ADHD: Attention Deficit Hyperactivity Disorder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Advertisements

ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Hva er psykisk utviklingshemming?
ADHD Norge – Vestfold Tirsdag 4 mars-14
Psykiske utfordringer ved MS
Informasjonsdag om ADHD/ADD
Fritidslederen min roper hjelp!
Mestring og forebygging av depresjon
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Utredning av utviklingshemming hos voksne
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Hjernens administrerende direktør Eksekutive vansker ved ADHD
SKOLEVEGRING Veileder i skolevegringsproblematikk
Ungdomsgruppe Lege, BUP Levanger
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
LÆRING Grunnleggende prosesser
Et økende problem i skolen?
Diagnose, erfaringer og utfordringer
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Utfordringer i familien
Å leve med ADHD i familien
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
Stress, utbrenning, mobbing
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
Mestring og forebygging av depresjon
Psykiatri på reisen Foredrag for FIRM
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Ulikheter og variasjoner
Foreldregruppe på Fillan barnehage
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
Hyperkinetiske forstyrrelser
Bruk av alkohol og medikamenter blant eldre (60+) i Norge.
Hysnes Helsefort, St.Olavs hospital
Aggresjon.
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Problemløsning.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Habilitering av barn og unge – gode aldersoverganger og mestrende familier Oslo, 10. juni 2008 av Ingrid Bjørnstad og Grete Müller.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
1 Marit S. Indredavik Oppsummering barnepsykiatri Mai 2015.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Relasjonelle konsekvenser v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.
BOF Barneorientert familieterapi
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Sørlandet Sykehus Werner Nebelung 1 FERDIGHETSFORSTYRRELSER OG FERDIGHETSVARIASJONER OM ADHD OG LÆREVANSKER FOR BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERE AUST-AGDER FYLKESKOMMUNE.
Psykologspesialist Jarle Eknes Stiftelsen SOR Psykisk helse hos mennesker med utviklingshemming.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Øyvind Urnes. Hva er en personlighetsforstyrrelse etter DSM-IV? Et vedvarende mønster av indre opplevelse og adferd som avviker betydelig fra forventningene.
Reguleringsvansker (AD/HD)hos barn i barnehage og skole PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Problematferd og forebygging Befring og Tangen kap 8 Problematferd: Handlinger som skaper vansker for omgivelsene Atferdsvansker, sosiale og emosjonelle.
Introduksjonsdag for nyansatte
Asperger syndrom og ADHD
Fritidslederen min roper hjelp!
ADHD er egentlig tre diagnoser:
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
PTØ Kari Hapnes, Fagsjef PTØ
Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE
CAKE Q2 Dønn tilstede/ TOTAL Awareness
Yngre personer med demens
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Utskrift av presentasjonen:

ADHD: Attention Deficit Hyperactivity Disorder Anne E. Lundh, klinisk sosionom Barne- og ungdomspsykiatrisk avd. Høgskolen i Vestfold, den 9. februar 2007

Kjerne symptomer i ADHD Oppmerksomhetsvansker Impulsivitet Hyperaktivitet

3 primære ADHD typer: Hovedsakelig uoppmerksom type Hovedsakelig hyperaktiv-impulsiv type Kombinert type

Hovedsakelig uoppmerksom type Er uoppmerksom på detaljer eller gjør slurvefeil Har vansker med vedvarende oppmerksomhet Syntes ikke til å lytte etter når de blir snakket direkte til Har vansker med organisering og planlegge oppgaver eller aktiviteter Unngår oppgaver som krever mental anstrengelser Mister ting Er lett avledbar Er glemsom i de daglige gjøremål Har vansker med å følge instruksjoner og gjennomføre arbeid

Primært hyperaktiv-impulsiv type Fikler med hendene, ”åler” seg i stolen Har vansker med å sitte stille Løper rundt eller klatrer overdrevent Vansker med å fullføre aktiviteter på en rolig måte Er på ”farta” eller oppfører seg som ”drevet av en motor” ”Snakker som en foss” Buser ut med svar før spørsmålet er stilt Har vansker med å vente på tur Avbryter eller forstyrrer, trenger seg på

Kombinert type Barnet møter kriteriene for både uoppmerksomhet og hyperaktivitet/impulisivitet

Diagnostisk vurdering: Atferdsbeskrivelse og symptomer kartlegges Vanskene må være tilstede før 7 års alder Vanskene må kunne observeres i flere situasjoner, for eksempel på skolen, hjemme, sosialt Grad og omfang: forårsaker atferden betydelig vansker? Vanskeliggjør atferden den sosiale, skole eller atferdsmessige fungering? Har barnet hatt andre forstyrrelser eller problemer: angst, depresjon, aggresjon, tvang, humørsvingninger

”Beste” symptomer i vurdering av ADHD (hos voksne): Barkley & Murphy, 2007 Blir ofte distrahert av ytre stimuli Tar ofte impulsiv avgjørelser ”Jeg har ofte vansker med å stoppe en aktivitet eller atferd når jeg burde” Starter ofte et prosjekt eller oppgave uten å grundig lese, eller lytte til veiledning Viser ofte dårlig evne til oppfølging av løfter eller avtaler med andre Har ofte problemer med å gjøre ting på ritig måte eller riktig rekkefølge Tendens til overdrevent fart i motorisert kjøretøy Har ofte vansker med å holde vedvarende oppmerksomhet under gjøremål eller lek Har ofte vansker med å organisering av oppgaver og aktiviteter COT-OFF: 4 av de første 7 eller 6 av alle 9

