Kroppsøving/idrett 60 studiepoeng

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

IDRETTSLIG AKTIVITET BLANT ELEVER I VIDEREGÅENDE SKOLE
IDRETTSFAG m/bredde eller toppidrett
HVA ER UTESKOLE? UTESKOLE ER:
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Struktur - mål - innhold - litteratur
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Norges idrettshøgskole
Tvedestrand og Åmli vgs Sam Eyde vgs
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Lillehammer 25. September 2012
KROPPSØVINGSSEKSJONEN HVO Arbeid med Kunnskapsløftet I forhold til kroppsøving, fysisk aktivitet og helse har det fra statlig hold vært flere innfallsvinkler.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Kroppsøvingsdidaktikk
Velkommen til ST. HALLVARD VGS
Fysisk aktivitet i Drammensskolen
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
BA oppgave Rammer og erfaringer fra BA oppgaver på IFH
FYSISK AKTIVIETET OG SKJERMAKTIVITETER
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Tidligere læreplaner.
Fysisk aktivitet hver dag Hvordan? Hvorfor?
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Fysisk aktivitet i institusjonen
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
JORDE SKOLE -Pilotskole, barneskole og IKT.
Borre ungdomsskole
BEVEGELSESGLEDE.
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
"God bagasje på livets reise."
Av: Anette Helene Smørdal
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Valgfag på Kastellet skole
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Positiv fritid!. Hovedmål for NIF Å organisere idrettsaktivitet for alle funksjonshemmede ved at alle særforbundene tar det fulle ansvar for å gi et tilbud.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
IMPLEMENTERING AV SPESIFIKKE KURS I TRENERSTIGEN Rica Gardermoen 8-9 desember 2006.
Velkommen til foreldremøte. Glede Fellesskap Helse Ærlighet Fokus på verdier.
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
IDRETTSVITENSKAP OG IDRETTSFORSKNING …
Å STUDERE KROPPSØVING OG IDRETT …
Kunnskapsfokusering og elevsentrering EKH/RE 05/06
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Forslag til endring i forskrift :
Kunnskapsløftet og kroppsøvingsfaget v/ Reidun Nerhus Fretland Konferanse i Loen mars 2006.
Kroppsøvingsdidaktikk
Trenings- og Helselære + Grunntrening Idrettsfysiolog Eivind Andersen
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
VELKOMMEN TIL DØNSKI VGS ÅPEN DAG JANUAR HVEM 100 ansatte 8 i ledergruppen 2 rådgivere 1 miljøarbeider 1 systemansvarlig 1 vaktmester ER VI? 70.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Valgfag Hva kan jeg velge mellom på ÅUS?.  Fysiske aktiviteter Fysiske aktiviteter  Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  delta i gruppeaktiviteter.
Utdanningsprogrammet idrettsfag Eidsvoll videregående skole.
Kroppsøving # Formål # Hovedområder # Vurdering # Mål og tiltak.
Fag- og timefordeling Utdanningsprogram for idrettsfag.
Foreldremøte trinn. MATEMATIKK På skolenLeksebok.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 8. trinn:
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 9. trinn:
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 10. trinn:
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Aktiv Livsstil Aktiv/ inaktiv familie Trening på ferie
Velkommen til møte om fagvalg
Utskrift av presentasjonen:

Kroppsøving/idrett 60 studiepoeng Anne Rabe/Trine Thoresen

Mål for studiet Kvalifisere studentene for arbeid med kroppsøvingsfaget i grunnskolen og videregående skole Kommentar- skule vi sagt noe om instruktørkompetanse frivillig idfrett- barn ?

- få egen erfaring med ulike aktivitetsformer - tilegne seg kunnskap og ferdigheter innen lek, idrett, dans og friluftsliv Heter det egen erfaring med eller egenerfaring?

- kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon- fag som anatomi og fysiologi

Fysisk aktivitet og helse Hjelpemidlene gjør oss inaktive

- få innsikt i sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse, barns utvikling og en sunn livsstil

Kropp, kosthold og trening Som overgang til samfunn her kan egentlig inaktivitetsfoilen komme før eller etter??

Kunnskap om samfunnsvitenskapelige emner; idrett og samfunn, idrettspsykologi, idrettshistorie og idrettsfilosofi Idrett og etikk ”Fair play” Mental trening Idrett og medier Idrett og kjønn

- tilegne seg fagdidaktisk kompetanse Stor utfordring for DERE! Vi har alt for mange ensformige, sterile skolegårder som i liten grad innbyr til variert aktivitet (Halvorsen Thoren 2003)

Fagdidaktisk kompetanse i kroppsøving Studentene arbeider med -undervisningsmetoder og prinsipper -planarbeid -evaluering -tilpasset opplæring -tverrfaglig arbeid/prosjekt -analyse av aktivitetsmiljøer

Egen erfaring, kunnskap og ferdigheter i kroppsøvingsfaget Aktiviteter Uteaktiviteter f.eks skolegårdsaktiviteter, orientering, vinteraktiviteter, sykkeltur, friluftsliv Salaktiviteter f eks ballgrunnskole, lagspill, friidrett, dans, rytmiske aktiviteter, turnaktiviteter Svømmehallaktiviteter f eks vanntilvenning, grunnleggende svømmeopplæring, HLR- og livredning i vann

Svømmehallaktiviteter; vanntilvenning, grunnleggende svømmeopplæring, de fire svømmeartene, stup, HLR- og livredning i vann

Uteaktiviteter –vinteraktivitetskurs på Beitostølen – 5 dager

Friluftsliv/kanotur

Salaktiviteter f eks ballgrunnskole, lagspill, friidrett, dans, rytmiske aktiviteter, turnaktiviteter

Lek og sansemotorikk Bevegelse og leken - Kroppen er innfallsport til leken for barnet, ulike typer lek er viktig arenaer for bevegelse og fysisk aktivitet, barn forstår seg selv og andre gjennom sansemessige erfaringer Vi sanser omverden gjennom bevegelse

Barnet i bevegelse -Bevegelsens betydning for barns fysiske, motoriske, kognitive og sosiale utvikling Bevegelse ,glede og en sunn livsstil

Organisering og arbeidsmåter Mye praktisk aktivitet Teoretisk lærestoff i viktig støttefag f eks anatomi, fysiologi og treningslære Instruksjonsarbeid IKT inngår som verktøy og tekstforum. Teknologien brukes som redskap for læring, veiledning, samarbeid og dokumentasjon

Vurdering Obligatorisk fremmøte til all praktisk virksomhet( 80%) Avsluttende vurdering Det vil bli gitt én sluttkarakter som beregnes på følgende grunnlag: En individuell skriftlig 6 timers eksamen i ”Funksjonell Anatomi og Bevegelseslære” og ”Idrettsfysiologi” i vårsemesteret. Teller 25% av endelig karakter.

Vurdering Et gruppearbeid/eksamensoppgave om et selvvalgt fagdidaktisk emne. Teller 15 % av endelig karakter. En Praktisk-metodisk prøve og presentasjonsmappe.Obligatorisk mappearbeider + rapport fra prosjektperiode og treningslære: Teller 20% av endelig karakter.

Hvorfor velge idrett/kroppsøving ? Kroppsøvingsfaget og kunnskap om barn & bevegelse viktig – pga utvikling mot mer( daglig) fysisk aktivitet i skolen Grunnskolen trenger flere kvalifiserte kroppsøvingslærere Gode påbygningsmuligheter ved HVE -Bachelor studier under utvikling DU blir SPREK- eller sprekere enn du allerede er

Hvorfor velge idrett/kroppsøving? Samhold og samspill Idrettslig glede Mestring Kreativitet og frihet Helse/mye fysisk aktivitet