meddelende Forelesning, foredrag, fortelling De spørrende Klasseromsundervisning, overhøring, veiledning Dialogen Samtaleundervisning, samtaleforedrag, diskusjon, ledet diskusjon, paneldiskusjon, brainstorming, veiledning De bearbeidende Casearbeidet, storyline, gruppearbeid, prosjektorientert undervisning, seminarer, simulering, situasjonsspill, rollespill, spontanspill, PBL og samarbeidslæring De praktisk orienterte Virksomhetsbesøk, ekskursjoner og praksis Mattias Øhra Høgskolen i Vestfold

3 modeller av klasserommet (Ludvigsen 99) Tradisjonelt klasserom Konstruktivistisk klasserom Klasserommet som læringsfellesskap Tett relasjon til pensum Tett relasjon til elevenes forkunnskaper Tett relasjon til elevenes kulturelle bakgrunn og forkunnskaper Formidling av informasjon Bearbeiding av forestillinger i forhold til en gitt representasjon Bearbeiding av forestillinger i forhold til lokale kontekster Aktivitetene tett relatert til lærebøker og arbeidsbøker Aktivitetene tett relatert til primære kilder og materiale som kan manipuleres Aktivitetene tett relatert til materiale som konstrueres av elevene selv og materiale som kan manipuleres Lærerstyrt undervisning Aktivitetsorientert undervisning Problem- og aktivitetsorienterte læreprosesser Bredde og fragmentering Dybde og integrasjon av tema og begreper Individuelt arbeid Systematisk arbeid i grupper Rett svar Resonnering med begreper Resonnering med begreper i ulike læringsfelleskap Prøver med vekt på gjengivelse Tester med vekt på adekvat forståelse Prosjekt- fremleggelser portefølje PC som ressurs: drill og øvelser Støtte for individuell konstruksjon av kunnskap Tilgang til informasjon som må omformes ved hjelp av refleksjon i lærings-fellesskapet Mattias Øhra Høgskolen i Vestfold

S L U T T                                                                   Mattias Øhra Høgskolen i Vestfold