Veiledende prinsipper i diagnostisering og behandling av ADHD: Forstå ADHD som et problem med de eksekutive funksjonene: Hemmer impulsene til å reagere slik at tanker kan styre/guide atferden Analysere problemer og finne effektive løsninger Håndtere arbeidsminnen Initiere, organisere og prioritere oppgaver Fokusere og holde oppmerksomheten ift en oppgave Indre kontroll av følelser, motivasjon og aktivitetsnivå Opphenting av informasjon Bruk av ”self-talk” til å håndtere/styre atferd

Vurdere hele menneske Identifisere hvordan ADHD symptomer samspiller og bidrar til fysisk og psykisk fungering samt personlighet Hvert menneske som unikt Individuell behandling

ADHD skal mistenkes ikke forutsettes Differensial diagnostikk Comorbide tilstander Depresjon, bipolar lidelse Angst Lærevansker Atferdsvansker (Oppositional Defiant Disorder, Conduct Disorder) Gjennomgripende utviklingsforstyrrelse Tics Tvang

ADHD er uavhengig av alder Nevrobiologisk forskjeller i anatomi, fysiologi og kjemi i den delen av hjernen assosiert med oppmerksomhet, impulskontroll og eksekutive funksjoner Arvelig kompenent ADHD tendenser blir problematiske når individet begynner å streve med forventningene, de psykososiale forholdene Krav fra omgivelsene (skole, hjem) overstiger evnen og ADHD symptomer forstyrrer fungeringen blir mer synlig ”Impairment” kan forhindres/beskyttes ved høy intelligens, støttende og strukturert familier og omsorgssituasjonen

Utredning nødvendig for å kunne stille diagnose Anamnese, inkludert utvikling, medisinsk, skole, emosjonell og sosial historie Ulike spørreskjemaer, utfyllingsskjemaer Kontakt med skole, skoleobservasjoner Psykologisk eller pedagogisk testing Medisinsk undersøkelse 3 grunnleggende spørsmål: Er tilstrekkelig kriterier for ADHD og funksjonsnedsettelse tilstede? Er symptomene tilstede før 7 års alderen? Er det andre forklaringer på symptomene?

Utredning og behandling hos en kvalifisert profesjonell Lege, psykolog, sosionom eller pedagog Trening og erfaring med ADHD BUPA, privatpraktiserende

Virkning av medisin må ikke brukes som grunnlag for diagnose Sentralstimulerende medikasjon kan virke inn på alle Manglende respons til medisinen kan skyldes feil dosering eller type medikasjon Positiv respons kan være ”placebo”-effekt Positiv effekt kan føre til prematur konklusjon uten å ha vurdert comorbide tilstander

Diagnose og behandling av ADHD i samarbeid med omgivelsene Foreldre, familie, øvrige sosial nettverk Skole Andre samarbeidspartnere, for eksempel PPT, helsesøster, fastlege, barnevern Barnet som avhengig av sin sosialkontekst

Målsetting ved behandling Forståelse av ADHD: hvordan det påvirker daglig livet, identifisere styrke, aksept, møte som en utfordring Medisinering Livsstilendringer: lære effektive strategier for ”time management”, organisering, struktur Pedagogisk tilrettelegging på skolen Familieterapi: økt toleranse/forståelse, forbedret kommunikasjon, realistiske forventninger, grensesetting Individualterapi: sekundære emosjonelle vansker

Konsekvenser for barn og unge med ADHD: Forsinket utvikling 30 % Reglen Betraktet som umodne Leker ofte med yngre barn Trenger støtte

Overføre læring/erfaring til en ny situasjon Behov for oversikt, forutsigbarhet Behov for en voksen som kan fungere som en bro mellom relevante erfaringer for å kunne generalisere

Selv-regulering: en nødvendig ferdighet for sosial tilpasning Å kunne observere egen atferd’ Evaluer atferden er passende i samspill med andre Justere atferd dersom nødvendig

Håndtere flere ting samtidig Vanskeligheter med å prioritere De kognitive vanskene består ikke i avledbarhet eller konsentrasjon, men heller vanskene med å regulere oppmerksomheten, f.eks. selektere vekk stimuli av stor interesse for å kunne hode oppmerksomheten på noe mindre interessant Vanskelig med mange eksterne stimuli samtidig

Svært vanskelig med å takle overganger/forandringer ”time-out” Rutiner, oversikt, struktur og forutsigbarhet

Kontrollere/moderere stimuli Intense kamp for å styre og regulere responsene er det som kjennetegner ADHD ”riktig” mengde stimuli, ”the optimal window” Understimulering = kjedsomhet Overstimulering = overveldelse, ”hyper”

Den ADHD-vennlig familien Forståelse og aksept Støtte Konstruktiv tilnærming til problemet ”Learned effectiveness” fremfor ”learned helplessness” Utvikle problemløsende strategier Hjelp til å ansvarliggjøre, uten skyld Holdning om at ADHD er en utfordring/forklaring, ikke en unnskyldning Restrukturere hjemmet Simplifisere ”uncluttered” Organisert for å støtte vaner og rutiner Huskelapp-system’ ”landing-launching pad”

De 5 S’ene Støtte Stress håndtering/reduksjon Stimulasjon Strategier Struktur